Bukefalos 28 år!

Vad är nu detta?? (Bild)

Misiaczek

Trådstartare
Upptäckte idag att min whippet har en knöl på ena frambenet. Den är väldigt mjuk och känns som att den innehåller vätska (känns alltså inte som fettknöl som min tidigare hund haft). Det går att trycka på den och då är det som att vätska förflyttar sig åt olika håll men när jag lyfter på fingret så är det tillbaks på plats. Han verkar inte ha ett dugg ont och brydde sig inte hur hårt jag än kände på den..
Han rör sig helt obehindrat och springer som vanligt, även allmäntillståndet är normalt.
Han blir 2 år i maj och har aldrig haft något liknande tidigare.

Någon som har en aning om vad det kan va?? KAN det vara en tumör fastän den är så mjuk och uppkommit under dagen? Är helt säker på att den inte fanns där igår.


Bild på "bulan". (På understa bilden ser man hans andra ben som är normalt)
2013411757868516258_sbig.jpg


20134117418213516258_sbig.jpg
 
Sv: Vad är nu detta?? (Bild)

Det sitter ju vid en led så vet i tusan... MEN, min Loka fick en jättestor knöl vid skuldran, den var nästan 10 cm i diameter efter nån vecka. Jag började bli väldigt rädd, men då minskade den lika fort i storlek. Har ingen aning om vad det var, men den kändes som du beskriver och jag tror att hon hade fått en smäll där.
 
Sv: Vad är nu detta?? (Bild)

Oj okej. Minns du om hon hade ont när/om du rörde vid den?

Vi var visserligen iväg både igår och idag på lösspring så han kan ju fått sig en smäll..men han visar inga tecken på smärta iaf.
 
Sv: Vad är nu detta?? (Bild)

Nä, hon hade inte alls ont. Jag hade gett det ett par dagar och avvaktat. Annars ring vet i morgon och rådfråga.
 
Sv: Vad är nu detta?? (Bild)

Sitter det i anslutning till leden? På din beskrivning så låter det som en vätskeansamling i leden (ganglion). Min IG fick det då och då invid karpalleden på grund av artros/artrit. Orsaker till ganglion kan t.ex. vara förändringar i leden, inflammation, skada eller överbelastning. Det blir ett ökat tryck i leden vilket gör att ledvätskan läcker ut genom ledkapseln så att det blidas som en "blåsa" fylld med ledvätska.

Men det är bara grava spekulationer från min sida. Kolla upp det hos veterinären tycker jag. :-)
 
Sv: Vad är nu detta?? (Bild)

Ja den sitter i anslutning till leden. Har nu läst om ganglion och tycker det låter som det.

Står dock (på människor) att man ska avvakta några dagar under vila så kan den helt försvinna, annars så kan kirurgi behövas?
Nu är det ju inte helt säkert att det är det Cashmir har, men hur brukade du göra med din när hon fick det?
 
Sv: Vad är nu detta?? (Bild)

Kl

Har nu kollat igenom bilder på honom ett tag bakåt och närmaste tiden har tassen sett normal ut på bild. Men så hittade jag en bild tagen för ett par månader sen när jag ville fota klorna eller nåt sånt och upptäckte nu att man kan skymta en "knöl" på samma ställe... Så det är nog något som kommer upp då o då.
Blir nog att avvakta ett par dagar och sen uppsöka veterinär.

Bilden som är tagen för ett par månader sen:
201341203949516516258_sbig.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 404
Senast: caballus
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 343
Senast: Dorinda
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 124
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp