Vad är detta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

bananabambi

Trådstartare
Jag födde min son för precis två veckor sedan. Jag har inte haft några större besvär med stygnen i underlivet, mer än att det svider när jag kissar, och nu börjar de falla bort. Men det är inte dom som är jobbiga.

Senaste veckan har jag känt som om någonting vill ut från slidan, ungefär som om jag hade en tampong halvt inne. Har inte vågat känna efter då stygnen varit obehagliga, och jag känner mig lite rädd för vad det kan vara, men igår var jag tvungen att ta redan på varför det var så obehagligt. Och det är någonting som sitter halvt inne, det går att pressa in det och då känns det mindre för en stund. Min första tanke var framfall? Obehag känner jag ju, när jag går, och rör mig, men det gör inte ont.

Är detta någonting jag bör kolla upp nu genast, eller kan jag vänta till efterkontrollen om 6 veckor?

//BananaBambi
 
Sv: Vad är detta?

det kan vara efterbörden ...Jag kommer inte ihåg hur många dagar veckor efteråt ,,men det kom en jätteklump med blod (halvtorkat) ..Och det var helt normalt..
 
Sv: Vad är detta?

Håller med..jag har fått det efter mina barn..ett par veckor efter förlossningen kunde jag pressa ut en klump av levrat blod..trots att jag fortfarande blödde lite.

Prova att pressa/trycka ut eller ta en spegel o kolla vad du ser.
Ring annars till BM på måndag o be att få komma på en extra koll för säkerhets skull
 
Sv: Vad är detta?

Nej, efterbörden har redan kommit ut, detta som jag känner sitter fast, och jag har liksom känsel i det.
 
Sv: Vad är detta?

Sporadiskt när jag kommer ihåg :o :angel:

Men jag började igår :idea: , efter att ha läst att det var förebyggande. Nu har jag knipit varje gång jag ammar, och tänker fortsätta med det. Vet inte om det kan hjälpa så fort, men det känns redan bättre, som om innandömet hålls uppe på något sätt. Eller så är det jag som inbillar mig. :crazy:
 
Sv: Vad är detta?

bananabambi skrev:
Sporadiskt när jag kommer ihåg :o :angel:

Men jag började igår :idea: , efter att ha läst att det var förebyggande. Nu har jag knipit varje gång jag ammar, och tänker fortsätta med det. Vet inte om det kan hjälpa så fort, men det känns redan bättre, som om innandömet hålls uppe på något sätt. Eller så är det jag som inbillar mig. :crazy:

Jag har iallafall fått lära mig att det är viktigt med kniipövningar dels pga att muskulaturen är så uttänjd dels just pga att kroppen har ställt om sig under en längre tid, mjuknat upp osv..

Kniip så ofta du kan, när du står vid diskbänken, i kön, bestäm gärna några ställen som du vistas på flera gånger under dagen så kommer du ihåg lättare.
Du kan prova att kniipa när du kissar för att kolla så att rätt muskler tränas..

Lycka till
I-C

Psst.. för du vill ju inte bli "slapp" där nere eller;) :angel:
 
Sv: Vad är detta?

Sådär hade jag också när jag hade fött sonen och det kunde komma ganska lång tid efter födseln också. Jag kände så endast när jag gick på toa, att nånting typ stack ner (precis som du beskriver) och jag var rädd för framfall men det har peppar peppar försvunnit av sig självt :cool:
 
Sv: Vad är detta?

Bäckenbotten blir förslappad när du fött barn så slidväggen faller ner en bit. Om du har otur har du fått ett mindre framfall och då är det eventuellt livmodertappen du känner som hänger ner, men det kan kännas ganska knepigt där nerifrån ett bra tag efter förlossningen även om det inte är framfall. Fortsätt knipa, det är det bästa du kan göra, och håll emot ordentligt med bäckenbotten om du ska lyfta osv. Ring MVC eller gyn om du vill veta direkt, annars ser de det på efterkontrollen.

(Kommentar till några som svarat: Efterbörden är ett annat ord för moderkakan, som ska komma ut direkt efter födseln)
 
Sv: Vad är detta?

Jag är så himla dålig på att komma ihåg att knipa, så jag måste verkligen hitta tillfällen då jag alltid gör det. Amning och tandborstning är sådana tillfällen då jag eventuellt kan komma ihåg det. Och när jag står i tråkiga köer.

Knipmusklerna har jag hittat, men sedan vet jag inte hur jag ska knipa. Många korta knip eller få långa? Spelar det någon roll?
 
Sv: Vad är detta?

Det är ju inte så väldigt länge sedan jag födde min pojke, så jag kan ju knappast förvänta mig att jag ska bli normal snabbt, men det känns lite jobbigt just nu :(
 
Sv: Vad är detta?

Jag blev lite lugn av ditt svar i alla fall. Men det är ingen fara med att vänta tills efterkontrollen? Då hinner jag knipträna mycket innan :idea:

Något jag är fruktansvärt rädd för är att det ska falla ner ännu mer, fy, jag mår nästan illa av att tänka på det.
 
Sv: Vad är detta?

OM du nu är så rädd och orolig, så anser jag att ett internetforum INTE är speciellt bra ställe att få råd på...IFALL det KANSKE är något allvarligt. Varför ringer du inte till din läkare ?

Du har det jobbigt, du är orolig..varför inte telefonen ??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras...
Svar
16
· Visningar
1 920
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 616
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 397
Senast: underensten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp