Vad är det som är fel med mina sadlar?

nira

Trådstartare
Min unghäst har under hösten utvecklats mycket i ridningen och därför även musklat på sig. Under den senaste månaden har jag märkt att hästen reagerat i ryggen och varit spänd och öm främst i ländryggen. Jag kontrollerade då passformen på sadlarna och konstaterade att de inte ligger lika bra längre. Dock har jag lite svårt att sätta fingret på vad som är fel med passformen på sadlarna.

Just nu är hästen i vintervila och jag planerar att åka till sadelutprovare när hon ska sättas igång igen. Men fram tills dess skulle jag gärna vilja ha lite input kring passformen på sadlarna vi har nu och förslag på andra modeller som skulle kunna passa. Hästen har bred (ca 120 grader), kort och är överbyggd. Ryggen är svängd i vila men blir rakare i arbete.

Här kommer bilder på hur hästen ser ut utan sadel:
20140104_153911.jpg

20140104_153905.jpg

20140104_153830.jpg

20140104_153921.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det som är fel med mina sadlar?

Dressyrsadeln är en Jensen Figaro och är i september omstoppad efter hästen. Min tanke är att den är för smal och ligger i bakvikt.
20140104_153034.jpg

20140104_153045.jpg

20140104_153050.jpg

20140104_153146.jpg

20140104_153157.jpg


Hoppsadeln är en Jensen Exmoor. Denna är inköpt begagnad och inte genomgången av sadelmakare. Min tanke är att den är för svängd och att bossorna släpper för tidigt?
20140104_153645.jpg

20140104_153653.jpg

20140104_153700.jpg

20140104_153720.jpg

20140104_153731.jpg


Jag funderar på om sadlarna går att anpassa med omstoppning eller bomändring hos Jensen så att de ligger bra eller om jag måste se mig om efter nya sadlar?
 
Sv: Vad är det som är fel med mina sadlar?

Exmoorn är en sadel som är Rak i bommen. Du upplever den som För svängd? Det är antagligen stoppningen eller det att den är något vid i bommen, som gör att bakändan ställer sig lite. Den har god potential att rättas till hos sadelmakare (bara stoppningen) eller med padd tillfälligt, hade avvaktat med att ändra själva bomvidden om hästen har en tendens att fylla ut lite under de grönare månaderna på året.

Figaron däremot ser ut att vara designad att passa på lite mer takformade hästar medan din är platt.
 
Sv: Vad är det som är fel med mina sadlar?

Vet inte om de är bildernas vinkel men på alla
kort ser din häst ojämn ut, vänster sida mindre musklad?
På alla bilder ligger även sadeln åt vänster?

Min häst har samma problem, följden är ont i länden.
Detta trots passande sadlar.

Tycker du själv hästens känns jämn stark i båda sidor
när du rider annars kanske du borde kolla upp hästen
så den inte har problem med nått i bakkärran.

Tycker dressyren ser ut att ligga bra på stillbild
och hoppen sämre passform.. Men svårt säga från bilder.
 
Sv: Vad är det som är fel med mina sadlar?

Du har Pm angående en annan grej för att inte kapa tråden för mycket :)
 
Sv: Vad är det som är fel med mina sadlar?

Tack för svaret! Kan det vara så att bossorna släpper för att sadeln är för vid och rak samtidigt? Jag tänkte att sadeln borde ligga i brygga om den är för rak, men det kanske bara gäller om sadeln är för smal samtidigt?

Jag har ridit med fårskinnspadd till hoppsadeln eftersom jag upplevt den som lite för vid. Så här ligger den med en padd under:

20140107_103812.jpg

20140107_103756.jpg

20140107_103725.jpg

20140107_103712.jpg


Hur tycker ni att den ligger med en padd?
 
Sv: Vad är det som är fel med mina sadlar?

Vet inte om de är bildernas vinkel men på alla
kort ser din häst ojämn ut, vänster sida mindre musklad?
På alla bilder ligger även sadeln åt vänster?

Min häst har samma problem, följden är ont i länden.
Detta trots passande sadlar.

Tycker du själv hästens känns jämn stark i båda sidor
när du rider annars kanske du borde kolla upp hästen
så den inte har problem med nått i bakkärran.

Tycker dressyren ser ut att ligga bra på stillbild
och hoppen sämre passform.. Men svårt säga från bilder.

Det kan mycket väl stämma eftersom hon har varit spänd och mindre rörlig i ryggen på vänster sida och var det när bilderna togs. Jag har varit i kontakt med fysioterapeut och bestämt i samråd att hästen ska kollas och behandlas efter vilan.

Hur gör du med din häst? Rider du med sadeln som den är och försöker få hästen liksidig, eller paddar du upp sadeln på något vis för att kompensera för att hästen är ojämnt musklad?
 
Sv: Vad är det som är fel med mina sadlar?

Exmoorn ser ut att ligga fint med padden, accepterar hästen den så skulle jag tuta och köra!

Till diskussionen avs. mindre muskler på ena rygghalvan - jag hade sett till att sadeln iaf är liksidig i stoppningen så att hästen får plats att muskla rätt, och sen är ju fördelen att en fårskinnspadd ofta tillåter en sådan utveckling. Jag hade följt fysioterapeutens träningstips för att få upp musklerna på den halva som ligger efter.
 

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 068
Senast: poetin
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 042
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 376
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det? Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar...
Svar
3
· Visningar
1 208
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp