Vad är egentligen processad mat?

Bröd och framförallt bakverk tillverkade i fabrik innehåller tex ganska ofta tillsatser för lång hållbarhet, de innehåller kanske tex palmolja som är en av de sämsta fetterna. De innehåller kanske olika tillsatser för mer smaklighet osv.
När man massproducerar livsmedel är det också lätt att lägga i billig "utfyllnad" för att på så sätt hålla nere kostnaderna och öka vinsten. Nu gäller det såklart inte alla produkter men hur ofta står man och lusläser innehållet på varje vara man stoppar ner i varukorgen?
Plus att det finns en tendens att välja råvarorna (t.ex. vilken sorts vete) efter hur deras egenskaper passar i processerna mer än hur bra de är som mat.
 
Hur menar du?
Ge gärna en nyans på din kommentar, vad menar du at du har för alternativ og hur väljer du?

Och när den positiva hälsoeffekten, som jag upplever, kommer på grund av mina val, varför säga att det inte har någon betydning?
Jag är bara lite för trött. Fysiskt, mentalt och på matdebatt. Det jag egentligen ville få fram är att bara för att något har få ingredienser inte är liktydigt med att det är bra, och på samma sätt att bara för att det är många ingredienser behöver det inte vara dåligt.
 
Jag är bara lite för trött. Fysiskt, mentalt och på matdebatt. Det jag egentligen ville få fram är att bara för att något har få ingredienser inte är liktydigt med att det är bra, och på samma sätt att bara för att det är många ingredienser behöver det inte vara dåligt.
 
Jag är bara lite för trött. Fysiskt, mentalt och på matdebatt. Det jag egentligen ville få fram är att bara för att något har få ingredienser inte är liktydigt med att det är bra, och på samma sätt att bara för att det är många ingredienser behöver det inte vara dåligt.
Att det är en tröttsam jungel, det är jag helt enig med dig om.
Det andra är jag delvis enig med dig om, det är inte svart eller vitt. Hitta din mat, det som passar din kropp. Några kroppar fungerar riktigt bra på halvfabrikat, andra inte. Några kroppar fungerar bra på mycket fett i kosten andra på mindre.

Jag tror på att äta mest möjligt rena råvaror, investerar gärna tid och pengar i att både hitta produkterna och i själva matlagning.
Balans i vardagens ibland tighta skjema med mål om 80-20 (80% bra och 20% tilpassning)
 
Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara hälsosam?

För enligt Livsmedelsverket är processad mat mat som tillagats. Och man menar väl inte att alla måste äta raw food för att vara hälsosam?

Halvfabrikat, läsk och godis förstår jag givetvis, det är inte denna diskussionen handlar om, men är all tillagad mat processad mat jag borde undvika? Ultraprocessad mat är ännu värre enligt de som kan hälsa och jag förstår poängen med vissa, men här räknas också fullkornsbröd in ifall det är bakat i fabrik. Men vad är skillnaden på min bakteknik hemma och den på storbageri?

Vi har ju samtidigt lärt oss att tillagad mat gör att vi kan ta upp näringsämnen bättre. Samt varm mat känns bra i själen.

Vad är det jag inte förstår?
Om du menar ur nyttighetsgrad så finns ju podcasts om det tyngre träningssnack har några som pratar mycket om ultraprocessat och dyl.

De konstaterar att Sverige har lite fler mer riktigt matrelaterade och ultraprocessade alternativ (falukorv o köttbullar typ) jämfört med andra länder som kanske har mer snacks och äter mer snacks som "mat" så vi hamnar som att vi äter lite mer sådant trots att det inte ändå riktigt är samma sak som i vissa andra länder som USA.

Men om jag tänker ultraprocessat tänker jag Snickers, pringles och kycklingnuggets som har smet inte kyckling i sig, typ. Alltså saker man äter där man inte riktigt rakt av genom att titta på produkten kan gissa sig till vad den består av. Innehållet är oigenkännligt.
 
Senast ändrad:
Köttfärs är ju malt kött. Det har väl inga tillsatser till sig?

Mjöl är ju också malt, men det är ju malt till sådan förbannelse att i det vita mjölet saknas mycket av den näringen som finns i fullkornet.
Vitt mjöl i sverige är inte så väldigt tvättat på näringsämnen. Det är mer i USA. Vi läser ju mycket om varor från USA och extrapolerar, men mjöl i Europa och mjölk i Europa är inte helt samma produkt som i USA.
 
Vitt mjöl i sverige är inte så väldigt tvättat på näringsämnen. Det är mer i USA. Vi läser ju mycket om varor från USA och extrapolerar, men mjöl i Europa och mjölk i Europa är inte helt samma produkt som i USA.
(så om info om hur X eller Y är i nyttighetsgrad kommer från USA måste man dubbelkolla det med hur X eller Y görs i Europa. Från honung till mjöl o mjölk.)
 
Bröd och framförallt bakverk tillverkade i fabrik innehåller tex ganska ofta tillsatser för lång hållbarhet, de innehåller kanske tex palmolja som är en av de sämsta fetterna. De innehåller kanske olika tillsatser för mer smaklighet osv.
När man massproducerar livsmedel är det också lätt att lägga i billig "utfyllnad" för att på så sätt hålla nere kostnaderna och öka vinsten. Nu gäller det såklart inte alla produkter men hur ofta står man och lusläser innehållet på varje vara man stoppar ner i varukorgen?
n
Tillägg de använder dessutom oftast majssirap och annat för att söta bröd och bakverk vilket är sämre än socker.

Vad är det för fel på vetemjöl, grovt vetemjöl (mjöl som kvarnats där kliet inte siktats bort så som de gör i Norge), salt, jäst och vatten?

Ger utmärkt bröd som i Norge kallas Kneip utan en massa söta tillsatser så som allt bröd i Sverige har.

Lantmännen klarade av att även förstöra Danska Hattings riktigt goda frallor och Baguetter då de köpte upp företaget för några år sedan och införde sina socker/sötnings medels baserade recept.
 
Jätteintressant tema, vi har gjort stora ändringar i matväg hemma hos oss.
Har gett stora positiva hälsoeffekter för både mig och sambo (viktnedgång, stabil energi hela dagen, sover bättre och inte minst bort med oroliga och svullna magar)

Något som hjälpte mig var att börja läsa på innehållsförteckningen på matvarorna innan dom hamnade i korgen. Förstår jag innehållet så är det mat som jag vill ha, ju längre lista med obegripliga ingredienser desto mer ointressant att äta.

Men målet är att vara medveten om vad vi äter och varför och inte minst vad betalar jag för egentligen (råvaror eller "obegriplig" tillsättning)?
En annan bra fråga att ställa sig är, vad hade jag lagat den här maten av hemma?


Några exempel:

Byt ut margarin mot smör
Smör: Pastöriserad GRÄDDE, mjölksyrakultur, salt
Margarin: Vegetabiliskt fett (palm*- och rapsolja), vatten, fermenterad SKUMMJÖLK,salt, emulgeringsmedel (solroslecitin, veg E471, veg E472c), arom, vitamin Aoch D. *Den här produkten innehåller certifierad hållbar palmolja. (Swedish)

Samma smör till matlagning, bakning och på mackan.

Byt ut mjukost med vanlig ost:
Ost: Pastöriserad MJÖLK, salt, syrningskultur, ystenzym.
Mjukost: INGREDIENSER: HÅRDOST (56 %), vatten, smältsalter (E339, E452), salt, konserveringsmedel (E202, E234)

Köper vanlig creme fraiche:
Vanlig creme fraiche: Pastöriserad GRÄDDE, syrningskultur.
Mini creme fraiche: Pastöriserad MJÖLK och GRÄDDE, MJÖLKPROTEIN, modifierad majsstärkelse, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, pektin), syrningskultur.

Annat exempel
Hemlagade köttbullar:
Köttfärs, lök, ägg, salt, peppar + smör att steka i

färdiga köttbullar i butiken:
INGREDIENSER: Gris*- och nötkött* 73%, vatten, potatismjöl, fett från nötkött*, potatis, potatisflingor, druvsocker, joderat salt, potatisfiber, lök, pepparextrakt, svartpeppar. Friterade i animaliskt fett. *Fött, uppfött och slaktat i Sverige.

Med undantag av mjukosten och margarinet är inga av de där ingredienserna som köpeprodukterna innehåller speciellt kontroversiella eller "obegripliga". Bara för att du inte har kunskap om alla ingredienser betyder inte att de är konstiga eller ohälsosamma. Jag har väldigt svårt för retoriken som mer eller mindre antyder att vissa matingredienser är "gift". Vi har ett mycket strängt regelverk för vad som är tillåtet att ha i mat. Många av de E-nummer vissa personer väljer att förfasa sig över är sådant som gör att maten inte får tillväxt av skadliga ämnen som tex botulinumtoxin.

Bra att du hittat något som fungerar för dig men jämförelsen du gör tangerar att vara skammande mot de som faktiskt köper de nämnda produkterna. Alla orkar inte laga mat grunden och/eller behöver köpa lättare produkter för att hålla koll på vikten. Det känns ännu mer skammande när du i ett senare inlägg säger att du väljer att lägga tid och pengar på att laga mat från grunden. Återigen, good for you men alla har inte möjligheten att göra det valet...
 
Med undantag av mjukosten och margarinet är inga av de där ingredienserna som köpeprodukterna innehåller speciellt kontroversiella eller "obegripliga". Bara för att du inte har kunskap om alla ingredienser betyder inte att de är konstiga eller ohälsosamma. Jag har väldigt svårt för retoriken som mer eller mindre antyder att vissa matingredienser är "gift". Vi har ett mycket strängt regelverk för vad som är tillåtet att ha i mat. Många av de E-nummer vissa personer väljer att förfasa sig över är sådant som gör att maten inte får tillväxt av skadliga ämnen som tex botulinumtoxin.

Bra att du hittat något som fungerar för dig men jämförelsen du gör tangerar att vara skammande mot de som faktiskt köper de nämnda produkterna. Alla orkar inte laga mat grunden och/eller behöver köpa lättare produkter för att hålla koll på vikten. Det känns ännu mer skammande när du i ett senare inlägg säger att du väljer att lägga tid och pengar på att laga mat från grunden. Återigen, good for you men alla har inte möjligheten att göra det valet.
Om mina innlägg uppfattades som kritik mot någon som väljer något annat, inte har resurser till att göra som jag, förlåt om det blev uppfattat som det.

Jag väljer råvaror där jag kan, och prioriterar det jag har disponibelt av resurser för att gå min väg. Råvaror med minst möjligt av tillsatser. Att något skulle vara giftigt har jag aldrig sagt - och ja, jag äter också färdiga köttbullar från butiken när jag har lust.
Matdebatten går varm och den ändrar riktning hela tiden.... Om jag väljer annorlunda i framtiden får vi se.
Just nu föredrar jag att köpa råvaror, helst direkt från bönder och andra småprodusenter i närheten.

Mina val tar jag idag på bakgrund av råd (som baserar sig på forskning) från olika ernæringsspesialister i Norge, så den är inte baserad på luft och ovetenskap.
Läs gärna exempelvis Marit Kolby, Birger Svihus, Dr Erik Hexeberg, Maja Skogstad aka Ernæringsmamma,
 
Om mina innlägg uppfattades som kritik mot någon som väljer något annat, inte har resurser till att göra som jag, förlåt om det blev uppfattat som det.

Jag väljer råvaror där jag kan, och prioriterar det jag har disponibelt av resurser för att gå min väg. Råvaror med minst möjligt av tillsatser. Att något skulle vara giftigt har jag aldrig sagt - och ja, jag äter också färdiga köttbullar från butiken när jag har lust.
Matdebatten går varm och den ändrar riktning hela tiden.... Om jag väljer annorlunda i framtiden får vi se.
Just nu föredrar jag att köpa råvaror, helst direkt från bönder och andra småprodusenter i närheten.

Mina val tar jag idag på bakgrund av råd (som baserar sig på forskning) från olika ernæringsspesialister i Norge, så den är inte baserad på luft och ovetenskap.
Läs gärna exempelvis Marit Kolby, Birger Svihus, Dr Erik Hexeberg, Maja Skogstad aka Ernæringsmamma,

Det är toppen att du inte menade det så men det går absolut att tolka dina inlägg som det. Det blir väldigt mycket holier than thou från en privilegierad position (jag är också privilegierad... men jag inser mer än väl att alla kan inte göra de val jag gör, pga brist på resurser).

Jag har mycket god koll på näringslära och tillsatser i mat (en bieffekt av att ha varit anorektiker i mer än halva mitt liv samt naturvetare med rätt många poäng i kemi) så jag känner inte att jag behöver googla namnen du nämner.

Det var du själv som beskrev vissa ingredienser i matvaror som "obegripliga" vilket antydde att du inte hade någon större kunskap om dem. De är som sagt inte ett dugg obegripliga eller skrämmande.
 
Det är toppen att du inte menade det så men det går absolut att tolka dina inlägg som det. Det blir väldigt mycket holier than thou från en privilegierad position (jag är också privilegierad... men jag inser mer än väl att alla kan inte göra de val jag gör, pga brist på resurser).

Jag har mycket god koll på näringslära och tillsatser i mat (en bieffekt av att ha varit anorektiker i mer än halva mitt liv samt naturvetare med rätt många poäng i kemi) så jag känner inte att jag behöver googla namnen du nämner.

Det var du själv som beskrev vissa ingredienser i matvaror som "obegripliga" vilket antydde att du inte hade någon större kunskap om dem. De är som sagt inte ett dugg obegripliga eller skrämm
Då förtydligar jag det igen, ursäktar till alla som har tagit illa vid sig. Det har som sagt aldrig varit hänsikten att sätta mig på någon.
Bra att vi kan förtydliga min text också, jag har svarat på varför och hur jag tar dom val jag gör, också forskningsbaserat.
 
Då förtydligar jag det igen, ursäktar till alla som har tagit illa vid sig. Det har som sagt aldrig varit hänsikten att sätta mig på någon.
Bra att vi kan förtydliga min text också, jag har svarat på varför och hur jag tar dom val jag gör, också forskningsbaserat.

Kan du peka på någon relevant forskning som talar emot ingredienserna pektin, potatisflingor samt pepparextrakt? Jag har aldrig sett något som säger att de ska vara hälsofarliga (i rimlig mängd givetvis).

Jag är ledsen men du framstår tyvärr vara ovetande om dina privilegier och när du slänger dig med "forskningsbaserat" så förstärker det intrycket av att du anser dig göra bättre val än andra.
 
Alla kryddor finns som extrakt, man extraherar ut smakkomponenterna och får en flytande smak i koncentrerad form. Bra mikrobiologi samt det blir inga prickar. Däremot de växtdelar som blir över efter extrationen är intressant. Spent material, det blir mängder över speciellt peppar och paprika som kan blandas ut för att få en billigare krydda. Förekommer inte i Norden men i USA är det vanligt och kallas defatted tex paprika. I själva verket ingen smak utan bara själva "sågspånet" kvar. Allt som är naturligt är inte nyttigt att konsumera i stora mängder. Hälsokostbutiker, där säljs en hel del som inte är bra att konsumera ens i små mängder. Man har börjat se över produkter men det går långsamt.
Forskningsrapporter, du hittar vad söker efter. Söker du på om mjölk är farligt hittar du sådana rapporter. Söker du på om det är nyttigt hittar du många fler rapporter. Evidensen får man givetvis kolla upp.
 
Kan du peka på någon relevant forskning som talar emot ingredienserna pektin, potatisflingor samt pepparextrakt? Jag har aldrig sett något som säger att de ska vara hälsofarliga (i rimlig mängd givetvis).

Jag är ledsen men du framstår tyvärr vara ovetande om dina privilegier och när du slänger dig med "forskningsbaserat" så förstärker det intrycket av att du anser dig göra bättre val än andra.
Mina val runt mat baserar sig på forskning, resursfördelning, information och inte minst min egen kropps reaktion.

Att jag väljer att laga min mat från grunden med råvaror har ändrat mitt liv. Det är en relativt ny livsstil, de sista 6 månaderna så har bitarna äntligen fallit på plats efter år med kroppslig oro ,övervikt, utbrändhet, kroppsvärk osv. Här har du en vuxen kvinna, medelsvensson -barn, jobb livspuzzel, som har ett egenintresse för vad som stoppas i munnen och var det kommer ifrån.

Är det så provocerande att jag delar något som fungerar för mig?
Råvarubaserad, hemlagad, kost, som utesluter tillsatser där det inte behövs.

Kan jag hosta upp forskningsrapporter på alla tillsatser? Nej, men jag får väl igen visa till de som har inspirerat mig till att komma dit jag är idag. Du får läsa själv, enig eller inte.
 
Mina val runt mat baserar sig på forskning, resursfördelning, information och inte minst min egen kropps reaktion.

Att jag väljer att laga min mat från grunden med råvaror har ändrat mitt liv. Det är en relativt ny livsstil, de sista 6 månaderna så har bitarna äntligen fallit på plats efter år med kroppslig oro ,övervikt, utbrändhet, kroppsvärk osv. Här har du en vuxen kvinna, medelsvensson -barn, jobb livspuzzel, som har ett egenintresse för vad som stoppas i munnen och var det kommer ifrån.

Är det så provocerande att jag delar något som fungerar för mig?
Råvarubaserad, hemlagad, kost, som utesluter tillsatser där det inte behövs.

Kan jag hosta upp forskningsrapporter på alla tillsatser? Nej, men jag får väl igen visa till de som har inspirerat mig till att komma dit jag är idag. Du får läsa själv, enig eller inte.

Det är inte ett dugg provocerande att du delar med dig av vad som fungerat för dig. Men dina formuleringar är skammande och visar på att du inte är medveten om dina privilegier (för jo, en medelklasskvinna är privilegierad i dagens samhälle med eskalerande klyftor).

Dina ordval är enormt värdeladdade i sammanhanget vilket jag tycker är problematiskt.
 
Det är inte ett dugg provocerande att du delar med dig av vad som fungerat för dig. Men dina formuleringar är skammande och visar på att du inte är medveten om dina privilegier (för jo, en medelklasskvinna är privilegierad i dagens samhälle med eskalerande klyftor).

Dina ordval är enormt värdeladdade i sammanhanget vilket jag tycker är problematiskt.
Så synd att du uppfattar det så, då ber jag om ursäkt igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp