Bukefalos 28 år!

Vad äter ni i värmen?

Problematisk

Trådstartare
Behöver inspiration! Jag har absolut ingen aptit och ingen lust eller ork att laga mat när det är såhär varmt. Börjar dagen med mackor och oboy, det är oftast stadigaste målet på dagen. Sedan blir det mest isglass och någon kaka här och där :o
Så helt klart behöver jag tips! Vad kan man äta som kräver MINIMALT med förberedelse, alternativt lite förberedelse men klarar sig i kylen några dagar sen, och som är "lätt" att äta och helst äts kallt?
Yoghurt, fil och kräm är väl alternativ, såklart. Men annars? Typ kanke lite matigare? "Kan" man äta fetaost till mat, vad kan man göra med den? (Självklart KAN man, men bara gnaga ost känns inte så inspirerande och sallad är för jobbigt)
 
Bönsallad!

Dvs en sallad helt utan sallat, och tomat.
Broccoli, blomkål. morot, rädisor paprika och flera olika sorters väl avsköljda bönor. (kidney, svarta, vita och lite kikärtor), gärna kall klokt potatis.

Äts med en god vinägrett med balsamvinäger.
Mätande och sval och god i värmen.
 
Vi är stora konsumenter av potatissallad denna sommar. Varierar vad vi har till, allt från grillat till kall rostbiff tex. Och en sallad till det.
 
Sallad, finns ju färdigskurna i påse som man kan pimpa med lite extra något, tex tomater, oliver osv. Släng på rostbiff, salami, skinka, grillad kyckling eller något. Samt kall pasta, couscous, potatis eller vad som passar.
Någon god dressing till.
 
Jag gillar salta saker när det är varmt, och gör ofta pastasallad med salami, rökt skinka eller liknande. Det kan man ju göra en rätt stor laddning av och det håller sig i kylen i några dagar. Pasta, salami, fetaost, melon, körsbärstomater, spenatblad, svarta oliver.....lite exempel på vad jag brukar ha i :) . Någon god dressing till och ev bröd.

Kanske du kan förbereda salladen sent på kvällen eller tidig morgon när det inte är så varmt och sedan låta den stå i kylen tills du ska äta?
 
Behöver inspiration! Jag har absolut ingen aptit och ingen lust eller ork att laga mat när det är såhär varmt. Börjar dagen med mackor och oboy, det är oftast stadigaste målet på dagen. Sedan blir det mest isglass och någon kaka här och där :o
Så helt klart behöver jag tips! Vad kan man äta som kräver MINIMALT med förberedelse, alternativt lite förberedelse men klarar sig i kylen några dagar sen, och som är "lätt" att äta och helst äts kallt?
Yoghurt, fil och kräm är väl alternativ, såklart. Men annars? Typ kanke lite matigare? "Kan" man äta fetaost till mat, vad kan man göra med den? (Självklart KAN man, men bara gnaga ost känns inte så inspirerande och sallad är för jobbigt)

Jag lever på pasta med fetaost, oliver, soltorkade tomater och vinägrett såhär års. ;)
 
Gazpacho. Inget är lättare att äta i värmen, och håller ett tag i kylen.

Annars äter jag mycket keso också.

Och så, om man orkar några minuters matlagning, kan man steka en fetaost med hackad chili och rikligt med hackad vårlök (eller purjo). Äts med tex ruccola i pitabröd.
 
Grilla en himla massa kyckling som du marinerat. Ät ugnsbakad potatis till - skär potatis i halvor, på med olja o salt kör i ugn 225 grader i minst 30 minuter. Fetaostcreme till = fetaost o turkisk youghurt o kanske lite chili o salt. Tillredningen tar 20 minuter arbetsinsats totalt inklusive grillning, potatisen sköter sig själv.
Ät sen överbliven kyckling kall på mackan.
Gör en pytt dagen därpå med potatisen eller gegga ner den i ostcremen.
Gör en kycklingsallad.
 
Behöver inspiration! Jag har absolut ingen aptit och ingen lust eller ork att laga mat när det är såhär varmt. Börjar dagen med mackor och oboy, det är oftast stadigaste målet på dagen. Sedan blir det mest isglass och någon kaka här och där :o
Så helt klart behöver jag tips! Vad kan man äta som kräver MINIMALT med förberedelse, alternativt lite förberedelse men klarar sig i kylen några dagar sen, och som är "lätt" att äta och helst äts kallt?
Yoghurt, fil och kräm är väl alternativ, såklart. Men annars? Typ kanke lite matigare? "Kan" man äta fetaost till mat, vad kan man göra med den? (Självklart KAN man, men bara gnaga ost känns inte så inspirerande och sallad är för jobbigt)

Toast med sallad, getost, valnötter och honung. Fast de är ju godast lite lätt värmda.

Sallad och tomater med fetaost och tzatziki kan man äta oändliga mängder av hur ofta som helst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har stora problem med maten när det är varmt, som nu när det ska bli runt 30 grader en vecka i sträck. Aptiten förvinner all...
2
Svar
37
· Visningar
2 939
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: cassiopeja
·
Äldre Mästerkockar (och annat kreativt köksfolk) - jag behöver hjälp med lunchlådan :) Jag äter nästan uteslutande sallad till lunch, och...
Svar
18
· Visningar
1 875
Senast: Singoalla
·
Mat Hej, Släkting var hos sin läkare idag. Och det är inte bra. Hens blodsocker är högt (6,6) så nu ska det följas upp. Jag tänkte dock att...
Svar
19
· Visningar
2 125
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp