Vad äter era katter?

Heulwen

Trådstartare
Vad utfodrar ni era katter med och hur gamla är dem?

Jag har 2 katter: Den ena på nästan 2 år och den andra 1 år.
Båda får Royal Canin Indoor. Finns det någon mer fiberrik sort som jag kan ge den yngre katten då han ibland blir hård i magen?
 
Mina är ett år och några månader. De får RC indoor, men jag ska kanske byta då de nu blivit delvis utekatter. Dock är hannen väldigt kraftig fortfarande, därav anledningen till att indoor fortfarande används.

RC sensible är ju för katter med känslig mage, har du testat det?

sensible_product.jpg
 
Mina katter är sex år. De äter RC indoor men brukar få olika sorters RC mat som godis. Tex. senseble, hair and skin och main coon.
 
Fast han har ingen direkt känslig mage förutom det hårda i magen ibland. Är Sensible fiberrikt?
Finns det någon sida man kan läsa om det?
 
Det verkar som om de flesta ger RC i a f. Jag har tidigare fått uppfattningen att de flesta kattägare ger sina kissar Whiskas och annat skit.
Att det är skit har en veterinär sagt, men jag vet inte riktigt? Det kanske inte är lika bra som RC men det kan ju inte bara vara skit om många katter äter det och mår bra?
 
Mina är innekatter, 5 resp 1½ år. De äter ägge två James Wellbeloved adult, vilket de funkar jättebra på!! :)
 
Min förra kisse åt mestadels Whiskas, när hon inte åt upp maten för mig!! Den katten hade plåtmage!! Men min ena kisse har känslig mage och det var INTE kul att duscha honom. Sedan vi började ge RC så har han inte behövt duscha en endaste gång.Och det är längesen, de åt Whiskas bara någon månad.
 
Mina två katter är 7 mån resp 13 v. och jag bytte från "vanlig" burkmat till rc kitten i samband med att jag tog hem den lilla. Och de tycker att rc är såååå himla gott!!!
:)
 
Mina går just nu på Hills i/d. Har högre smältbarhet och är avsett för känsliga magar. Syftet är att den ene katten ska sluta kräkas så ofta.

Men de är massiva i kroppen så frågan är hur länge det dröjer innan de får gå tillbaka till Nutro Choice Light.

mandalaki
 
Katten är 6 månader och får Iams Kitten. Har gått över från Eukanuba för att jag tror hon gillar formen på bitarna bättre. :smirk:
 
Mina skogisar äter Hill's Light foder.
Det är två kastrater på 3år, och en hona på 1år.
Honan får även burkmat (också Hill's) som lite extra eftersom hon är ung och fertil.
Grabbarna avskyr burkmat men hon älskar det så det fungerar alldeles utmärkt!
 
Jag tror inte att det är mer fibrer kissen behöver, katter har inte så stort behov av fibrer i maten, men kanske lite mer fett skulle göra honom mindre hård. Det smörjer ju tarmen.
I sådana fall skulle nog sensible kunna vara ett bra val, såvida dina katter inte har lätt för att bli tjocka, för sensible är ju betydligt mer energirik än indoor.

Själv ger jag mina katter indoor just nu, men ska byta till exigent, eftersom min hona inte kan hålla vikten på indoor.
 
Nej, han har ju inte lätt att bli tjock direkt. Han har en väldigt "gänglig" kroppsbyggnad eller vad man ska säga.
Han är 50 % av någon Rex så han har väldigt långa ben i förhållande till kroppen och är väldigt slank, ser nästan lite mager ut.
 
Jag är inne på samma tankar som loveponies. Är inte säker på att det är fibrer han behöver. Mer fibrer finns ju oftast i lightfoder för att katten ska bli mätt fortare - men där saknas fettet som "smörjer" tarmarna.

Du kanske skulle pröva det som jag använder just nu, Hills i/d? Det är för känslig mage och har högre smältbarhet - kanske skulle mer lättsmält mat vara bra för din katt. Fodret köper jag på veterinärklinik.

mandalaki
 
Ok, ja veterinären är ju endast 15 minuters promenad härifrån så det är lätt tillgängligt. Ungefärligt pris?
 
Min katt är 3 år och äter RC Oral Sensitive, funkar utmärkt på honom. Han har tidigare ätit Indoor men blev dels lite tunn på det + att Oral sensitive faktiskt håller tandstenen borta. Så i år kan vi nog hoppa över tandstensskrapningen :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2
Svar
29
· Visningar
1 225
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 013
Senast: Hazel
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
674
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp