Vad äter man till stekt tonfisk?

Lilla

Trådstartare
Vi ska för första gången steka tonfisk och det jag har fått med mig är att den ska stekas lätt.
Men vad har man till? Känns inte som kokt potatis?
Era bästa tips mottages tacksamt.
 
Tonfisk är gott 😋
Jag vill dock ha den nästan helt genomstekt.
Potatis är livets mat så det har jag alltid till 😁
 
Jag hade ju haft kokt potatis och en kall sås med citron, typ likt den man fick i skolan. Men annars ris om du inte gillar potatis? Och sallad?
 
Stek KORT tid på HÖG värme. Den är godast med rejäl stekyta samtidigt som det som INTE är stekyta är rått. (Ja, den är god genomstekt också - men då påminner den väldigt mycket om tonfisk på burk i både smak och konsistens.)
Jag har serverad grillad med mango- och avokadosalsa vilket var gott.
Har också haft som topping på en sallad med spetskål, kimchi, avokado, algsallad, salladslök och srirachamajo, vilket också var mycket gott! Någon gång har jag skurit i kuber, marinerat i soja, vitlök, sesamolja, chili mm och grillat på spett. Funkar bra med grillad spetskål, gott bröd, kalla såser och liknande plock/buffegrejer.
Tonfisk blir VÄLDIGT lätt torrt, så satsa hellre på sås och saftiga grönsaker som tillbehör än torra kolhydrater, i min smak.
 
Jag gillar potatiskroketter och Max Green & Garlic sås till 😁 supergott! Brukar bara ha salt och peppar på tonfisken.
 
Rostade rotfrukter, eller rodbetta skuret i klyftor och stekt i smor och balsamic vinager (vansinnigt gott!). Har har vi farsk tonfisk under sommar och host, sa det ar da jag ater det. Da det ar varmt har under tonfisk sasongen darfor ater jag den oftast med en mango/annan tropisk frukt sallad/salsa och en somrig vinaigrette eller "goop" (rora av vad man har hemma, creme fresh, yogurt, whatever, med nagot acidic i)

appropa farsk tonfisk ... jag fick ett par burkar heminlagd tonfisk av en kompis i hostas. DET VAR HELT FANTASTISKT. Jag gillar inte burk tonfisk ... men den heminlagda var gudomlig!
 
Är det nu det är ok att erkänna att jag aldrig ätit tonfisk utom i just burk? Så jag läser och tar till mig alla tips :D Vill ju testa, gillar tonfisk!
 

Liknande trådar

Hemmet Har en källarförråd som inte är för rolig. Dörren i sig är ok men entrén ned är verkligen allt annat än ok. Trappen fick sig nog en...
Svar
14
· Visningar
977
Senast: Inte_Ung
·
Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 110
Senast: annersia
·
Kläder & Bli fin Min farmor begravs nästa fredag. Jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig. Min ena farbror har bestämt att det ska vara...
2
Svar
32
· Visningar
1 979
Senast: bumpo
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp