Vad är rätt i denna situation?

daymint

Trådstartare
Jag har en storpudeltik på snart 11 år som vi nu konstaterat har cystor på äggstockarna för, vilket leder till att hon nu löper väldigt ofta.

Detta löser man ju då genom att operera bort livmoder samt äggstockar.

Min största fundering är nu att jag så klart vill göra det som är bäst för min hund då jag älskar henne enormt.
Hon har för 3 år sedan gått igenom två större op. och tagit bort ljuverraderna, p.g.a ljuvertumörer, hon hämtade sig bra efter det och har inte haft ngt återfall och varit pigg och glad.

I övrigt är hon pigg och frisk och otroligt levnadsglad, har lite starr på båda ögonen men inget hon verkar störas av.
Hade ni låtit henne gå igenom denna op.om det varit eran hund?Enl. veterinären så är denna op. mildrare än ljuveroperationen.
Men jag är ändå rädd att det ska bli för stor påfrestning för henne, men valet annars är att ta bort henne och det känns inte bra att ta bort en så levnadsglad individ.Men jag vet ju inte heller hur många år hon har kvar trots op.
Hon har haft problem med svimningar, men är tidigare utredd för detta, och de har ej kunnat hitta ngt fel utan tror helt enkelt hon blir för uppspelt ibland.
Snälla hur skulle ni ha tänkt och har ni några erfarenheter av denna op. på framförallt äldre tikar?
Jag vill göra det rätta.
 
Sv: Vad är rätt i denna situation?

Jag hade nog opererat.
 
Sv: Vad är rätt i denna situation?

Enormt svår fråga.....
Jag hade valt att inte operera pga hennes ålder och att hon har lite ålderstecken, men det är svårt att ge råd om något sådant.
 
Sv: Vad är rätt i denna situation?

Jag har en storpudeltik på snart 11 år som vi nu konstaterat har cystor på äggstockarna för, vilket leder till att hon nu löper väldigt ofta.

Detta löser man ju då genom att operera bort livmoder samt äggstockar.
Vad är "väldigt ofta"? Handlar det om varannan månad eller om 4 ggr/år?

Varför ens operera? Kan man inte bara låta henne löpa?
 
Sv: Vad är rätt i denna situation?

min tik opererades akut för livmoderinflammation när hon var 11. jag har inte ångrat mig. hon är nu 13 och pigg som en mört. hon hade väldigt ont dagen efter op, men jag fick hem henne en dag för tidigt från djursjukhuset. de sa att hon saknade mig, fast jag tror att de ville bli av med henne ;). hon låter ganska mycket när hon inte samtycker till behandling. det tog en vecka ungefär innan hon inte alls verkade ha ont längre. lätt värt det!
 
Sv: Vad är rätt i denna situation?

Det är som vet sagt en ganska lindrig op, ffa om den görs på en frisk livmoder och frisk tik.
Är det en pigg och glad hund hade inte jag låtit åldern hindra mig!
 
Sv: Vad är rätt i denna situation?

Erfarenheter, på tre tikar oppade vid 10 - 11 års ålder, av ras som inte alltid ens blir så gamla.
2 av 3 klarade det utmärkt, den tredje klarade det utmärkt men blev gammal över en natt och 'kom aldrig tillbaka', hon togs bort några månader senare.

Samtliga de ovan var friska.

Jag valde dock att inte livmoderoperera min gamla tik som dock var symptomfri, men hade njursvikt och blåsljud. Nu klarade hon livmoderinfl hon hade med antibiotika.

Så jag skulle nog ha opererat. Men det finns inga rätt eller fel, gör som DU känner. Båda besluten är lika rätt.
 
Sv: Vad är rätt i denna situation?

Tack för era svar, det är ett svårt beslut, men hon har inga allvarliga ålderskrämpor och hon har framförallt livsglädjen i behåll, så jag tror att det blir op. Försäkringen täcker ju dessutom kostnaden, är redan uppe över självrisken så jag kommer att betala 20 % av kostnaden, vilket känns som en rimlig kostnad om jag kan få ha en hund som mår bra och får leva bra några år till.
 
Sv: Vad är rätt i denna situation?

Vad är "väldigt ofta"? Handlar det om varannan månad eller om 4 ggr/år?

Varför ens operera? Kan man inte bara låta henne löpa?

Välidgt ofta är ca var 3:e vecka till varannan månad. Och nej det går inte, vi har en hanhund också och detta håller på att ta knäcken på både han och hela familjen, han blir orolig och pipig när hon löper och vill vakta väldigt mkt mot andra hundar då.Och vi blir helt slut när de beter så här dygnet runt, plus att grannens hun är en hane som står och piper precis hela tiden nu när hon löper , vilket är enerverande, och de rymmer över till varandra . Sen har vi en liten son som kryper omkring på golvet så det är äckligt att hitta blodfläckar då och då.
 
Sv: Vad är rätt i denna situation?

Är hunden pigg och inte har några andra krämpor som man vet om. Och att levervärderna är ok, så skulle jag inte tveka att låta operera bort livmodern om hunden var min. Bättre att ta det nu än att det måste tas ett akut beslut om hon blir sämre av inflammationen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 092
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 292
Senast: corzette
·
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 062
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp