Bukefalos 28 år!

Vad är grejen med att byta däck?

Spännande att många uppfattar däckbyte som en viktig självständighetsgrej. Jag har nog aldrig tänkt så..
Jag kan inte byta däck, har faktiskt aldrig gjort det. Försökte en gång som 18-åring med min första bil men trots lång hävarm så lyckades jag inte lossa skruvarna :down:

Känner mig väldigt självständig trots det :)
Har nuförtiden däckhotell dessutom och då ingår bytet i avgiften.

Grundfrågan här var ju just precis den- varför i hela friden just däckbyte tas upp så ofta i jämställdhetstrådar...
 
Mm, borde vara mer motorsåg vs dammsugare, rondell vs strykjärn, mig-svets vs fönsterputs än däckbyte vs alla de tre.
Men motorsåg och mig-svets är ju inte ens saker som så himla många behöver. Jag känner få som någonsin använder något av det.
 
Men motorsåg och mig-svets är ju inte ens saker som så himla många behöver. Jag känner få som någonsin använder något av det.
Det står långt före det du räknar upp på anskaffa listan i det här hushållet! Sen en tjej som var road av att använda dem med, men det är en annan fråga.
 
Med den hobbyn gör att kunskapen finns. Skrotkonst är inte alltid den lättaste svetsningen och kan vara nog så krävande av konstnären.
 
Bilidioten konstaterar rodnande att jag inte ens refekterat över bristen på reservhjul i bilen. Även om jag hade blivit stående i obygden så är det högst tveksamt om jag hade klarat att byta hjul. Teoretiskt förstår jag ju arbetsgången men jag misstänker att jag inte ens har verktyg i bilen. Hjulbytet görs på verkstad så hjulmuttrana sitter hårt när de är maskindragna.
 
Bilidioten konstaterar rodnande att jag inte ens refekterat över bristen på reservhjul i bilen. Även om jag hade blivit stående i obygden så är det högst tveksamt om jag hade klarat att byta hjul. Teoretiskt förstår jag ju arbetsgången men jag misstänker att jag inte ens har verktyg i bilen. Hjulbytet görs på verkstad så hjulmuttrana sitter hårt när de är maskindragna.
Behöver inte sitta som berget - de ska vara dragna till ett visst moment inte mer - även om en del verkstäder drar så fälgarna går sönder.
 
Jag erkänner rakt av: jag är en person som tycker det är viktigt för att kunna byta däck själv på bilen! Det är symboliskt för mig. Hela mitt liv har män bytt däck på familjens bil för att mamma, enligt henne själv, inte förstår sig på att byta däck. Men att vara kirurg och rädda livet på folk, det är tydligen inte lika komplicerat.

Jag ramlar väl rätt ner i något slags argumentationshål där. Jag har inga problem med att få hjälp med annat jag inte kan eller bryr mig om. Och jag kommer förmodligen lämna in bilen för däckbyte ändå pga ointresse, men kunskapen om hur vill jag ha så jag kan klara det själv om det kniper.
Jag också!

En gång när jag var 19 och nyinflyttad till Jämtland kom snö väldigt tidigt och oväntat en natt. Jag skulle till skolan och ringde till min pappa (som är skåning och sedan boendes i Sthlm...) och frågade om jag kunde köra till skolan på sommardäcken eller hur jag skulle göra. Han tyckte det var helt självklart, bara att köra, snön är strax borta och vägarna är röjda osv, ingen mening att byta till vinterdäck redan nu. Jo, det stämde ju med mina erfarenheter från min första vinter med körkort, men varken jag eller pappa hade nån koll på hur väglaget brukar vara här (t.ex. att det inte saltas). Jag tog det jävligt lugnt och det gick fint, backarna var dock knepiga. När vi (jag och vän som åkte med mig) närmade oss skolan kom vi till en backe där det verkligen inte gick att komma upp. Min vän ringde skolan för att tala om att vi var sena (folkhögskola där de hade rätt bra koll på oss) och jag hade väl börjat tänka att jag antagligen måste byta däck där nedanför backen (de låg i bilen). Vännen la på och sa att en man från skolan skulle komma och hjälpa oss :rofl:. Gud så fånig jag kände mig, så korkad som ens hade gett mig ut med sommardäcken, så fånig som inte bara bytte däcken där själv utan en man måste komma och rädda mig :grin: (var ju vännen som såg till, men ändå). Han bytte framdäcken så jag kom upp, sen bytte jag själv bakdäcken vid skolan.

Efter detta bytte jag alltid däck när det kom snö, även om det innebar att jag fick göra det halv fem på morgonen.
 
Intressant att däckbyte blivit en jämställdhetsfråga. Har nog inte riktigt förstått det då jag alltid bytt däcken själv sen jag skaffade körkort. Pappa visade mig på ett däck sen fick jag göra resten själv.
Tycker det verkar väldigt onödigt att betala för att någon annan ska byta däcken när man lika gärna kan göra det själv. Bara man har bra utrustning så är det till och med lite kul. Lite som att ta fram trädgårdsmöblerna. Nu är det vår. Däremot att få punka och behöva byta i snökaos är ingen höjdare!
Tvätta kläder tycker jag kan vara ganska kul (tycker det luktar så gott) men är rätt dålig på det. Ofta kläder krymper, strumpor som försvinner, färgar av sig osv. Så tycker det är svårare att tvätta kläder än att byta däck. Att få ett bra resultat alltså.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Tycker det verkar väldigt onödigt att betala för att någon annan ska byta däcken när man lika gärna kan göra det själv. Bara man har bra utrustning så är det till och med lite kul.
Det beror nog litet på omständigheterna. Varannan svensk bor i lägenhet och det är inte alltid så lättvindigt att stå ute på gatan med bilens halvkassa originaldomkraft och ett källarförråd kanske några hundra meter bort. Jag kan absolut se vitsen med att betala för byte och förvaring då.
 
Grundfrågan här var ju just precis den- varför i hela friden just däckbyte tas upp så ofta i jämställdhetstrådar...
Ja jag vet, och jag har svarat min tanke på grundfrågan tidigare i tråden. Nu spann jag vidare kring det här med självständighet.
 
Intressant att däckbyte blivit en jämställdhetsfråga. Har nog inte riktigt förstått det då jag alltid bytt däcken själv sen jag skaffade körkort. Pappa visade mig på ett däck sen fick jag göra resten själv.
Tycker det verkar väldigt onödigt att betala för att någon annan ska byta däcken när man lika gärna kan göra det själv. Bara man har bra utrustning så är det till och med lite kul. Lite som att ta fram trädgårdsmöblerna. Nu är det vår. Däremot att få punka och behöva byta i snökaos är ingen höjdare!
Tvätta kläder tycker jag kan vara ganska kul (tycker det luktar så gott) men är rätt dålig på det. Ofta kläder krymper, strumpor som försvinner, färgar av sig osv. Så tycker det är svårare att tvätta kläder än att byta däck. Att få ett bra resultat alltså.

Lever själv så åker på rubbet.
Visst, kunde lämna in hjulen på "däckhotell" men då måste jag åka en halvtimme före och efter och då tar det tid och behöver planeras. Det är "effektivare" att göra här hemma för då kan jag ta det när "andan faller på" i stället för att planera in.

Stryker gör jag i stort sett aldrig för det är jättetråkigt. Gardiner och liknande brukar min mamma hjälpa mig med - både att sy, stryka och hänga upp. Kanske borde skämmas lite över det, men är så ointresserad att för min del kan samma gardiner hänga framme i tio, femton år utan att jag känner att de behöver bytas ut.

Tvätta går ju smärtfritt, att hänga tvätten är tråkigt men tar egentligen inte tid.
Laga mat - jättetråkigt så det brukar bli sådant man kan laga i ugnen och "glömma bort" ett bra tag utan att det blir konstigt. För jag har faktiskt med mig matlådor till jobbet: tycker att det är alldeles för dyrt att äta ute, vill kunna använda pengarna till lek hellre än till mat.

Motorsåg säger min pappa att jag inte får ha - och eftersom konsekvensen är att han kommer och sågar när det behövs, så har jag inget emot att följa hans råd där. Latmasken är dominerande i mitt liv...
Röjsåg ligger högt uppe på "att köpa"listan.

Men det är klart, som ensamstående räknas man självklart inte i jämställdhetsen eftersom man är så illa tvungen att fixa själv.

visst, mina föräldrar har väl en ganska traditionell uppdelning av uppgifterna i och kring hemmet. Pappa sköter det motoriserade och anskaffandet av veden, mamma lagar mat och bakar och tvättar och stryker.
Städar gör de båda två men pappa sköter dammsugaren och mamma sköter dammtrasan.

Men varför det ska vara fel, förstår jag faktiskt inte när de båda är nöjda med uppdelningen.

Pappa målar fasaden, mamma tapetserar när de sakerna inte lejs bort.

Just det; mamma var lågstadielärare och pappa mjölkbonde och sedan metallarbetare så de har traditionell yrkesuppdelning också.
Pappa, 69 år fyllda, jobbar fortfarande en del på metallfabriken.
Och i deras fall är det nog ganska jämn arbetsbörda med hemarbete även om deras arbetsuppgifter har olika karaktär.
Det är rätt mycket vedhantering som behövs för att värma ett 250 kvadratmeter stort gammalt trähus.
 
En sak ingen tycks beakta vid byte av däck själv eller vid verkstad är balanseringen, som nog är en ganska viktig sak. Jag vill nog få det gjort vid verkstad just för att få däcken balanserade. Obalanserade däck påverkar ju ganska mycket, bl.a vibrerar obalanserade däck vid vissa hastigheter. Jag kan och har många ggr bytt däck vid punktering m.m men sommar vs vinterdäck, nä det får nog en firma sköta
 
En sak ingen tycks beakta vid byte av däck själv eller vid verkstad är balanseringen, som nog är en ganska viktig sak. Jag vill nog få det gjort vid verkstad just för att få däcken balanserade. Obalanserade däck påverkar ju ganska mycket, bl.a vibrerar obalanserade däck vid vissa hastigheter. Jag kan och har många ggr bytt däck vid punktering m.m men sommar vs vinterdäck, nä det får nog en firma sköta
Håller med. Min fd bytte på bilen själv, när vi separerade och jag lämnade in på firma visade det sig att hjulinställningen var helt åt helvete och att samtliga nya däck var helt nedslitna efter bara en säsong. Kul.
 
För att återgå till ursprungsfrågan: vad är grejen med att byta däck? Alltså, det ÄR lite fascinerande att just det - som dels innefattar att det är självklart att man har bil (jag känner många som inte har körkort), dels kan man ju så enkelt leja bort just däckbytena.

Borra i betongväggar vore väl en bättre symbol, i så fall? Det är svårare att leja bort den typen av små sysslor.

Har däckbytenas symbolvärde något med BILENS symbolvärde att göra? Bilen tycks ju ofta vara ett slags frihetssymbol och körkortet tycks även det vara ett slags självständighetssymbol. Att ta körkort verkar nästan som en sorts initiationsrit.
 
Fast jag har aldrig hört talas om att någon däckfirma rutinmässigt balanserat om hjul vid säsongsskifte. Det görs ju normalt bara en gång i däckets liv, vid montering av det nya däcket på fälgen. Därefter slits däcket, om inga skador uppstår, jämnt över omkretsen (om än inte jämnt över bredden) och balanseringen påverkas inte.
Samma sak med hjulinställning, det finns ingen däckfirma som rutinmässigt kollar det vid säsongsskifte. Däremot får man ju hoppas att de uppmärksammar och påtalar uppenbara slitagemönster som kan knytas till felaktig hjulinställning.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 865
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp