Tyngdkänsla i magen efter graviditet

Voeux

Trådstartare
Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras. Framförallt när jag reser mig hastigt, men även när jag ligger ner och byter sida. Det gör inte ont men känns obehagligt. När jag Googlar hittar jag info om framfall, men det här känns högre upp och påverkar inte slidan någonting. Det känns som att det är där livmodern sitter men kan såklart inte garantera att det är den. Födde med snitt för 3 veckor sedan idag.

Kan man ha framfall fast att det inte påverkar slidan? Eller kan det vara någonting annat tro, någon som känner igen känslan? Har inte återbesök på MVC fören om 2 veckor och ser på 1177 att min barnmorska inte har någon ledig tid innan. Men får kanske ringa och se om hon kan klämma in mig.
 
Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras. Framförallt när jag reser mig hastigt, men även när jag ligger ner och byter sida. Det gör inte ont men känns obehagligt. När jag Googlar hittar jag info om framfall, men det här känns högre upp och påverkar inte slidan någonting. Det känns som att det är där livmodern sitter men kan såklart inte garantera att det är den. Födde med snitt för 3 veckor sedan idag.

Kan man ha framfall fast att det inte påverkar slidan? Eller kan det vara någonting annat tro, någon som känner igen känslan? Har inte återbesök på MVC fören om 2 veckor och ser på 1177 att min barnmorska inte har någon ledig tid innan. Men får kanske ringa och se om hon kan klämma in mig.

Efter en förlossning oavsett sort (dessutom plus om du nu kanske ansträngt dig lite för fort) så tror jag inte man kan dra några slutsatser överhuvudtaget om hur det känns de första veckorna. Hade gett det tid, minst till efterkontroll.
 
Efter en förlossning oavsett sort (dessutom plus om du nu kanske ansträngt dig lite för fort) så tror jag inte man kan dra några slutsatser överhuvudtaget om hur det känns de första veckorna. Hade gett det tid, minst till efterkontroll.

Slutsats hade jag inte tänkt att dra. Vill bara få koll på om någon känner igen känslan och om det är normalt. Om det inte är det hade det ju varit läge att söka vård sas, särskilt eftersom det uppstod efter en överansträngning tänkte jag.
 
Jag har uppfattat det som att framfall är hyfsat smärtsamt + att livmodern ramlar liksom ner och åker utåt så skulle inte tro det är det som du har. Skulle mer tro att muskler och organ flyttar på sig, allting åker ju åt sidorna och ska sen tillbaka (hyfsat nära iaf) på sin gamla plats igen, kan det vara det du känner av? Är ju mycket som ska läka nu. Jag kan känna igen lite av den känslan du beskriver, jag tolkade min känsla som att musklerna drar ihop sig igen men det är en ytterst outbildad gissning.
 
Jag har uppfattat det som att framfall är hyfsat smärtsamt + att livmodern ramlar liksom ner och åker utåt så skulle inte tro det är det som du har. Skulle mer tro att muskler och organ flyttar på sig, allting åker ju åt sidorna och ska sen tillbaka (hyfsat nära iaf) på sin gamla plats igen, kan det vara det du känner av? Är ju mycket som ska läka nu. Jag kan känna igen lite av den känslan du beskriver, jag tolkade min känsla som att musklerna drar ihop sig igen men det är en ytterst outbildad gissning.

Jag tror inte att det måste vara smärtsamt, däremot är väl definitionen lite att det ska bukta ut. Min egen outbildade gissning är att det kanske är samma orsak som framfall, alltså att saker sitter lite löst men inte tillräckligt mycket alt. på fel ställe för att orsaka framfall. Kanske är fullt normalt då, fram tills att kroppen läkt lite mer. Har dålig koll känner jag!
 
Det är ju svårt att jämföra men efter båda mina förlossningar har jag känt det som att alla organ liksom legat lite löst. Som att de ännu inte hittat tillbaka. Efter några veckor har det blivit bättre.

Om du är orolig kanske du kan få en telefontid i alla fall för att höra om det är något som behöver kollas upp tidigare än om två veckor.
 
Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras. Framförallt när jag reser mig hastigt, men även när jag ligger ner och byter sida. Det gör inte ont men känns obehagligt. När jag Googlar hittar jag info om framfall, men det här känns högre upp och påverkar inte slidan någonting. Det känns som att det är där livmodern sitter men kan såklart inte garantera att det är den. Födde med snitt för 3 veckor sedan idag.

Kan man ha framfall fast att det inte påverkar slidan? Eller kan det vara någonting annat tro, någon som känner igen känslan? Har inte återbesök på MVC fören om 2 veckor och ser på 1177 att min barnmorska inte har någon ledig tid innan. Men får kanske ringa och se om hon kan klämma in mig.
Är det inte bara så att dina bäckenbottenmuskler är uttänjda efter graviditeten och därmed inte håller allt på plats lika effektivt som de brukar? Dessutom har ju den växande livmodern under graviditeten "flyttat undan" övriga organ plus att även magmusklerna brukar vara något uttänjda. Därmed tar det ju lite tid dels för musklerna att återhämta sig och dra ihop sig igen och dels för alla organ att "hitta rätt plats" i bukhålan igen.

Definitionen av framfall är att livmodern (delvis) faller ner i slidan (vilket den självklart kan göra i större eller mindre utsträckning), så tror inte man kan ha det utan att slidan är påverkad i någon utsträckning.
 
Det är ju svårt att jämföra men efter båda mina förlossningar har jag känt det som att alla organ liksom legat lite löst. Som att de ännu inte hittat tillbaka. Efter några veckor har det blivit bättre.

Om du är orolig kanske du kan få en telefontid i alla fall för att höra om det är något som behöver kollas upp tidigare än om två veckor.

Känns betryggande i varje fall att andra haft samma känsla. Har en vän som också berättat liknande. Jag kände aldrig så efter dottern, men å andra sidan låg hon i säte och högt upp så upplevde aldrig tyngd i bäckenet under graviditeten heller. Det har jag definitivt haft nu så det var stor skillnad även som höggravid.
 
Är det inte bara så att dina bäckenbottenmuskler är uttänjda efter graviditeten och därmed inte håller allt på plats lika effektivt som de brukar? Dessutom har ju den växande livmodern under graviditeten "flyttat undan" övriga organ plus att även magmusklerna brukar vara något uttänjda. Därmed tar det ju lite tid dels för musklerna att återhämta sig och dra ihop sig igen och dels för alla organ att "hitta rätt plats" i bukhålan igen.

Definitionen av framfall är att livmodern (delvis) faller ner i slidan (vilket den självklart kan göra i större eller mindre utsträckning), så tror inte man kan ha det utan att slidan är påverkad i någon utsträckning.

Mycket möjligt. Reagerade dock på att det började kännas först efter 2,5 vecka och specifikt efter en dags överansträngning. Men det kan ju vara en tillfällighet också! Det gör som sagt inte ont så bör kanske inte vara nåt att oroa mig för. Än.
 
Mycket möjligt. Reagerade dock på att det började kännas först efter 2,5 vecka och specifikt efter en dags överansträngning. Men det kan ju vara en tillfällighet också! Det gör som sagt inte ont så bör kanske inte vara nåt att oroa mig för. Än.
Svårt att säga, såklart, och jag är inte sjukvårdsutbildad. Själv hade jag inte någon tyngdkänsla efter min förlossning, men kände väldigt tydligt av att allting "flyttade på sig" eller "satt löst" inne i bukhålan de första veckorna efter.
 
Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras. Framförallt när jag reser mig hastigt, men även när jag ligger ner och byter sida. Det gör inte ont men känns obehagligt. När jag Googlar hittar jag info om framfall, men det här känns högre upp och påverkar inte slidan någonting. Det känns som att det är där livmodern sitter men kan såklart inte garantera att det är den. Födde med snitt för 3 veckor sedan idag.

Kan man ha framfall fast att det inte påverkar slidan? Eller kan det vara någonting annat tro, någon som känner igen känslan? Har inte återbesök på MVC fören om 2 veckor och ser på 1177 att min barnmorska inte har någon ledig tid innan. Men får kanske ringa och se om hon kan klämma in mig.
Jag känner igen känslan, det är ju en markant storleksförändring som sker av livmodern och de övriga organen får plötsligt mer plats så det har liksom känts lite "rörigt" ett tag efter varje förlossning.
 
Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras. Framförallt när jag reser mig hastigt, men även när jag ligger ner och byter sida. Det gör inte ont men känns obehagligt. När jag Googlar hittar jag info om framfall, men det här känns högre upp och påverkar inte slidan någonting. Det känns som att det är där livmodern sitter men kan såklart inte garantera att det är den. Födde med snitt för 3 veckor sedan idag.

Kan man ha framfall fast att det inte påverkar slidan? Eller kan det vara någonting annat tro, någon som känner igen känslan? Har inte återbesök på MVC fören om 2 veckor och ser på 1177 att min barnmorska inte har någon ledig tid innan. Men får kanske ringa och se om hon kan klämma in mig.

Jag har upplevt obehag i nedre delen av magen efter graviditet och förlossning, dålig styrka, obehag och ibland t.o.m smärta. Det gick över, hur länge det tog vet jag inte men så pass att jag aldrig ens hann fundera på att söka vård. Så ca 3-4 mån? Jag kan fortfarande "känna av" magen när jag t ex vrider mig liggandes eller gör något akrobatiskt. Men jag har inte heller hunnit/orka träna, upplever det som svaghet i magen. Den håller liksom inte ihop.

Jag har alltså upplevt känslan ytligt, i musklerna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 171
Senast: Red_Chili
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 505
Senast: cirkus
·
L
Gravid - 1år Sitter och funderar mitt i natten/tidigt på morgonen... 1) Jag är gravid i vecka 21 (20+3 idag) och har inte ökat något alls i vikt...
2
Svar
31
· Visningar
3 180
Senast: jerseyko
·
  • Låst
Övr. Barn Jag födde min son för precis två veckor sedan. Jag har inte haft några större besvär med stygnen i underlivet, mer än att det svider när...
2
Svar
22
· Visningar
3 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp