Bukefalos 28 år!

Vad är jag inne på? (ridsätt)

C

Cecely

Jag har börjat träna för en tjej som har en egen ridstil. Hon börjar med att få hästen att böja- och ställa igenom sig. Jag tyckte detta var lite underligt eftersom att hästen gick då förlångt ner och bakom lod. Men vad hon ville var att få hästen att stretcha själv så hon blir smidig i sidorna. jag har pratat med min svärmor om detta och hon sa att det är mycket av vad barockryttare gör. jag har ju ingen erfarenhet alls av barock så jag frågar er. håller jag på att slinka in på barock ridning? :d
 
Vem har du tränat för?
Nu kallar jag mig inte barockryttare, men vet att hästen ska inte gå hopkrullad bakom lod.
 
Låter lite som akademiskridning.
Är du säker på att hästen verkligen gick bakaom lod och inte bara med den lite lägre form än valigt?
AR börjar ju ofta med en lite lägre form för att så småningom plocka upp hästen mer och mer.
 
missförstå mig rätt. detta görs bara i början. och jag vill inte riktigt kalla det för att hon går ihopkryllad utan det verkar faktiskt som om hon sträcker ut på det sättet, kom ihåg att hon går överdrivet stäld dessutom så att det verkligen sträcks ut på sidorna.
 
jag vet ju inte. men måste hon inte gå bakom lod för att riktigt kunna sträcka ut?
 
Absolut inte, att dra i hop hästen DÅ går hästen bakaom lod.
Ge tränare lite tid så ska du se att det blir kanon :D
 
nu vet jag inte riktigt vad rollkur går ut på heller men syftet är inte att krulla ihop nacken utan att hon ska strecha ut halsen och bli mjuk i sidorna. målet är att få hästen lika smidig och lätt som en athlet och inte tung som en bodybilder.
 
Vill du verkligen att hon ska sträcka ut på ett korrekt sätt, så ska hon inte gå bakom lod. Det är en egenhet som är svår att arbeta bort om den har bitit sig fast ordentligt.

Prata med din tränare, be henne förklara mer i detalj om vad som gör att det är ok att hon går bakom lod, och fråga hur det är tänkt att fungera längre fram. Kan hon inte svara ordentligt på detta kan det vara värt att vara lite skeptisk. För att näsan ska gå bakom lod måste hästen nämligen använda undersidan av halsen, och den vill man ju tvärtom ska slappna av.

Har tränaren andra elever som kommit längre? Titta på dem och se hur det verkar.
 
jag tror det. det är lite svårt att förklara vad jag menar men hennes filosofi är verkligen vettig. när jag ser henne rida sin häst går den i fin form, detta gäller bara vid uppvärmingen.
 
jag låter mina hästar sträcka ut före och efter jag ridit ett pass.

först longerar jag lång låg och böjd sedan ber jag om att trampa under sig.
sedan sitter jag upp och rider lång låg,böjer båda sidor. gör skolor och ber sedan om samling och tränar det jag skall göra.
efterår låter jag hästen skritta o trava lång låg i ett lugnt tempo som innan.

gud vad rörigt jag skriver :o

så ser ungefär min uppvärming o avslutning ut när jag tränar. :p
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 263
Senast: BornAgain
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 721
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 273
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp