Bukefalos 28 år!

Nybörjarfrågor om selar och vagnar

N

niclas_e

Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att jag gärna vill lära mig.
Jag hjälper till att ta hand om en sköthäst (fjording), som enligt uppgift ska vara inkörd en gång i tiden. Dock brukar ägarna lägga till kommentarer i stil med at "han är som han är...", vilket får mig att tro att det kan vara lite si och så med hur han trivs med vagn.
Jag har börjat försöka lära mig tömköra honom, eftersom jag tyckte det kändes som en bra början. Jag har också hittat ett gäng entusiaster som hjälps åt att köra in sina hästar, Hörbykuskarna, och jag hoppas på att kunna lära mig en hel del där.
Jag har sett att det finns en loksele, till hästen, i sadelkammaren och att det står en (hemmabyggd?) rockard/gigg eller vad det nu kan heta i maskinhallen.
Jag är inte säker på att det sitter någon svängel på vagnen, men jag har inte kollat så noga.
Vad jag kan förstå är en svängel en "pinne" som sitter med ett fäste på mitten så att den kan svänga fram och tillbaka. I den ska man fästa draglinorna så att hästens bogrörelser tas upp mjukt. Stämmer det?
Hur bred ska svängeln vara?

Jag läste, i en annan tråd, att man till en tvåhjulling ska ha en bröstsele istället för en loksele. Finns det någon anledning till detta, som jag inte riktigt klurat ut än, eller är det mer för att anpassa selen efter hur tungt hästen drar? Blir det fel om jag använder lokselen till tvåhjulingen? Jag har inte möjlighet att investera några större pengar i utrustning, inte nu i början i alla fall, utan vill helst använda den utrustning som finns såvida det inte blir farligt eller skadligt för hästen.
 
Sv: Nybörjarfrågor om selar och vagnar

Det är knappast farligt eller skadligt för hästen att köra med loksele och rockard. Det är dock kanske lite obekvämt vilket KAN innebära att hästen inte uppskattar det så mycket som den kunde göra.