Vad är fel? Knäledsinflamation?

C

cerberus

Hästen jag rider har alltid "snubblat till" när man rider, framst i skritt men även en del i trav. 95% av fallen är det enn bakben som försvinner in under hästen. Han själv kan ha öronen framåt och verkar inte bli besvärad av det hela. Han har gjort så under hela tiden vi haft honom, och han gick igenom veterinärbeskiningen ua när vi köpte honom (5 år sedan) En gång opererade vi bort en lös benvit i vänster bak, så han plötsligt vart halt. Vi åkte till solvalla, och eftersom de hittade benbiten på röntgen så tänkte vi aldrig om det satt något ögre upp.

Nu har hästen iaf börjat stanna på högre hinder vid hoppträning, något som han aldrig gjort förut. Annars är han pigg och glad när man rider honom.
Jag har också noterat att han blir lte sur när hovslagaren drar upp bakbenen när han ska verkas, han hoppar runt några gånger på tre ben och sedan är det bra.
Nu börjar jag undra om han kan ha några problem, när jag läst här på buke verkar det stämma in på knäledsinflamation. Kan det vara så?
Tycker ni att jag ska ta in honom på klinik?
 
Sv: Vad är fel? Knäledsinflamation?

Är du orolig och tycker att han inte är som han brukar så tycker jag att du ska ta honom till klinik. Du får då ett svar och behöver inte vara orolig. Det gjorde jag och man känner sig jätte lättad efteråt.
Lycka till
 
Sv: Vad är fel? Knäledsinflamation?

Tycker definitift att du ska ta honom till klinik. Min häst gjorde likadant, det var lite i knät men den största boven var bäckenet. Det var vridet o för att orka ombelastade han o knät tog stryk. Han blev helt återställd med hjälp av veterinärer o equiterapeuter. Jag säger inte att din har problem med bäckenet men ha det i åtanken om dom inte hittar något i knät. Lycka till!
 
Sv: Vad är fel? Knäledsinflamation?

Åk in!

Det är mycket bättre att hitta fel innan de blir för stora.

Även om det är dyrt, jobbigt och tråkigt så tjänar du i längden på att åka in och kolla din pålle!
 
Sv: Vad är fel? Knäledsinflamation?

Det du beskriver låter precis som min häst (som hade knäledsinflammation bak).
Men det är alltid vanskligt att spekulera om diagnoser över nätet. Tycker dock att de symptom du beskriver är skäl nog att boka tid för en utredning på klinik.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 617
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Mkb
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 551
Senast: Smulu
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 514
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp