Vad äter ni i påsk?

Mina kids är hos sin far så jag firar inte med nån mat. Men jag måste ha påskmust hela helgen :d
Funderar på att köpa en plocksallad och lite rökt lax till middag efter att jag tränat idag, för att få vara lite lat. Och evt en godispåse, eftersom påsk.
 
Vi har som "extra" bara köpt hem mängder av räkor :d Så vår påskmat blir troligen RÄK-mackor, med betoning på RÄK :p
Någon finbit av kött rotas troligen fram ur frysen också :angel:
Men vi firar inte något särskilt i år, bara vi i vår lilla familj, för övrig släkt har farit åt olika håll i landet (vilket är ganska skönt faktiskt ;)). Grannarna ville ha med oss ut på isen och fiska gädda någon dag och det kan vara en lättsam aktivitet.
 
Vi äter aldrig speciell påskmat..
Det blir grillat, klyftpotatis, sallad och vaniljsås med äppelkaka till efterrätt.
 
När jag var liten var påsken en ganska stor grej. Vi målade ägg, var påskkärringar med kaffepanna av den gamla sorten som vi gick runt med och fick godis och pengar. Lamm med tillbehör och sedan letade vi påskägg, enligt gammal tradition från min mammas familj.

Hennes morfar var alltid ansvarig för att gömma till barnbarnen. Han glömde alltid bort var han gömt dem och det slutade med gråt efter att något barn inte hittat sitt. Så mammas mormor hade alltid ett eller två i reserv. Sedan hittades påskägget när det höststädades.
Jag gömde också påskägg för mina barn tidigare när de bodde hemma. De pratar ännu om den gången jag gömde ett i ugnen av alla ställen, måste vara typ 7 8 år sedan nu, men just i ugnen var tydligen väldigt speciellt! :D

Vi rullade alltid ägg också. Kommer från när jag var liten och hade äggrullning i skolan. Hårdkokta ägg som målades, en skiva som lutades och så rullade man och skulle knocka varandras ägg och så fick man en godis av den man knockade om man lyckades. Det är något från min barndom jag minns med glädje och fört över till mina barn så vi har alltid gjort det, var så roligt! Nu när de inte bor hemma längre och eftersom jag inte bor i närheten så är det faktiskt sådana här saker jag känner att jag saknar, festligheterna vi hade för att göra vår familj speciell.
 
Idag lyxar jag till det med lax i dillsås (superlätt. Lax, grädde, dill, salt och peppar, blanda allt och in i ugnen).
Imorgon blir det nog kokt potatis med kräftmarinerad sill och gräddfil.

På långfredagen äter ingen i vår familj kött från ko, gris, lamm eller kyckling. Någon form av hokuspokusvariant från den katolska seden.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver i ren desperation, anonymt nick, kommer säker bli ett långt inlägg, behöver skriva av mig, och om någon har råd eller tips så är...
Svar
6
· Visningar
893
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp