Bukefalos 28 år!

Nybörjarfrågor om selar och vagnar

N

niclas_e

Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att jag gärna vill lära mig.
Jag hjälper till att ta hand om en sköthäst (fjording), som enligt uppgift ska vara inkörd en gång i tiden. Dock brukar ägarna lägga till kommentarer i stil med at "han är som han är...", vilket får mig att tro att det kan vara lite si och så med hur han trivs med vagn.
Jag har börjat försöka lära mig tömköra honom, eftersom jag tyckte det kändes som en bra början. Jag har också hittat ett gäng entusiaster som hjälps åt att köra in sina hästar, Hörbykuskarna, och jag hoppas på att kunna lära mig en hel del där.
Jag har sett att det finns en loksele, till hästen, i sadelkammaren och att det står en (hemmabyggd?) rockard/gigg eller vad det nu kan heta i maskinhallen.
Jag är inte säker på att det sitter någon svängel på vagnen, men jag har inte kollat så noga.
Vad jag kan förstå är en svängel en "pinne" som sitter med ett fäste på mitten så att den kan svänga fram och tillbaka. I den ska man fästa draglinorna så att hästens bogrörelser tas upp mjukt. Stämmer det?
Hur bred ska svängeln vara?

Jag läste, i en annan tråd, att man till en tvåhjulling ska ha en bröstsele istället för en loksele. Finns det någon anledning till detta, som jag inte riktigt klurat ut än, eller är det mer för att anpassa selen efter hur tungt hästen drar? Blir det fel om jag använder lokselen till tvåhjulingen? Jag har inte möjlighet att investera några större pengar i utrustning, inte nu i början i alla fall, utan vill helst använda den utrustning som finns såvida det inte blir farligt eller skadligt för hästen.
 
Sv: Nybörjarfrågor om selar och vagnar

Det är knappast farligt eller skadligt för hästen att köra med loksele och rockard. Det är dock kanske lite obekvämt vilket KAN innebära att hästen inte uppskattar det så mycket som den kunde göra.

Jag körde shiremärren med rockarden och lokselen som hennes ägare skickade med då jag tog hem märren på foder. Det gick alldeles utmärkt och den hästen brydde sig inte utan älskade sin sele och sin vagn. Man nästan såg hur lycklig hon blev när man drog fram vagnen.

Svängeln skall vara så pass bred att draglinorna inte skaver mot hästens kropp. Gissningsvis en 70 cm till en fjording kanske? Mät och kolla.

På en loksele sitter skacklarna fast i däckeln lågt ned. Det är ett av skälen till att lokselen inte passar så bra med rockarden som i normalfallet är byggd och balanserad utifrån ett högre skackelläge. Sedan får man ju lov att ta loss lokorna från däckeln tror jag för att kunna använda draglinor väl? Och ska du ha svängel måste du ju ha draglinor.

Finns de som kan det här mycket mycket bättre än en nybörjare som jag. Jag svarar mest så att de andra kan korrigera det jag sagt - då brukar diskussionen vara igång sedan :p

Lycka till med körningen! Ta lektioner i tömkörning också, det är oerhört lärorikt och har i vart fall gett mig supermycket!
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 312
Senast: Lynxsa
·
Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
1 996
Senast: Texaz
·
Körning Hej! Har varit och kikat på en liten B-ponny att ha till lite lättare körning på hobbynivå. Ponnyn är körd sen tidigare, men med en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Presto
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 180
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp