Vad är modernt idag?

Tuijalina

Trådstartare
Hej!
Jag läser till sadelmakare men eftersom jag är helt ovetandes om vad som är modernt och vad som går hem hos hästfolk idag behöver jag hjälp!
(Jag rider själv helst med vojlock liksom...)

Om man pratar PANNBAND.
Vad är snyggt? Vad köper folk?

Läderprodukter över lag (Ej sadlar)
Benskydd? Träns? Grimmor? Ja all utrustning i läder helt enkelt, vad använder folk och vad är deras krav på de olika produkterna? vad gäller utseende och passform etc.
(Att det är bra läder och hantverk är ju självklart)

Tacksam för lite input!
 
Det är ingen liten fråga du ställer.

Pannband är fortfarande bling. Massor av bling. Det gäller även för vissa andra saker (stigläder, sporrremmar mm) också. Även träns, grimmor och sadlar har börjat få utsmyckningar (passpoiler, mönster, tryck, infällningar mm), på ett sätt som inte riktigt förekommit tidigare.

I övrigt är det ganska populärt med bredare, svängda nackstycken med padding (även om jag inte tycker om det), Integrerade fästen för nosgrimma (så man inte behöver dra en extra rem över nacken), alternativt att nackremmen till nosgrimmar är infälld i nackstycket till tränset.

Olika former av sammansatta nosgrimmor
 
Det var en stor fråga. Pannband skulle jag säga att blingpannband fortfarande är poppis. Bland dressyrryttare dominerar de med en enkel rad större swarowskistenar, skulle jag säga. Bland hoppfolk börjar det bli vanligare med hajtandsflätade pannband och enkla läderpannband. Tycker mig även märka en viss trend i klinkerpannband?

Tips när det kommer till träns är nog att kolla på diverse hemsidor/webbshoppar för att få en uppfattning. Olika ny varianter av anatomiska nosgrimmor är vanligare hos hoppryttare. Dressyrryttarna håller fast hårdare vid klassiska breda nosgrimmor om man ska generalisera, men olika varianter av anatomiska nackstycken har uppsving även där. Rundsytt med spännen i nacken är ganska vanligt på dressyrhästar. De vanliga nosgrimmorna som aachen, remont och engelsk är nog de man ser oftast överlag på alla hästar fortfarande.
 
Jag som pysslar med Islandshäst igen, har försökt hitta ett rundflätat träns igen. men ej hittat, ångrar så att jag sålde det.
 

Bifogade filer

  • rundflätat.jpg
    rundflätat.jpg
    73,4 KB · Visningar: 140
Tycker mig se en del klinkerpannband hos dressyrmänniskorna jag med! Steinhaus nosgrimma är vida kopierad (bred på mitten och smalare ut mot bettet) av nästan alla märken så den modellen har varit i ropet ett par år nu. Mycket rundsytt, paddade nackstycken, bling och lack
 
Jeg er kjedelig og liker best lærpannebånd uten bling med liten bøy på, brede neseremmer uten lakk eller bling. Men anatomiske nakestykker liker jeg.
 
Läderskydd har jag inte sett på evigheter i alla fall. Och det är väl bra nu när man blivit mer medveten om att ha så liten vikt och så välventilerade skydd som möjligt.
 
Hej!
Jag läser till sadelmakare men eftersom jag är helt ovetandes om vad som är modernt och vad som går hem hos hästfolk idag behöver jag hjälp!
(Jag rider själv helst med vojlock liksom...)

Om man pratar PANNBAND.
Vad är snyggt? Vad köper folk?

Läderprodukter över lag (Ej sadlar)
Benskydd? Träns? Grimmor? Ja all utrustning i läder helt enkelt, vad använder folk och vad är deras krav på de olika produkterna? vad gäller utseende och passform etc.
(Att det är bra läder och hantverk är ju självklart)

Tacksam för lite input!
Som du själv säger är du efter i vad som är modernt. Rekommenderar att du per omgående tar en tur till en ridsportbutik eller två och att du försöker åka till Spoga-mässan i Februari.
 

Liknande trådar

Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
935
Senast: Liten
·
Utrustning Ni som har mer än en häst, har ni likadana grimmor och så till dem? Kom att tänka på det idag när jag klädde på hästarna för utsläpp...
2
Svar
24
· Visningar
2 029
Senast: Inka-90
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 246
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp