Vad äter ni i påsk?

skiesabove

Trådstartare
Tidigare år har vi inte tänkt så mycket på matbudget, men i år har vi gjort det för att ha råd med annat vi gärna vill ha råd med. Julbordet var nerskalat och december var inte en enda lång månads frosseri på jultema. Det var rätt trevligt faktiskt, blev mer kvalitet över kvantitet.

Och jag märker inför den här påsken, att jag har ett ändrat tänk. Tänker efter före innan jag handlar, låter mig inte luras av butikernas skyltning. Och det har gjort att jag står liksom lite frågande inför... Vad ska man satsa på? Vad ger mest påsk/vår-firande för slanten?

Vad vill du inte vara utan i påsk? Vad skippar du?

Hittills på min lista är såklart ägg (jag älskar mediumkokta ägg alla dagar om året ändå), och även rökt lax. Sen kommer jag liksom inte längre...

Påsklamm bjuder pappa på, dom är kristna och gör lite mer av en grej av det hela. Själv firar jag snarare vårens ankomst och vinterns avgång, men ja... Hur gör man det bäst utan att balla ur totalt på budgeten?

Hur gör du i år :)?

🐣🥚🐣
 
Vi har knyt.
Jag ska ha med gubbröra som ska läggas på bovetekex, och myntapesto som ska vara till lamm som mamma har med.
 
Här är det inte särskilt påskig mat och har inte varit på många år. Här är det tradition sedan 20 år tillbaka att pappa bjuder på ärtsoppa med fläsk och pannkakor på långfredagen.
 
Jag är på resande fot på söndag, och lär äta en macka eller två. Enkelt och gott :)
Jag brukar inte annars heller satsa speciellt mycket på något alls kring påsk, har aldrig riktigt firat, utan vi har ätit vanlig god mat. Brukar köpa påskägg, få se hur jag gör i år.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har aldrig haft någon särskild tradition. När båda mina föräldrar levde och hade hälsan brukade vi äta något med ägg och räkor till förrätt och kyckling till huvudrätt.
Jag har aldrig ätit fisk och mina föräldrar avskydde lamm.

Nu är jag vegetarian och min kvarvarande förälder är på sjukhus, så i år firar jag med syster och kusin hemma hos mig. Vi får västerbottenostpaj med tillbehör.
 
lite sill och potatis, rökt lax, naturligtvis ägg och kanske lite köttbullar/prinskorv. Mer behövs inte. Megara ska få Sheba.

Jag har iofs köpt en lammstek eftersom Lidl hade till bra extrapris men den stoppar jag in i frysen tror jag.
 
Vi firade också bara ledighet när jag växte upp så ingen särskilt påskrelaterad mat utöver godiset. Om jag ville spara pengar skulle jag köpa eventuell påskmat Efter påsk istället. Så gör jag vid jul. :D
 
Är ensam i år och slogs i går av att det redan är påsk, inte riktigt förberedd på det kände jag.

Brukar äta typ sill och ägg, men har ingen sill hemma och har faktiskt ingen lust att trängas i affären enbart för en burk sill. Jag tinade upp ett paket med kycklingfiléer, 4 stycken var det i det så har ju fått göra något med dem. Två blev middag i dag och matlåda och två stekte jag till i morgon, jag ska göra någon gryta med nudlar, wokgrönsaker och kokosmjölk. I övrigt har jag inte helgen planerad i matväg.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi är nästan 50 pers som firar ihop, så det blir knytis. Det brukar bli ett stort utbud av allt från ägghalvor till tacopaj och pannkakor 😄. Vi ska fixa gravad och kallrökt lax. Dyrt, men enkelt.
 
Vi är nästan 50 pers som firar ihop, så det blir knytis. Det brukar bli ett stort utbud av allt från ägghalvor till tacopaj och pannkakor 😄. Vi ska fixa gravad och kallrökt lax. Dyrt, men enkelt.
50 påskpersoner? Ja jävlar! :D Men ja, knytis är faktiskt bäst vid alla typer av lite större sammankomster tycker jag.
 
När jag var liten var påsken en ganska stor grej. Vi målade ägg, var påskkärringar med kaffepanna av den gamla sorten som vi gick runt med och fick godis och pengar. Lamm med tillbehör och sedan letade vi påskägg, enligt gammal tradition från min mammas familj.

Hennes morfar var alltid ansvarig för att gömma till barnbarnen. Han glömde alltid bort var han gömt dem och det slutade med gråt efter att något barn inte hittat sitt. Så mammas mormor hade alltid ett eller två i reserv. Sedan hittades påskägget när det höststädades.
 
Tidigare år har vi inte tänkt så mycket på matbudget, men i år har vi gjort det för att ha råd med annat vi gärna vill ha råd med. Julbordet var nerskalat och december var inte en enda lång månads frosseri på jultema. Det var rätt trevligt faktiskt, blev mer kvalitet över kvantitet.

Och jag märker inför den här påsken, att jag har ett ändrat tänk. Tänker efter före innan jag handlar, låter mig inte luras av butikernas skyltning. Och det har gjort att jag står liksom lite frågande inför... Vad ska man satsa på? Vad ger mest påsk/vår-firande för slanten?

Vad vill du inte vara utan i påsk? Vad skippar du?

Hittills på min lista är såklart ägg (jag älskar mediumkokta ägg alla dagar om året ändå), och även rökt lax. Sen kommer jag liksom inte längre...

Påsklamm bjuder pappa på, dom är kristna och gör lite mer av en grej av det hela. Själv firar jag snarare vårens ankomst och vinterns avgång, men ja... Hur gör man det bäst utan att balla ur totalt på budgeten?

Hur gör du i år :)?

🐣🥚🐣
Vi kommer inte riktigt ha så mycket påskmat.
Vi kommer ha påsk- och födelsedagsfirande med ett gäng. Då ska vi äta lamm, potatisgratäng, smörbräserad fänkål och rödvinssås. Efterrätt blir "sommartårta" med diverse bär.

Andra påskfirandet vi ska i väg på kommer vi antingen ta med mat från oss eller köpa med oss från restaurang för att värdarna som är dubbelarbetande småbarnsföräldrar ska slippa böka så mkt.

Ingen av oss är så där jätteförtjusta i påsk- eller jul-mat.
 
Ska på påskbord idag, där misstänker jag enklare buffe i stil med julbord, ägg, köttbullar, sill och prinskorv typ.

Imorgon ska vi på middag hos mina föräldrar och där brukar pappa snarare laga en "riktig" middag eller vad man ska säga. En lågoddsare är nog något med sparris och något med lamm, det är favoriter hos kocken så han passar nog på :D:d

PXL_20230406_160213193.jpg


Det enda vi har här hemma eftersom vi är bortbjudna två dagar är påskägg med godis samt att vi fyllt på vårt påskägg med dricka :up::laugh: (en påskdrink av festis till dottern i ägget till höger också)
 
Jag ska idag göra en ugnsbakad, vitlöksspäckad lammstek (topp 3 av köttfavoriter) tillagad till strax under medium. potatisgratäng med en hint av grönpeppar och till det blir det körsbärsgelé och kvickt blancherad, grön sparris :d

Lamm till påsk är ett måste för min del sedan tiden som lammproducent och numera, när jag bor själv är det väldigt sällan jag gör lite sk finare mat.

Övriga påskdagar blir det förmodligen nån typ av "skåprensning".
Har diverse älgkalvstekar och lax i frysen, så det kanske blir en långhelg i matens tecken.
 
Jag köpte vegoskinka och så ska jag göra auberginesill, är väl det som är särskilt för påsk. Till blir det potatis och vegobullar. Ska kanske våga prova lite memma för andra gången i mitt liv också och kanske nån klunk påskmust för sakens skull.
 
Tidigare år har vi inte tänkt så mycket på matbudget, men i år har vi gjort det för att ha råd med annat vi gärna vill ha råd med. Julbordet var nerskalat och december var inte en enda lång månads frosseri på jultema. Det var rätt trevligt faktiskt, blev mer kvalitet över kvantitet.

Och jag märker inför den här påsken, att jag har ett ändrat tänk. Tänker efter före innan jag handlar, låter mig inte luras av butikernas skyltning. Och det har gjort att jag står liksom lite frågande inför... Vad ska man satsa på? Vad ger mest påsk/vår-firande för slanten?

Vad vill du inte vara utan i påsk? Vad skippar du?

Hittills på min lista är såklart ägg (jag älskar mediumkokta ägg alla dagar om året ändå), och även rökt lax. Sen kommer jag liksom inte längre...

Påsklamm bjuder pappa på, dom är kristna och gör lite mer av en grej av det hela. Själv firar jag snarare vårens ankomst och vinterns avgång, men ja... Hur gör man det bäst utan att balla ur totalt på budgeten?

Hur gör du i år :)?

🐣🥚🐣
Vi håller också ner det i år, dels pga kostnaden men också för att vi inte ville ha den traditionella tunga högtidsmaten igen. Inte helt alla fall. Ägg är självklart, mycket för att dottern vill måla dem men också för att alla äter det. Ska göra en räkcheescake som är riktigt god, blir prinskorv och köttbullar och potatis. Överväger att göra hasselbackspotatis eventuellt. Sedan skulle pappa göra något och ta med men vad det blir återstår att se. Något gott garanterat 😊 Vi blir så några i år eftersom killarna åker till sin pappa idag, så det går inte åt så mycket mat då heller.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver i ren desperation, anonymt nick, kommer säker bli ett långt inlägg, behöver skriva av mig, och om någon har råd eller tips så är...
Svar
6
· Visningar
893
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp