Behålla hormonspiralen? (humörsvängningar och allmänt skit)

Trindan

Trådstartare
Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt.

De första två spiralerna gick jättebra. Jag slutade få mensblödningar och kände mig jämnare i humöret. Inga som helst biverkningar. I slutet av min andra spiral började jag få mer humörsvängningar, men jag bortförklarade det som att hormonet i spiralen kanske började ta slut och därför blev humöret som det blev. Så jag satte in en tredje spiral.

Jag har haft den tredje spiralen i nio månader nu och har fått en massa biverkningar (Jag tror åtminstone att de kommer av spiralen :cry:).

Mina bröst är ömma och jättesvullna tre veckor av fyra. Jag trodde det var något annat först. För sex månader sedan var jag till läkare som kände igenom brösten då jag trodde det var bröstcancer (Man blir ju jätteorolig när brösten gör ont hela tiden.) och han sa att det bara var mina mjölkkörtlar som var svullna? Jag har tagit upp problemet med tre olika barnmorskor/gynekologer och två läkare. Alla viftar bort det och säger att det är heeeeelt normalt (Och lite bittert tänker jag att om det var en man som hade så ont att han inte kan krama sin partner under 75% av månaden så hade de aldrig sagt att det var normalt :banghead: :mad:). Jag har även känt igenom själv de få dagar som jag inte är öm och svullen och har då inte känt något onormalt.

Sedan är det humörsvängningarna. Tidigare visste jag att det var två dagar i månaden så jag hade PMS och som humöret svängde och kunde förbereda mig. Nu känns det som att det aldrig försvinner? Ena stunden känner jag mig som ett åskmoln och får verkligen bita mig i tungan för att inte vräka ur mig olämpliga ord till var och varannan människa. Andra stunden vill jag bara gråta för att allt känns skit, jag är värdelös, alla hatar mig o.s.v. o.s.v. Sedan kan jag bli glad nästa sekund och så fortsätter bergochdalbanan.
Två dagar i månaden kan jag stå ut, men nu vet jag inte ens när det börjar eller slutar? Det försvinner ju aldrig? Det har gått så långt så att min sambo sagt till mig att jag måste söka hjälp (Och då biter jag ihop och försöker att inte vräka ur mig åtminstone 98% av allt som egentligen vill komma ut.)

Jag blir nästan rädd för mig själv med humörsvängningarna? Jag har inte tidigare haft depressioner och har ett liv som jag egentligen är hur nöjd som helst med, men de här humörsvängningarna hittar minsta lilla fel och slår dem mot mitt huvud tills det är det enda som existerar. När jag får dessa humörsvängningarna vill jag bara skrika att DETTA ÄR INTE JAG.


Som sagt misstänker jag att detta är p.g.a. hormonspiralen, men hur gör man då med preventivmedel? Jag och sambon planerar barn inom 2-3 år så sterilisering är inte ett alternativ ännu :(

Jag vägrar sätta in en ny spiral (varken en med mindre hormon eller koppar) för senaste insättningen var så vidrig att jag vågar inte en gång till.

Jag är tveksam till andra p-piller och mini-piller (Av Yasmine fick jag cystor på äggstockarna och sedan har jag testat två till där jag inte kommer ihåg namn och även där fått humörsvängningar).

P-dator, avbrutet samlag och liknande litar jag inte på (vill verkligen inte bli gravid nu).

Kondom är svårt av olika anledningar, men har det kommit ut nya jättejättetunna på marknaden så är det bästa alternativet…


Just nu känns det som att alternativen är att antingen gå och ha ont och må dåligt i två-tre år och ha sex eller att inte kunna ha sex.

Kan det jag känner bero på hormonspiralen och vad finns egentligen för moderna preventivmedel?

(Och NÄR kommer andra preventivmedel än kondom för män!??!??!?!?!?!?)
 
Jag vägrar sätta in en ny spiral (varken en med mindre hormon eller koppar) för senaste insättningen var så vidrig att jag vågar inte en gång till.

Jag är tveksam till andra p-piller och mini-piller (Av Yasmine fick jag cystor på äggstockarna och sedan har jag testat två till där jag inte kommer ihåg namn och även där fått humörsvängningar).

P-dator, avbrutet samlag och liknande litar jag inte på (vill verkligen inte bli gravid nu).

Kondom är svårt av olika anledningar, men har det kommit ut nya jättejättetunna på marknaden så är det bästa alternativet…
Pessar och p-ring är väl det enda du inte har räknat upp. Tyvärr är utbudet inte så roligt. :(

Själv tycker jag att kopparspiral är det minst dåliga. Inga hormoner (vet hur det känns att ha vansinniga humörsvängningar :nailbiting:) och minst pyssel. Man kan väl få lugnande eller t o m bli sövd om man inte pallar med att få en spiral insatt?
 
Kanske kan ett pessar vara något att prova?

Jag har tittat lite på pessar, men avstått eftersom jag hört att man måste sätta in det en timme före sex. Har även inte kunnat ha menskopp för det gör för ont att föra in och jag antar det är liknande med pessar?
 
Pessar och p-ring är väl det enda du inte har räknat upp. Tyvärr är utbudet inte så roligt. :(

Själv tycker jag att kopparspiral är det minst dåliga. Inga hormoner (vet hur det känns att ha vansinniga humörsvängningar :nailbiting:) och minst pyssel. Man kan väl få lugnande eller t o m bli sövd om man inte pallar med att få en spiral insatt?

De gånger jag satt in spiral har de sagt att jag har ju inte några problem med att få in spiralen (utom att det gör så vidrigt ont att jag vill dö) så att jag behöver inte bli sövd trots att jag har bett om det :banghead:

P-ring innehåller väll samma hormoner som spiral?

Känns ju kört att få något preventivmedel om man inte verkar tåla hormoner :(

Helst hade jag velat behålla hormonspiralen för det är skönt att inte behöva tänka på något preventivmedel och slippa mensblödningar, men om det är av den jag mår skit så är det ju inte värt det :meh:

Helst vill jag ju att någon ska säga att det inte är aaaalls hormonspiralen jag mår dåligt av utan att det bara är vitaminbrist eller något :angel:
 
De gånger jag satt in spiral har de sagt att jag har ju inte några problem med att få in spiralen (utom att det gör så vidrigt ont att jag vill dö) så att jag behöver inte bli sövd trots att jag har bett om det :banghead:
Meh! Jag trodde att man sövde för patientens skull? :confused:

P-ring innehåller väll samma hormoner som spiral?
Ingen aning. :o

Jag tycker att du ska boka in en tid hos någon barnmorska eller gynekolog för att diskutera p-medel. De ska ju kunna hjälpa dig och råda i det här!
 
Jag tycker att du ska boka in en tid hos någon barnmorska eller gynekolog för att diskutera p-medel. De ska ju kunna hjälpa dig och råda i det här!

Jag ringde 1177 för att diskutera och det verkar som att det bästa vore att ta ut den :( Sambon är allergisk mot kondomer (men som det verkar så finns det fler alternativ på typer och sambon är villig att testa alla för att se om det finns något som fungerar.). Så det kanske är nästa steg :(

Kondomer gör mig egentligen inte så mycket, men det har varit så skönt att vara mensfri i snart 11 år :cry:
 
Jag har haft den tredje spiralen i nio månader nu och har fått en massa biverkningar (Jag tror åtminstone att de kommer av spiralen :cry:).

Mina bröst är ömma och jättesvullna tre veckor av fyra.

Sedan är det humörsvängningarna.

Jag tycker att det är väldigt anmärkningsvärt att den sjukvårdspersonal du kontaktat inte direkt kunnat berätta för dig att dina problem med stor sannollikhet beror på spiralen. Båda dina problem finns under vanliga biverkningar för Mirena om man kollar i FASS.

Jag arbetar med biverkningar från läkemedel och undrar sedan om det skulle vara okej att jag rapporterar detta vidare? Jag kan skicka ett PM om vad det egentligen innebär.
 
Jag tycker att det är väldigt anmärkningsvärt att den sjukvårdspersonal du kontaktat inte direkt kunnat berätta för dig att dina problem med stor sannollikhet beror på spiralen. Båda dina problem finns under vanliga biverkningar för Mirena om man kollar i FASS.

Jag arbetar med biverkningar från läkemedel och undrar sedan om det skulle vara okej att jag rapporterar detta vidare? Jag kan skicka ett PM om vad det egentligen innebär.

På 1177 sa de att det kan bero på hormonspiralen (De är ju ganska reserverade med att sätta diagnoser över telefon vilket jag tycker är bra.). När det kommer till hormonsvängningarna och ömma bröst har jag nog skrivit otydligt. Läkarna och gynekologerna/barnmorskorna har sagt att kan vara biverkningar av spiralen (men att de borde försvinna efter en tid) så jag var medveten om att det under den första tiden kan ömma i bröst och att humöret kan bli upp och ner. Jag kommer inte ihåg exakt vilken information jag fick vid den första insättningen (Då det var 11 år sedan. Det kan hända att de inte gett mig nybörjarinformationen eftersom jag hade haft spiral två gånger tidigare och därför borde vara bekant med den.)

Det jag inte fick information om var att det kunde bli andra biverkningar av att sätta in en ny spiral och att det kunde göra ont 75% av månaden och att humörsvängningarna skulle vara så kraftiga och pågå hela tiden. En läkare sa ville ge mig antidepp för humörsvängningarna, men i övrigt har det varit "Det är normalt, vänta så blir det bättre." eller "Du har haft spiral innan så det borde inte bero på den."

Du kan skicka PM om det fortfarande är intressant.
 
Det kunde ha varit jag som skrev det där huvudinlägget. Bortsett från att jag är på min första spiral. Jag har haft den i tre år. Det enda som är bra är väl att jag inte har någon mens. Första året hade jag enorma humörsvängningar, mens som vanligt och migränanfall var och varannan dag. Nu har mensen försvunnit sedan typ två år tillbaka och migränanfallen är sällsynta. Humörsvängningarna är kvar dock. Jag har inte tänkt på att det är spiralen, jag vet det ju egentligen. Det är nog dags att plocka ut den och hitta på något annat.
 
Det kunde ha varit jag som skrev det där huvudinlägget. Bortsett från att jag är på min första spiral. Jag har haft den i tre år. Det enda som är bra är väl att jag inte har någon mens. Första året hade jag enorma humörsvängningar, mens som vanligt och migränanfall var och varannan dag. Nu har mensen försvunnit sedan typ två år tillbaka och migränanfallen är sällsynta. Humörsvängningarna är kvar dock. Jag har inte tänkt på att det är spiralen, jag vet det ju egentligen. Det är nog dags att plocka ut den och hitta på något annat.

Jag är också inne nu på att plocka ur den och sedan får man lösa andra preventivmedel på något sätt för det kan ju inte vara meningen att man ska ha ont och må skit :(


Ni som har plockat ur hormonspiralen. Började ni blöda direkt efteråt? Hur lång tid tog det innan det blev normalt?

Jag ska nämligen på en resa om tre veckor och vara borta i en månad och funderar på om jag ska plocka ut den före eller efter. Lite sådär om man har mens hela resan… :meh:
 
Jag är också inne nu på att plocka ur den och sedan får man lösa andra preventivmedel på något sätt för det kan ju inte vara meningen att man ska ha ont och må skit :(


Ni som har plockat ur hormonspiralen. Började ni blöda direkt efteråt? Hur lång tid tog det innan det blev normalt?

Jag ska nämligen på en resa om tre veckor och vara borta i en månad och funderar på om jag ska plocka ut den före eller efter. Lite sådär om man har mens hela resan… :meh:

Det är ju så svårt att veta vad som händer med kroppen när man plockar ut den. Jag hade utan att blinka haft den kvar till efter resan.
 
Så olika man kan se på det! Men jag har ju å andra sidan alltid haft en mensvärk utan dess like, så det väger väl in i min bedömning utan att jag skrev det. :idea:
Det har jag också men mensvärken går förhoppningsvis att mota en del med smärtstillande. Sjuka humörsvängningar kan leda till att man blir osams med folk och gud vet vad. :nailbiting:
 
Skulle mens vara värre än att må som du gör nu?

Nä. Jag insåg det ganska snart efter att jag postat inlägget så nu har jag meddelat vårdcentralen att jag vill ha nästa lediga tid så det är bara att hoppas på att få tid innan resan.

Jag har (vad jag kommer ihåg) aldrig haft vare sig kraftig mens eller mycket mensvärk så då är det ju helt klart bättre att kanske ha mens än att veta att jag kommer att ha ont och ha humörsvängningar.
 
@Trindan

Har det kontrollerats hur den sitter?

Ingen kontroll av den har gjorts, men jag har inte känt något obehag eller smärta där den sitter. Jag antar att de när den ska ta ut kontrollerar om den sitter där den ska innan de tar ut den och meddelar om den sitter konstigt? Annars får jag påminna dem innan de tar ut den, men i vilket fall behöver jag tid till barnmorskan/gynekologen :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 512
Senast: gul_zebra
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 718
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 777
Senast: Angel
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp