Vad är detta??

V

veronican

Jag har kommit över ett slags skrin, eller vad man ska kalla det.

Jag är nyfiken på om någon kanske vet vad det har använts till förr?
Så här ser det ut;

skrinet3.jpg


skrinet2nra.jpg


Ja det är alltså den här biten som gör mig nyfiken.
En "hållare" är borta, det har suttit runda, hårda träringar i hela asken förut och de är ganska små, max 5 cm i diameter. Därtill är ju asken eller skrinet inte så hög, så har det varit flaskor däri har de varit mycket små.
skrin1.jpg


Men den är så söt :love:
Tänkte först måla den vit, men det känns lite synd, blir väl till att slipa och olja om den istället. Jag tänkte också riva bort de där runda hållarna och använda den till förvaring.
 
Sv: Vad är detta??

har ingen aning om vad skrinet använts till men för jösse namn låt den den vara som dne är o låt bli att renovera det! gamla saker är finast i orginal!
 
Sv: Vad är detta??

har det varit flaskor i så har dedt något varit en transportväska för exemeplvis medicinflaskor.
 
Sv: Vad är detta??

Ett underbart skrin och jag tycker som andra att du inte ska bry dig om att renovera det, det är finast i original-skick!
 
Sv: Vad är detta??

Gissar att det använts till att transportera nitroglycerin eller något liknande.
 
Sv: Vad är detta??

hehe ja men samtidigt behöver ju saker ibland lite omvårdnad för att hålla många år till. Det syns inte så väl på fotona men det är lite matt i lacken, någon mindre fuktskada på ytan ovanpå och lite märken här och var.
Skulle jag försöka renovera skulle jag försöka få det att se så likt ut som möjligt, men lite fräschare. Men jag ska fundera på saken.. ;)
 
Sv: Vad är detta??

Efter alla år av tips på tv av duktiga kännare på Antikrundan så har iallafall jag fått inpräntat att man inte ska renovera antikviteter.

Ska något göras så ska det vara av de som verkligen vet hur man gör.
 
Sv: Vad är detta??

Efter alla år av tips på tv av duktiga kännare på Antikrundan så har iallafall jag fått inpräntat att man inte ska renovera antikviteter.

Ska något göras så ska det vara av de som verkligen vet hur man gör.

Oj, men tror du att den är så gammal att det är en antikvitet??

Jag hittade den i pappas hög med bråte, gamla möbler och virke :angel: (han samlar på allt...) Har försökt hitta om det finns någon inristning på vem som gjort den eller när, men hittar inget.
 
Sv: Vad är detta??

Oj, men tror du att den är så gammal att det är en antikvitet??

Jag hittade den i pappas hög med bråte, gamla möbler och virke :angel: (han samlar på allt...) Har försökt hitta om det finns någon inristning på vem som gjort den eller när, men hittar inget.


Allt som är äldre och kulturhistoriskt intressant är antikvitet.. det spelar ingen roll om det är från 1700-talet eller från 1970-talet.
 
Sv: Vad är detta??

Ja. Nitroglycerin användes ju till sprängning och behövde fraktas stötskyddat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 409
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 129
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 006
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp