Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Thrillie

Trådstartare
Min häst har några hårlösa fläckar, det började med en sedan har det tillkommit ett par. När den första kom så tyckte jag inte det verkade vara något speciellt att bry sig om, rengjorde och så fick det vara. De är inte svullna, ömmar inte och det verkar inte som att det kliar på de ställena. Men de verkar inte försvinna utan det har kommit fler nu som sagt.
Det är lite "mjälligt" och huden ser torr ut där pälsen har lossnat.

Såhär ser det ut:

6fm9mg.jpg

2li7a7k.jpg

1042pvt.jpg

9aqz4k.jpg


Eftersom det tillkommit fler så måste det ju kollas upp, men jag kände att det inte var så allvarligt att jag var tvungen att ringa ut en veterinär såhär på kvällen.

Har ni något tips på vad det kan vara?
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

En shettis i stallet där jag står hade fått något liknande... De kom fram till att det var löss. Kolla i pälsen så att det inte finns några små kryp, men var inte rädd det brukar inte smittas till människor :)
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Jag kunde inte se några kryp när jag kollade förut, men jag ska kika närmre på det! Kan ju ha missat!
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Ser ut lite som svamp. Blir det lite tovigt/kladdigt i pälsen innan den trillar av. (står liksom ut som en pensel). Min gama häst fick svamp och det fick han en sprita emot sen
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Hur ser håret ut när det lossnar? Är det som en pensel eller trillar stråna av var för sig så att säga?

Det går ju alltid att ringa och rådfråga veterinären utan att man ber dem komma ut :)
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Fick inte tag på "min" veterinär imorse så jag ska prova att ringa imorgon igen.
De här fläckarna vet jag inte om det lossnade strå för strå eller om de kom av som i en pensel. Men jag hittade ett nytt ställe där håret satt lite löst, då drog jag i det så följde det med hår och lite hud som en "reva". 0,5 cm brett och kanske 5 cm långt. Såg ut som ett rivsår, men det var helt torrt under, vätskar inte och är inget sår.
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Det hade en annan häst i förra stallet, detta ser inte ut som de gjorde. Dessa sitter dessutom på benen och på halsen, regnskållorna brukar väl mest vara på ryggen/baken/ovansidan av hästen iaf! Tycker inte att detta känns som regnskållor, de jag har sett har inte varit såhär torr och de har "läkt" snabbare än dessa gör. Men ja, jag vet inte alls vad det är! Hoppas veterinären har tid att komma snart. Han ska även kolla på lite annat, hästen känns inte riktigt fräsch.
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Vissa hästar kan även få så här pga c-vitaminbrist... Tror dock att det är sällsynt.
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Påminner en del om det som en av mina hästar drabbades av när han var allmänt nedsatt och hade en pågående infektion. Efter antibiotikakur och tvätt med Alsolsprit regelbundet så försvann detta. Åk in och få hästen kollad, ta blodprov.
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

En av mina hästar hade något liknande när han var mycket nedsatt. Tappade hår fläckvis, men utan att någon hud följde med. Håret bara släppte och han blev kal i små fläckar om någon eller några cm i diameter.
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Det hade en annan häst i förra stallet, detta ser inte ut som de gjorde. Dessa sitter dessutom på benen och på halsen, regnskållorna brukar väl mest vara på ryggen/baken/ovansidan av hästen iaf! Tycker inte att detta känns som regnskållor, de jag har sett har inte varit såhär torr och de har "läkt" snabbare än dessa gör. Men ja, jag vet inte alls vad det är! Hoppas veterinären har tid att komma snart. Han ska även kolla på lite annat, hästen känns inte riktigt fräsch.

Min häst hade regnskållor på tre ben under hösten/vintern så det förekommer det också. Alla mäöjliga prover togs då veterinären inte alls höll med om att det var regnskållor först (hon menade att de inte kan ha det bara på benen). Det var regnskållor och blev ganska komplicerat i hans fall, flera vändor med lymfangit och finadyne-behandligar innan det till slut läkte ut snabbt med hjälp av homeopat i februari nån gång. (jag hade provat ALLT och veterinären hade helt slut på råd).

Jag tycker helt klart det låter som regnskållor i ett tidigt stadie. På min började det i oktober med lokalt pälsavfall, sedan torra krustor, sedan kom vit beläggning på huden och sist svullnad och vätskande "sår" som inte ville läka.

C-vitaminbrist är väldigt ovanligt på häst, men överskott kommer ju ut med urinen så det är ingen fara att ge som tillskott om man vill prova ge t.ex. Ester-C och se hur det funkar.
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Någon svamp hade jag gissat på om du inte ser någon ohyra. Har hästen tät/tjock päls?

Jag brukar tvätta sådant med hibiscrub/descutan på min fjord. Han har ett par gånger fått något liknande på skenbenen mitt på sommaren. Gick över någon vecka och ett par tre tvättar.

Men kolla gärna med din veterinär, framförallt om det verkar sprida sig.
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Hur ser håret ut när det lossnar? Är det som en pensel eller trillar stråna av var för sig så att säga?

Det går ju alltid att ringa och rådfråga veterinären utan att man ber dem komma ut :)

Hoppar in och frågar lite :angel:

Om det är som en pensel och gammal hud i änden, vad är det då?
Inga vätskande sår efter.
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Fast då torde nog hästen ha rejäla problem om den skulle ha c vitaminbrist..villket nästintill aldrig uppkommer på en häst.
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Fast sommarpälsvarianten är lite olika vinterpälsvarianten ang regnskållor. På sommarvarianten ser hästen mest maläten ut, krustorna är torrare och mindre i storlek samt att förändringarna i pälsen inte är lika utbredd. Så visst kan det vara regnskållor. MEN, det kan även vara ringorm. Ganska lätt att missta sig i tidigt skede.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

Behöver inte vara vätskande sår om det är regnskållor, men det är välldigt vanligt.
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

vintern 2010 hade vi regnskållor på frambena. klippningen såg ut därefter ;)
 
Sv: Vad är detta? (Hårlösa fläckar)

*kl*

Veterinären var ute för att kolla på en annan häst i stallet så jag frågade om han kunde kika lite snabbt på min. Han sa att jag skulle tvätta med hibiscrub och kontakta honom om det inte blev bättre! Det har inte kommit några fler sedan jag startade tråden så jag hoppas att det ger med sig :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 300
Hundhälsa Poppy har länge haft ett utslag under hakan. Jag var orolig för ringorm men veterinären tyckte inte att det behövde utredas. Jag har...
Svar
9
· Visningar
998
Senast: Lyan
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 013
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 724
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp