Vad är egentligen processad mat?

Det är inte konstigt att du är förvirrad, det är verkligen ett luddigt begrepp som enligt mig är ganska värdelöst att be folk fokusera på just eftersom det är så dåligt definierat. Begreppet ultraprocessat, och Novas definition av det, är vida kritiserat eftersom det ofta används på helt fel sätt och enbart leder till att folk blir ännu mer förvirrade när det vi verkligen behöver är kunskap och medvetenhet. Tittar man på Novasystemet så faller ju till exempel ett förpackat rågbröd inom samma kategori som Coca-Cola och godis, vilket är helt tokigt. Nova är också otydligt på det sätt att de använder sig av både graden av processning OCH antalet ingredienser när de definierar hur processat något är, vilket blir helt galet i många fall.

Det gjordes en undersökning i Brasilien som visade att en majoritet av befolkningen inte vet vad som menas med termen ultraprocessad, trots att landets kostråd innehållit rekommendationer gällande ultraprocessad mat i över åtta år nu...

Nej, vill man uppmuntra folk att äta nyttigare så finns det betydligt bättre begrepp och information som man kan sprida och vettigare saker att fokusera på. Risken är annars att folk inte förstår, inte tar till sig informationen utan istället ger upp och fortsätter som vanligt.

Ett gäng svenska forskare publicerade en rapport för några månader sedan, som belyser många av problemen väldigt bra:
https://nutritionsfakta.se/2023/05/...tritionsfakta-rapporten-processade-livsmedel/

Ett utdrag ur sammanfattningen:

"Många livsmedel som klassificeras som ultraprocessade är näringsfattiga och energirika med ett högt innehåll av socker, salt och mätat fett – som vi bör äta mindre av enligt nuvarande kostråd och näringsrekommendationer, och som tidigare visat sig öka risken för livsstilsrelaterade sjukdomar. Frågan är om begreppet ultraprocessat fångar något mer.

I dagsläget finns många oklarheter och otydligheter kring vad som ingår i begreppet ultraprocessat. Metodiken för att klassificera ultraprocessade livsmedel är inte tillräckligt utvecklad och kvalitetssäkrad för att användas. Begreppet ultraprocessade livsmedel bör därför inte användas utan istället bör vi beskriva vilka livsmedel som avses."
 
All mat man äter är så kallad processad, oavsett om man gör den hemma på färska ingredienser eller köper pålägg, smör och bröd i affären. Enda undantagen är den frukt och grönsaker man äter "as it is". Även en morot som man river och tillsätter tex dressing är "processad".

I min värld så betyder "Processad" bara tillagad efter smak och tycke enligt tillverkarens ide om hur slut produkten skal smaka när man äter den.

Sedan är det upp till den som äter slutresultatet om hen vill tillsätta ytterligare kryddor, örter eller ingredienser.

Även något så enkelt som vetemjöl är defacto "processad" i det ögonblick där vetekornert åker in i kvarnen och blir till mjöl.
 
Senast ändrad:
Frågan är väl vem man ska lita på? Ska man lita på Livsmedelsverket eller ska man lita på att den processen som @sjoberga länkar till är rätt?

Det känns som att allting som har med mat att göra är en stor scam. Hästköttsskandalen för några år sedan som verkligen chockerade hela Europa. Det var hästkött i lasagne, och i en lasagne på Island som skulle innehålla nötkött fanns det inget animaliskt protein alls. Det var känggrukött i någon färdigrätt från Frankrike etc.

Jag blir så trött.
Jag jag är trött. Jag har problem med trötthet som jag försöker stäva. Och har lagt på mig en massa bukfett som jag vill bli av med. Men det känns ju inte som att det går att lita på någon.
På vilket sätt säger de två emot varandra?

Livsmedelsverket säger ju att ja all den här normala och nyttiga maten klassas ibland som ultraprocessad, enligt den trubbiga definition som finns (mellan raderna; titta inte så mycket på det). Ät fullkorn och fisk och mycket grönsaker, undvik chips, glass, godis och läsk så blir det ganska bra ändå.
 
Lätta innehåller ingen palmolja längre.
Unilever har ändrat mot bättre oljor två gånger för produktion till svenska marknaden, först lite washing 2019 efter att ha fått utmärkelsen Årets matbluff och sedan igen 2021 då palmoljan helt togs bort.

https://www.aktavara.org/nyheter/latta-andrar-efter-arets-matbluff

Fortfarande krävs både tillsatser och process-steg som är väldigt speciella för att få till margarin som sedan sminkas om till bredbart gult ”smör” i slutsteget - men numer är Lätta betydligt mer likt annat margarin i butiken.
 
Min uppfattning är att skillnaden mellan en färdigsallad/köpebröd och en hemlagad dito är att konsumenten har mycket större möjlighet att kontrollera innehållet, och det därför kan vara "bättre" att äta hemlagat istället för "processad". Var det inte rubriker år tillbaka om att McDonald's sallad hade fler kalorier än en BigMac när man åt all dressing och krutongerna som kom med? Tänker att det är lite samma sak, gör man en sallad hemma (processar den) vet man fortfarande hur mycket majonnäs det är i dressingen och kan undvika att ha i allt för mycket vattengrönsaker som kanske inte innehåller så mycket näring.
Som en annan användare skrev tidigare så tycker jag begrepp som hel/halvfabrikat och processad mat kidnappats av en wellnessindustri som tjänar pengar på människors iver att vara nyttiga för att sälja massa pulver och bars (som i sig kan vara "nyttiga" men lik väl är sjukt processade och helfabrikat).
 
Det är ju klurigt det där med att ge rekommendationer kring vad man ska undvika och inte eftersom en hälsosam kost inte har med enstaka livsmedel eller måltider att göra, utan resultatet av alltihop tillsammans i kombination med ens personliga förutsättningar.

Processad mat är som många redan skrivit, mat som på något sätt förändrats från sin ursprungsform. Med andra ord det mesta vi äter. Ultraprocessad mat är i min uppfattning ett brett och luddigt begrepp men kan väl tolkas som mat som ändrat extremt mycket från sin ursprungsform och där igenom ofta tappat största delen av sin näring. Många ultraprocessade livsmedel innehåller också många kalorier, så kombinationen näringsfattigt och kaloririkt är inte så ofta det våra kroppar behöver. Men kan ju vara vad våra sinnen vill ha och det kan jag ju tycka också får vara en del av begreppet hälsa.

Processad mat kan vara en kokt potatis. En del menar att all processad mat är lite sämre än processad mat eftersom de flesta livsmedel tappar näring när de hettas upp, gissar att det är där igenom just raw food dieten uppstått.

Men jag skulle gissa att det råder förvirring dels för att begreppen inte är helt definitiva och att det ofta är lekmän som uttalar sig i många sammanhang, ibland säger nog folk processad mat när de menar ultraprocessad.
 
Min uppfattning är att skillnaden mellan en färdigsallad/köpebröd och en hemlagad dito är att konsumenten har mycket större möjlighet att kontrollera innehållet, och det därför kan vara "bättre" att äta hemlagat istället för "processad". Var det inte rubriker år tillbaka om att McDonald's sallad hade fler kalorier än en BigMac när man åt all dressing och krutongerna som kom med? Tänker att det är lite samma sak, gör man en sallad hemma (processar den) vet man fortfarande hur mycket majonnäs det är i dressingen och kan undvika att ha i allt för mycket vattengrönsaker som kanske inte innehåller så mycket näring.
Som en annan användare skrev tidigare så tycker jag begrepp som hel/halvfabrikat och processad mat kidnappats av en wellnessindustri som tjänar pengar på människors iver att vara nyttiga för att sälja massa pulver och bars (som i sig kan vara "nyttiga" men lik väl är sjukt processade och helfabrikat).

Så är det verkligen. Följer ett konto på Instagram som brukar syna matbluffar och nyss jämförde han en power shake på ett trendigt juicecafé med en stor jordgubbsmilkshake på McDonald’s och power shake innehöll mer socker.

Sen läste jag nyligen i en bok att 74% av all färdigmat i butikerna innehåller tillsatt socker. Så visst är det bättre att laga egen mat från grunden om man vill få i sig mindre socker.
 
Senast ändrad:
Som en annan användare skrev tidigare så tycker jag begrepp som hel/halvfabrikat och processad mat kidnappats av en wellnessindustri som tjänar pengar på människors iver att vara nyttiga för att sälja massa pulver och bars (som i sig kan vara "nyttiga" men lik väl är sjukt processade och helfabrikat).
Vilket är lätt att göra för att servera "slippa ta eget ansvar"-lösningar i komplexa frågor.

Antingen så vet man själv vad man äter och har då makten över kunskap och beslut. Eller så överlämnar man den till andra. Vilket då ofta blir kommersiella eller ideologiska aktörer med egna agendor, mer eller mindre uppenbara.
 
Vilket är lätt att göra för att servera "slippa ta eget ansvar"-lösningar i komplexa frågor.

Antingen så vet man själv vad man äter och har då makten över kunskap och beslut. Eller så överlämnar man den till andra. Vilket då ofta blir kommersiella eller ideologiska aktörer med egna agendor, mer eller mindre uppenbara.

Jag tror efterfrågan på quick fix i vårt stressade samhälle är stor och det finns det ju både ärliga och oärliga aktörer som drar nytta av, och det tenderar att kosta pengar i båda fall. Men egentligen är det ju inte komplicerat, vi har bara snurrat till det hemskt mycket. Hörde en bekant som utgav att hon ”måste” ha med sig proteinbars i väskan för hon blir så hungrig på språng, men mig veterligen är det lika enkelt och snabbt med en banan och en näve nötter. Sen kan det ju vara godare med en bar och det kan man ju vilja ha av den anledningen, men plånboken och kroppen kommer inte tacka dig.
 
Läs innehållsförteckningen, jämför produkter och välj matvaror som innehåller så lite tillsatser som möjligt. Välj matvaror med högt närings och fiber innehåll, är varierat, välj matvaror med nyttiga fetter och med lågt fettinnehåll. Ät mycket av hel mat, dvs faktiskt hela bitar av kött, fisk, grönsaker etc och tillaga det med liten mängd fett, då tror jag man kommer långt. Det är iaf dom "reglerna" jag har till mig själv när jag handlar mat och tror iaf att jag lyckas komma undan de värsta alternativen av produkterna i butiken. ☺️
 
Läs innehållsförteckningen, jämför produkter och välj matvaror som innehåller så lite tillsatser som möjligt. Välj matvaror med högt närings och fiber innehåll, är varierat, välj matvaror med nyttiga fetter och med lågt fettinnehåll. Ät mycket av hel mat, dvs faktiskt hela bitar av kött, fisk, grönsaker etc och tillaga det med liten mängd fett, då tror jag man kommer långt. Det är iaf dom "reglerna" jag har till mig själv när jag handlar mat och tror iaf att jag lyckas komma undan de värsta alternativen av produkterna i butiken. ☺️

Min uppfattning är att det är svårt att äta för mycket fett, om övriga kriterier som du skriver om är uppfyllda!
 
Till ultraproccesad mat tror jag tacosås och fiskbullar gör. Ett väldigt svårtolkat/ feltolkat ord.
Mat tillagad hemma i tryckkokare tror jag räknas som ultra prosessad.
Livsmedel som är behandlade på något sätt är prosessad.
Lite som E nummer har blivit. Det har blivit en härdsmälta av felaktigheter och hur det används.
Aromer likadant, folk tror att natrurliga aromer är bättre än arom som ej klassas som naturlig.
Få som vet skillnaden , vare sig leverantörer och kunder. De flesta tror naturlig citron arom görs på citroner, men den kan göras på vilken naturlig råvara som helst. Därför får man inte skriva naturlig citronarom utan endast arom . En icke naturlig arom där får du skriva citronarom. Om det då inte är en X/Y arom dvs gjord på 95% citronråvara då är det ok.
Vilket är ett otroligt slöseri på råvara och mycket dyrt dessutom.
En arom kan bestå av 5-50 olika smak molekyler
Allt handlar ändå om molekyler.
Aromlagstifningen är så komplex att endast ett fåtal i Svergie förstår den.

När det rör livsmedel så är det mycket okunskap och fejk news som driver dreven på livsmedelsindustrin.
De kända livemedels fabrikörerna har mycket god kunskap om råvaror och säker tillverkning.
Jag äter hellre en färdigrätt än en middag tillagad av någon utan kunskap om säker tillagning av mat.
Det farligaste med mat är matförgifning och de allra flesta sker i hemmet.
 
Jätteintressant tema, vi har gjort stora ändringar i matväg hemma hos oss.
Har gett stora positiva hälsoeffekter för både mig och sambo (viktnedgång, stabil energi hela dagen, sover bättre och inte minst bort med oroliga och svullna magar)

Något som hjälpte mig var att börja läsa på innehållsförteckningen på matvarorna innan dom hamnade i korgen. Förstår jag innehållet så är det mat som jag vill ha, ju längre lista med obegripliga ingredienser desto mer ointressant att äta.

Men målet är att vara medveten om vad vi äter och varför och inte minst vad betalar jag för egentligen (råvaror eller "obegriplig" tillsättning)?
En annan bra fråga att ställa sig är, vad hade jag lagat den här maten av hemma?


Några exempel:

Byt ut margarin mot smör
Smör: Pastöriserad GRÄDDE, mjölksyrakultur, salt
Margarin: Vegetabiliskt fett (palm*- och rapsolja), vatten, fermenterad SKUMMJÖLK,salt, emulgeringsmedel (solroslecitin, veg E471, veg E472c), arom, vitamin Aoch D. *Den här produkten innehåller certifierad hållbar palmolja. (Swedish)

Samma smör till matlagning, bakning och på mackan.

Byt ut mjukost med vanlig ost:
Ost: Pastöriserad MJÖLK, salt, syrningskultur, ystenzym.
Mjukost: INGREDIENSER: HÅRDOST (56 %), vatten, smältsalter (E339, E452), salt, konserveringsmedel (E202, E234)

Köper vanlig creme fraiche:
Vanlig creme fraiche: Pastöriserad GRÄDDE, syrningskultur.
Mini creme fraiche: Pastöriserad MJÖLK och GRÄDDE, MJÖLKPROTEIN, modifierad majsstärkelse, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, pektin), syrningskultur.

Annat exempel
Hemlagade köttbullar:
Köttfärs, lök, ägg, salt, peppar + smör att steka i

färdiga köttbullar i butiken:
INGREDIENSER: Gris*- och nötkött* 73%, vatten, potatismjöl, fett från nötkött*, potatis, potatisflingor, druvsocker, joderat salt, potatisfiber, lök, pepparextrakt, svartpeppar. Friterade i animaliskt fett. *Fött, uppfött och slaktat i Sverige.
 
Jätteintressant tema, vi har gjort stora ändringar i matväg hemma hos oss.
Har gett stora positiva hälsoeffekter för både mig och sambo (viktnedgång, stabil energi hela dagen, sover bättre och inte minst bort med oroliga och svullna magar)

Något som hjälpte mig var att börja läsa på innehållsförteckningen på matvarorna innan dom hamnade i korgen. Förstår jag innehållet så är det mat som jag vill ha, ju längre lista med obegripliga ingredienser desto mer ointressant att äta.

Men målet är att vara medveten om vad vi äter och varför och inte minst vad betalar jag för egentligen (råvaror eller "obegriplig" tillsättning)?
En annan bra fråga att ställa sig är, vad hade jag lagat den här maten av hemma?


Några exempel:

Byt ut margarin mot smör
Smör: Pastöriserad GRÄDDE, mjölksyrakultur, salt
Margarin: Vegetabiliskt fett (palm*- och rapsolja), vatten, fermenterad SKUMMJÖLK,salt, emulgeringsmedel (solroslecitin, veg E471, veg E472c), arom, vitamin Aoch D. *Den här produkten innehåller certifierad hållbar palmolja. (Swedish)

Samma smör till matlagning, bakning och på mackan.

Byt ut mjukost med vanlig ost:
Ost: Pastöriserad MJÖLK, salt, syrningskultur, ystenzym.
Mjukost: INGREDIENSER: HÅRDOST (56 %), vatten, smältsalter (E339, E452), salt, konserveringsmedel (E202, E234)

Köper vanlig creme fraiche:
Vanlig creme fraiche: Pastöriserad GRÄDDE, syrningskultur.
Mini creme fraiche: Pastöriserad MJÖLK och GRÄDDE, MJÖLKPROTEIN, modifierad majsstärkelse, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, pektin), syrningskultur.

Annat exempel
Hemlagade köttbullar:
Köttfärs, lök, ägg, salt, peppar + smör att steka i

färdiga köttbullar i butiken:
INGREDIENSER: Gris*- och nötkött* 73%, vatten, potatismjöl, fett från nötkött*, potatis, potatisflingor, druvsocker, joderat salt, potatisfiber, lök, pepparextrakt, svartpeppar. Friterade i animaliskt fett. *Fött, uppfött och slaktat i Sverige.
Och? Det allra bästa är att inte äta något, för all mat är ohälsosam på något sätt. Och syre är inte alls bra för kroppen.
 
Det du länkar till är en av anledningarna till att jag blev mer förvirrad. Jag tycker inte alls att det är så självklart såsom du beskriver att det är.
Tex:
"Till exempel klassas bröd och söta bakverk som tillverkats industriellt i fabriker annorlunda från det som bakas i hemmet eller i ett hantverksbageri." Vad är skillnaden?

Bröd och framförallt bakverk tillverkade i fabrik innehåller tex ganska ofta tillsatser för lång hållbarhet, de innehåller kanske tex palmolja som är en av de sämsta fetterna. De innehåller kanske olika tillsatser för mer smaklighet osv.
När man massproducerar livsmedel är det också lätt att lägga i billig "utfyllnad" för att på så sätt hålla nere kostnaderna och öka vinsten. Nu gäller det såklart inte alla produkter men hur ofta står man och lusläser innehållet på varje vara man stoppar ner i varukorgen?
 
Tillägg de använder dessutom oftast majssirap och annat för att söta bröd och bakverk vilket är sämre än socker.
 
Och? Det allra bästa är att inte äta något, för all mat är ohälsosam på något sätt. Och syre är inte alls bra för kroppen.
Hur menar du?
Ge gärna en nyans på din kommentar, vad menar du at du har för alternativ og hur väljer du?

Och när den positiva hälsoeffekten, som jag upplever, kommer på grund av mina val, varför säga att det inte har någon betydning?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp