Vem är svensk?

Tack för svar. Tyckte väl att det var märkligt hur du tolkade mitt första inlägg.

Pja, tramsigt vet jag inte. Det är intressant att diskutera olika scenarion. Lustigt att du tar upp en situation som nästan är identisk med hur det ser ut i min släkt. Min farfar var faktiskt född i Karelen - när det fortfarande var finskt. Han mamma hade i sin tur flytt undan kommunistväldet i Ryssland när hon var gravid med farfar (och efter att hennes man mördats av kommunisterna) och hamnade i Vyborg. Farfar var alltså av ryska föräldrar men född i Finland. Han såg sig som ryss hela sitt liv. Min farmor hade svenskt ursprung från början men född i Finland. Jag tror nog att hon identifierade sig som finländare. Det svenska ursprunget var ändå ett par generationer bort.
Min pappa däremot - med svenskättad mor och rysk far - han kände sig nog som en finländare med ryskt påbrå hela sitt liv. Trots att han bodde i Sverige sedan 1970 så sa han aldrig att han kände sig som svensk. Brytningen försvann heller aldrig helt.
Trots detta alltså så tycker jag som jag tycker ;)
Jag personligen hade identifierat mig med vart jag är uppväxt och präglad. Om jag va född i London men bott i Sverige resten av livet så skulle jag se mig som svensk.

Ser mig som värmlänning då jag bodde där tills jag var 14 år, är idag 31. Men märker att jag tappar mer och mer av det värmländska i mig och känner mig inte lika hemma där längre. Kommer troligen heller aldrig att känna mig som en riktig skåning heller trots mina snart 17 år här. Då jag framförallt fortfarande pratar värmländska. Min bror å andra sidan som är ett år yngre än mig ser sig som skåning än. Han har knappt någon värmländsk dialekt kvar och blev mer präglad av Skåne än Värmland. Jag hade tex. mer vänner m.m. kvar där än vad han hade. Så det beror ju mycket på omständigheter också vad som avgör hur man identifierar sig.

Så även inom samma familj kan man se sig som olika. Gör inget av det varken fel eller rätt utan har ju med hur vi själva känner. Inte vad alla andra tycker.
 
Jag trior att vi alla har ett stort behov av samhörighet och att höra till ett sammanhang.

Det är dock helt skilt från att se ner på, att diskriminera eller förfölja andra som inte är från samma gemenskap.

Jag är medlem i Centern. Om jag får veta att en person är Centerpartist har jag en omedelbar positiv uppfattning om henom. Det betyder inte att jag tycker illa om personer som är sossar eller vänsterpartister. Det betyder bara att jag känner samörighet med denpersonen.

På samma sätt som man kan känna samhörighet med någon som har samma nördintresse eller haft samma dagisfröken. Man får en beröringspukt.

Och visst är det många av oss som är skapligt chauvinistiska för vår hembygd. Titta bara på Republiken Jämtland. Eller den dekal jag såg på en bil "Den som inte är från Dalarna får försöka komma upp sig på något annat sätt". :D
Apropå detta med atr ha något gemensamt och att tillhöra grupper
 
Har inte läst hela tråden, så ursäkta det.
Men
Idag på lunchnyheterna i P1 pratade de om att *2* svenskar blivit isolerade på ett hotell i nån semesterort, varav de pratade med en kvinna som var på semester med sin man och två barn. Hon bor på Åland, men blev i sammanhanget svensk? Eller är det två andra svenskar de menar i "rubriken" men fick tag på denna kvinna som ville vara med i radio? Är det ett barn som är svenskt, men det andra inte?
Jag förstod inte, och är egentligen helt ointresserad av vem som är vad, men det blev en sån tydlig skillnad på VI och DEM i inslaget.
/end rant
 
Ord är till för att kommunicera och blir meningslösa om de inte har någon form av gemensam betydelse folk sinsemellan.

Ord och begrepp är något som behöver utsättas för konstant tankeverksamhet och utveckling och när det gäller nationalitetsidentitet av den typ som diskuterats i tråden är det inte upp till någon annan att definiera vad en viss person är eller känner sig som. Födelseort lär vara en av de minst intressanta aspekterna av många tänkbara, vilket verkar anföras av många som något slags sanning.

Det är inte meningslöst att prata om varför och hur Erik känner sig som svensk, bara för att skälen till den känslan inte känns igen eller accepteras av andra. Snarare tvärtom.
 
Den här debatten blir skrämmande om den får någon konkret betydelse.

Man kan raljera och skoja om människor och ursprung. Som att vissa orters befolkning är så snåla att banken inte har uttagslucka utan bara insättningslucka. Göteborgsvitsar etc. Det är skämtsamt och en sorts tillhörighetsbekänneleser.

Det farliga kommer om man börjar sortera människor. Om tillhörigheten får politiska och juridiska konsekvenser.
Judestjärna, etisk rensning, apartheid. Bara några xempel på vad sådana idéer fått för följder.

Att påstå att Zlatan inte är svensk, eller att samer inte är svenska - jag blir lätt illamående och faktiskt rädd.

Jag blir faktiskt smått förbannad och tar lite illa upp. :turd: :meh:
 
Den här debatten blir skrämmande om den får någon konkret betydelse.

Man kan raljera och skoja om människor och ursprung. Som att vissa orters befolkning är så snåla att banken inte har uttagslucka utan bara insättningslucka. Göteborgsvitsar etc. Det är skämtsamt och en sorts tillhörighetsbekänneleser.

Det farliga kommer om man börjar sortera människor. Om tillhörigheten får politiska och juridiska konsekvenser.
Judestjärna, etisk rensning, apartheid. Bara några xempel på vad sådana idéer fått för följder.

Att påstå att Zlatan inte är svensk, eller att samer inte är svenska - jag blir lätt illamående och faktiskt rädd.
Fast det är ju stor skillnad på vilken nationalitet man har och att sen värdera den nationaliteten eller folkgrupptillhörigheten på ett negativt sätt. Man behöver ju faktiskt inte gå hela vägen till massutrotning för att man hävdar att någon tillhör en viss nationalitet eller folkgrupp. Alla är vi lika mycket värda som människor, även om man accepterar att vi har olika nationaliteter.
 
Frågar man Duplantis själv är jag 100% säker på att han tycker han är amerikan och inte svensk.

Han har inte bott här, talar inte språket och har förmodligen ingen direkt anknytning till eller kännedom om samhället i stort.

Likaså tror jag inte systrarna Kallur tänker att de är amerikaner.

Ett medborgarskap på pappret säger ju egentligen ganska lite.

Å andra sidan har Duplantis uppfostrats av en svensk förälder och en amerikansk. Mammans "svenskhet" måste ju ha påverkat honom.

Sen tycker jag att hela diskussionen är fånig. So what om en amerikan med dubbelt medborgarskap hellre vill tävla för Sverige? Det är väl bara trevligt!
 
Har inte läst hela tråden, så ursäkta det.
Men
Idag på lunchnyheterna i P1 pratade de om att *2* svenskar blivit isolerade på ett hotell i nån semesterort, varav de pratade med en kvinna som var på semester med sin man och två barn. Hon bor på Åland, men blev i sammanhanget svensk? Eller är det två andra svenskar de menar i "rubriken" men fick tag på denna kvinna som ville vara med i radio? Är det ett barn som är svenskt, men det andra inte?
Jag förstod inte, och är egentligen helt ointresserad av vem som är vad, men det blev en sån tydlig skillnad på VI och DEM i inslaget.
/end rant
Det är ju en del svenskar som flyttat till Åland (pga att där tillåts hemundervisning). Vet inte om det var henne och hennes man de menade eller några svenskar från Sverige. Barn brukar väl inte ”räknas” i såna reportage.
 
Sen tycker jag att hela diskussionen är fånig. So what om en amerikan med dubbelt medborgarskap hellre vill tävla för Sverige? Det är väl bara trevligt!
Fast han har ju själv gått ut och sagt att det är rent strategiskt. Att han tex slipper nationella uttagningstävlingar i hård konkurrens inför mästerskapen vilket de har i USA. Det är enklare i Sverige helt enkelt.

Sen är det klart att han hade fått tävla för USA om han ville, de vill säkerligen ha honom i deras lag, men han slipper ju bevisa sig i Sverige för här är han så självklar.
 
Fast han har ju själv gått ut och sagt att det är rent strategiskt. Att han tex slipper nationella uttagningstävlingar i hård konkurrens inför mästerskapen vilket de har i USA. Det är enklare i Sverige helt enkelt.

Sen är det klart att han hade fått tävla för USA om han ville, de vill säkerligen ha honom i deras lag, men han slipper ju bevisa sig i Sverige för här är han så självklar.

Ja, det är klart att det är rent strategiskt. USAs uttagningsregler är hur korkade som helst för den enskilda aktiva. Men det gör honom inte mindre svensk. Det visar bara att han är smart.
 
...det inte upp till någon annan att definiera vad en viss person är eller känner sig som.

"Definiera" kanske inte är rätt ord. Snarare "ha en uppfattning om", vilket är oundvikligt om man tycker att ordet har någon innebörd överhuvudtaget.

Vem är lång? Det kan folk ha olika uppfattningar om. Jag tycker höjdhopparen Patrik Sjöberg med sina 199 cm är lång. Oavsett vad han själv tycker. Om jag tyckte att det var upp till han själv att bestämma det hade jag varit tvungen att förkasta hela min förståelse, uppfattning och tolkning av termen. Den hade tappat mening.
 
Jag ser det på samma sätt som med tex. sexualitet. Vissa tror sig vara hetro men upptäcker att de är homo eller har det gömt.

Det där är för övrigt också väldigt intressant apropå språk. Hur kommer det sig att man alltid upptäcker att man egentligen har en annan sexualitet, underförstått att man haft en annan sexualitet hela tiden bara inte förstått det. Man kanske helt enkelt ändrar sexualitet? :D Jag var hetero då, nu är jag homo, exempelvis. Det är säkert högst individuellt hur det upplevs, många som kommer ut som homosexuella (också apropå språk, "kommer ut" är ju ett förbaskat märkligt ordval) upplever kanske att de alltid vetat om att något inte känts helt rätt. Andra kan ju ha levt i ett långt äktenskap med en person av motsatt kön och sen 50+ tycker att något annat passar mig nu.

Sorry för lite off topic men finner det intressant :D Själv är jag bisexuell men då är det ingen som pratar varken om att jag "kommit ut" eller att jag alltid egentligen var bisexuell innerst inne :D
 
fast om det är individuellt, varför är du då tvungen att ge Zlatan epitetet svenskt svensk, hur vet du att han definierar sig som det, eller att samer i grupp är svenska. Det är väl upp till individuella samer att själv välja? Du säger ju emot dig själv där 😶

Därför att han sagt det själv?

– Det här är jag som representerar det nya Sverige. Det är så här det ser ut.

– Jag har en annan bakgrund genom mina föräldrar, men jag är svensk. Jag är född i Sverige. Jag representerar Sverige vart jag än är i världen. Jag har satt Sverige på kartan. Jag representerar Sverige överallt i världen. Jag är 100 procent... Nej, 200 procent svensk.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/jag-ar-ju-100-procent-nej-200-procent-svensk/
 
Jag trior att vi alla har ett stort behov av samhörighet och att höra till ett sammanhang.

Det är dock helt skilt från att se ner på, att diskriminera eller förfölja andra som inte är från samma gemenskap.

Jag är medlem i Centern. Om jag får veta att en person är Centerpartist har jag en omedelbar positiv uppfattning om henom. Det betyder inte att jag tycker illa om personer som är sossar eller vänsterpartister. Det betyder bara att jag känner samörighet med denpersonen.

På samma sätt som man kan känna samhörighet med någon som har samma nördintresse eller haft samma dagisfröken. Man får en beröringspukt.

Och visst är det många av oss som är skapligt chauvinistiska för vår hembygd. Titta bara på Republiken Jämtland. Eller den dekal jag såg på en bil "Den som inte är från Dalarna får försöka komma upp sig på något annat sätt". :D

Exakt. Jag är kattmänniska, när jag träffar en annan kattmänniska har vi en omedelbar gemenskap. Samma sak med folk som älskar serietidningar (Marvel eller DC). Däremot har jag ingen gemenskap med (för det mesta) yngre män som bara sett filmerna och därför tror att de kan allt om Marvel eller DC och har noll kunskap om den ursprungliga och rika serietidningskanon. Bah! Age of Apoclypse var total BS och skit, jämfört med den fantastiska mörka dystopiska berättelsen. :mad: :angel:
 
Känner mig inte som någon nationalitet och förstår inte varför det skulle vara så viktigt att definiera.

Det är det inte tills du inte kallas till intervju eftersom du heter Ibrahim Mohammed och inte Kalle Svensson - och ja det har forskats om vikten av namn och förmodad etnicitet på arbetsmarknaden - flera med icke-svenska namn har bytt namn just pga det. Eller du inte får hyreskontraktet eftersom du är rom eller du inte släpps in på nattklubben för att du ser ut som du kommer från Mellanöstern (även om det är dina föräldrar som gjorde det och du är född i Sverige, svensk medborgare och svensk). Då spelar det stor roll.
 
Ang. Att folk i Sverige med annat ursprung tar illa upp över att kallas svenska har ju även sin grund i förtryck av minoriteter och utsuddande av arv.
Är du inte väl generaliserande?

Alla lär inte ta illa upp och det finns säkert många orsaker för folk att ta illa upp förutom den du nämner.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 143
Senast: tanten
·
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Karfitsa
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
14 931
Senast: aprilmaj
·
Övr. Barn Jag har en liten släkting som har Down's syndrom. Barnet är bara ett år, så än så länge är det ingen större skillnad jämfört med andra...
2
Svar
32
· Visningar
5 032
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp