Vad är detta för halsband?

kolblakkur

Trådstartare
Vad är detta för halsband? Vad har det för funktion?
 

Bifogade filer

  • IMG_6376.jpeg
    IMG_6376.jpeg
    223,6 KB · Visningar: 282
Wow, det ser ju gräsligt ut. Det gör å andra sidan de allra flesta utställningskoppel egentligen, jag hoppas att det inte är tänkt att någon hund ska lägga tryck i det.
 
Wow, det ser ju gräsligt ut. Det gör å andra sidan de allra flesta utställningskoppel egentligen, jag hoppas att det inte är tänkt att någon hund ska lägga tryck i det.
Läggs sällan tryck i halsbanden på utställning, om inte hunden är helt oregerlig bland folk och fä i ringen. Vilket är sällsynt att se. Oavsett ras.
 
Läggs sällan tryck i halsbanden på utställning, om inte hunden är helt oregerlig bland folk och fä i ringen. Vilket är sällsynt att se. Oavsett ras.
Jag vet ju det egentligen. Jag har själv ställt ett par gånger men då var shiban valp och jag hade vanlig thalsband på. :) De ser bara rätt otäcka ut och något liknande det där schäferhalsbandet har jag aldrig sett.
 
Läggs sällan tryck i halsbanden på utställning, om inte hunden är helt oregerlig bland folk och fä i ringen. Vilket är sällsynt att se. Oavsett ras.
Vi vill ju ha schäfrarna travandes framför oss med stöd i kedjan. Nu får man sällan plats att visa så på SKK utställning men på specialerna visar man alltid så. Och där kan de ju få trava 30 minuter i konkurrensbedömningen, ännu längre i en stor bruksklass.

Observera handsken på handlern på min hund, hon var lite het när hon var liten :nailbiting: .

Screenshot 2023-09-18 16.53.01.png
 
Det ser ju inte trevligt ut, men jag hade nog faktiskt hellre haft det halsbandet än en snakekedja om jag varit hund
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi vill ju ha schäfrarna travandes framför oss med stöd i kedjan. Nu får man sällan plats att visa så på SKK utställning men på specialerna visar man alltid så. Och där kan de ju få trava 30 minuter i konkurrensbedömningen, ännu längre i en stor bruksklass.

Observera handsken på handlern på min hund, hon var lite het när hon var liten :nailbiting: .

Visa bifogad fil 128264
Jo, men tryck?

Kanske har vi olika definition av vad "lägga tryck" i/mot/på halsband innebär bara.
 
Varför?
Har visat både stora och små hundar i kedja. Är ju inte så att man stryphänger hundarna direkt....

Visa bifogad fil 128267

Den ligger alltid tämligen löst = finns inget drag i den öht.
För jag gissar att bygeln ska ligga så strupen hamnar i mitten när hunden tar stöd i det plus att det inte stryper. Min förra hund fick en skada i nacken pga ett snakehalsband. Inte för att han drog utan för att det blev ett sådant kraftigt ryck på mycket liten anläggningsyta när jag snubblade på kopplet
 
För jag gissar att bygeln ska ligga så strupen hamnar i mitten när hunden tar stöd i det plus att det inte stryper. Min förra hund fick en skada i nacken pga ett snakehalsband. Inte för att han drog utan för att det blev ett sådant kraftigt ryck på mycket liten anläggningsyta när jag snubblade på kopplet
En löst hängande kedja stryper dock noll och ingenting.
Oavsett halsband, så kan nacken skadas av tvära och kraftiga ryck.
 
En löst hängande kedja stryper dock noll och ingenting.
Oavsett halsband, så kan nacken skadas av tvära och kraftiga ryck.
Fast kedjan hänger inte längre löst när man snubblar över kopplet eller hunden får ett ryck och kastar sig iväg trots att den aldrig gjort det innan
Och ja, det kan den. Så jag vågar inte ha halsband på mina på promenader för jag är alldeles för klumpig för det
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 891
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
506
Senast: cili
·
Katthälsa Hejsan alla! Min katt var ute igår i ca 4 år och när jag släppte ut henne så hade hon halsband på sig men när hon kom tillbak så var...
Svar
10
· Visningar
309
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför? Jag använder halsband...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 090
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp