Vad äter ni i påsk?

Den lät god! Recept?
Smula ner valfri fetaost i en skål, rör ihop med färskost av valfri smak (jag brukar köra på gräslök och örter) smula ner knaperstekt bacon och klippt gräslök. Salta och peppra efter smak eventuellt extra vitlök i med men oftast behövs inte det. Klart! Funkar till nästan all mat och baconet kan med fördel bytas ut mot extrarökt lax eller annat ordentligt rökit kött.
 
Vi håller också ner det i år, dels pga kostnaden men också för att vi inte ville ha den traditionella tunga högtidsmaten igen. Inte helt alla fall. Ägg är självklart, mycket för att dottern vill måla dem men också för att alla äter det. Ska göra en räkcheescake som är riktigt god, blir prinskorv och köttbullar och potatis. Överväger att göra hasselbackspotatis eventuellt. Sedan skulle pappa göra något och ta med men vad det blir återstår att se. Något gott garanterat 😊 Vi blir så några i år eftersom killarna åker till sin pappa idag, så det går inte åt så mycket mat då heller.

Berätta mer om denna räkcheesecake 😲😋?

Aldrig hört talas om, men jag älskar smörgåstårta. Vad innehåller en räkcheesecake?
 
Idag blir det chaffles med syrad grädde, rödlök, rökt lax och avokado. Osten från lokala getostproducenten är to die for :d (när jag skrev die föreslog autocorrect dietistkontakt :rofl:. Nej tack inte i denna tråd!) Från grunden hemgjord wienernougat på fermenterade cashewnötter få bli påskgodiset tillika efterrätt. I helgen lokal ryggbiff med hemslagen bea och ugnsbakade grönsaker. Jag är hjärnan och mamma händerna. Ledorden enkelt och gott. 👩‍🍳 👩‍🍳

Edit: alltså enkelt som i det mesta finns i frys/skåp och kräver nästan ingen arbetsinsats. Bästa sortens lyx.
 
Senast ändrad:
Ingen speciell påskmat här, maken brukar köpa en liten burk sill till ägget, jag håller mig till frukostägget. På påskafton har vi stor påskbrasa med familjebiljett vänner, då grillar vi korv. Sen brukar det bli fika med nån god (påsk)-kaka. That’s it 🐣
 
Påsk handlar om godis, därför äter jag godis :D när jag var liten så körde vi påskpynt, ris, och måla ägg. När jag var riktigt liten så var man även påskkärring och gick runt till bekanta och delade ut fula egengjorda kort.

Pappa har tjatat på mig att jag måste köpa godis om det kommer några påskkärringar, jag tänker att barnen idag firar Halloween istället men kanske ska köpa lite godis för säkerhets skull.
 
I morgon blir det lunch med sill, potatis och silltårta :D Det sistnämnda är det jag själv som kräver och därför lagar själv efter min mormors handskrivna recept. I övermorgon blir det firande med hela tjocka släkten, men då blir det kyckling, potatisgratäng och sås då vi kommer vara så många och alla är så knussliga på vad de äter.
 
Jag brukar använda detta recept
https://www.jennysmatblogg.nu/2018/08/19/rakcheesecake/ Men i påsk blir det inte nån sån...
Det lät och såg gott ut! Men bildbeskrivningen var inte så lockande. :grin:
IMG_5198.jpeg
 
Jag har fått bestämmanderätten för morgondagen, idag är vi bjudna på påskmiddag och i morgon vacklar jag mellan rådjurssadel och kronhjortsfile’.

I övrigt har vi inget särskilt vi serverar till påsk.
 
Inte så påskigt kanske men vi ska äta latsida i ugn med rotfrukter och kall sås. Var bra erbjudanden på flera ingredienser förra veckan. En burk sill, kavring och skagen/räkröra blir det också men mest till lyxigare frukostar.

Jag hade nog velat baka något enkelt och lite påskigt, tips? Inte tårta utan mer portionsbitar. Eller någon påskig efterrätt. Tips? Enda jag kommer att tänka på är rulltårteskivor med grädde och persikohalva på toppen, de hade vi när jag var liten: https://alltommat.expressen.se/blogg/cakebymary/2018/03/31/2018_march_paskbakelse-med-rulltarta-2/
 
Inte så påskigt kanske men vi ska äta latsida i ugn med rotfrukter och kall sås. Var bra erbjudanden på flera ingredienser förra veckan. En burk sill, kavring och skagen/räkröra blir det också men mest till lyxigare frukostar.

Jag hade nog velat baka något enkelt och lite påskigt, tips? Inte tårta utan mer portionsbitar. Eller någon påskig efterrätt. Tips? Enda jag kommer att tänka på är rulltårteskivor med grädde och persikohalva på toppen, de hade vi när jag var liten: https://alltommat.expressen.se/blogg/cakebymary/2018/03/31/2018_march_paskbakelse-med-rulltarta-2/
Latsida lät bekvämt till påsk!
 

Liknande trådar

Relationer Skriver i ren desperation, anonymt nick, kommer säker bli ett långt inlägg, behöver skriva av mig, och om någon har råd eller tips så är...
Svar
6
· Visningar
893
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp