Vad är egentligen "Svenskar"?

landsbygdsbo

Trådstartare
Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap?
Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och samtidigt Svensk?

Vi kan väl till att börja med fastställa att medborgarskapet reglerar ett (och det viktigaste) kriterie för att vara svensk.

Men samtidigt, jag har kompisar vars föräldrar är svenskar, födda i Sverige av svenska föräldrar. De bor nu i USA och deras barn, amerikanska medborgare kallas svenskar och känner att de har svenskheten i sig.
Trots att alla som känner dem vet att de är amerikaner och ställer upp för de amerikanska värderingarna.

En Grek som kom till Sverige som vuxen på sextiotalet är trots sitt svenska medborgarskap fortfarande en grek i omvärldens ögon.

Är det inte så att vi ska acceptera en individs etniska identitet samtidigt som individen är Svensk medborgare?
Svarar man ja på detta, ska man då inte acceptera att Svensk även det kan vara en etnisk identitet?
En Same är Same identifierar sig som Same samtidigt som han är Svensk medborgare
En skogshuggare från Småland som sedan generationer bott i Småland identifierar sig som svensk, med just det kriteriet samtidigt som han är svensk medborgare enligt samma princip som Samen eller Greken.

Jag ser det inte som negativt att ha etniska identitet, Det bär traditioner o kultur vidare.
Alla dessa etniska identiteter utgör ju nationen Sverige.

Man kanske skulle byta ut ordet Svensk mot ngt annat mindre laddat då
 
Jag funderar mer på varför det är så viktigt att ta reda på vad som är svenskt och vad som inte är det? Om man försöker ta reda på det så är risken stor att man samtidigt utesluter folk som känner sig och är svenskar och jag tycker att det är hemskt att göra så.

Vad är jag då, som inte är "svensk" rakt igenom? Som är andra generationens invandrare? Jag är ju född här, har vuxit upp här, talar svenska och är svensk medborgare och bor här. Om jag inte är svensk vad är jag då? Hela den här diskussionen som varit här under en tid nu får mig att känna mig mindre svensk just eftersom det verkar vara så viktigt att alla är svenskar i Sverige. Samtidigt som jag känner mig mindre svensk så känner jag inte större tillhörighet någon annanstans. Jag tillhör liksom inte till 100 % någonstans plötsligt och det känns inte bra.

Så varför är det viktigt att kunna definiera vad som är svenskt?
 
<snip>

De bor nu i USA och deras barn, amerikanska medborgare kallas svenskar och känner att de har svenskheten i sig.
Trots att alla som känner dem vet att de är amerikaner och ställer upp för de amerikanska värderingarna.

<snip>

Jag och min familj ar Svenskar. Och Amerikaner.
Vi har liknande varderingar som manga Svenskar ... och manga Amerikaner. Eller Tyskar, Engelsman eller medborgare fran vilket Vasterlandskt land som helst som har hyfsat lika varderingar.
 
Jag funderar mer på varför det är så viktigt att ta reda på vad som är svenskt och vad som inte är det? Om man försöker ta reda på det så är risken stor att man samtidigt utesluter folk som känner sig och är svenskar och jag tycker att det är hemskt att göra så.

Vad är jag då, som inte är "svensk" rakt igenom? Som är andra generationens invandrare? Jag är ju född här, har vuxit upp här, talar svenska och är svensk medborgare och bor här. Om jag inte är svensk vad är jag då? Hela den här diskussionen som varit här under en tid nu får mig att känna mig mindre svensk just eftersom det verkar vara så viktigt att alla är svenskar i Sverige. Samtidigt som jag känner mig mindre svensk så känner jag inte större tillhörighet någon annanstans. Jag tillhör liksom inte till 100 % någonstans plötsligt och det känns inte bra.

Så varför är det viktigt att kunna definiera vad som är svenskt?

Det handlar inte om viktigt, det är ett faktum att vi ofta beskriver varandra med utgångsläge varifrån vi kommer eller vilken etnisk grupp vi tillhör.

Att sedan en majoritet anser att de svenska medborgare som strider för ISIs är bara just svenska medborgare och att de svenska medborgare som strider för Sverige via FN eller kämpar för Sverige på olika idrottsarenor beskrivs som svenskar och inte som svenska medborgare är kanske inte logiskt men förståeligt, även om de har liknande bakgrund.
 
Men att vara "svensk" är ju lika luddigt som det finns människor som känner sig/är/upplever sig som svenskar. Kan man inte låta det vara så, måste man ta reda på exakt vad som är svenskt? Det är som med svenska traditioner, vad är svenskt?
 
Har en iransk kollega som kom hit som politisk flykting i slutet av 90-talet. Jag frågade honom häromdagen hur han ser på allt som händer nu och hur han tänker och känner.

Det som störde honom mest (han var rent generellt tämligen oberörd i övrigt. Fick mig en historialektion på köpet. :D ) var varför diskussionerna förs som om alla vill vara svenskar. "Varför skulle jag vilja vara svensk? Jag är iranier som bor, lever och jobbar i Sverige. Och jag är svensk medborgare men svensk? Nej, det är jag inte."

Och han är tämligen integrerad och assimilerad.
Samma med en österikisk kollega.

Jag tror det mest beror på hur man är som person om man kan byta nationalitet för sig själv. Och vad man själv ser sig som har ju egentligen ingen med att göra.
 
Jag förstår inte vitsen med etiketten svensk. Det finns många fler parametrar att identifiera sig med: ålder, kön, utbildningsnivå.... sverigedemokraten i Säffle som ville skydda fornminnen är svensk, men jag känner inte att vi har särskilt mycket gemensamt, om vi säger så.
 

Liknande trådar

Samhälle Stötte på en diskussion om huruvuda stavhopparen Armand Duplantis är svensk eller amerikan. Han har en svensk och en amerikansk...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
9 891
Senast: Ramona
·
Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 145
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp