Äta i värmen

Problematisk

Trådstartare
Jag har stora problem med maten när det är varmt, som nu när det ska bli runt 30 grader en vecka i sträck. Aptiten förvinner all världens väg och jag har INGEN ork till att stå och förbereda/tillaga mat. Jag skulle alltså uppskatta förslag på mat som är VÄLDIGT enkel att förbereda, "lätt" att äta och relativt nyttigt och mättande.
Det jag kommer på är typ köpepotatissallad och nåt tillbehör, men det vill jag inte leva på i en vecka :cautious: Yoghurt och kräm är ju enkelt, men inte så värst mättande i längden. Typ pastasallad är okej, men jobbigt att skära alla grönsaker. Hur länge håller en färdig pastasallad i kylen? Är det skillnad på "torr" och "kladdig" pastasallad?
Andra bra förslag?
 
Jag har stora problem med maten när det är varmt, som nu när det ska bli runt 30 grader en vecka i sträck. Aptiten förvinner all världens väg och jag har INGEN ork till att stå och förbereda/tillaga mat. Jag skulle alltså uppskatta förslag på mat som är VÄLDIGT enkel att förbereda, "lätt" att äta och relativt nyttigt och mättande.
Det jag kommer på är typ köpepotatissallad och nåt tillbehör, men det vill jag inte leva på i en vecka :cautious: Yoghurt och kräm är ju enkelt, men inte så värst mättande i längden. Typ pastasallad är okej, men jobbigt att skära alla grönsaker. Hur länge håller en färdig pastasallad i kylen? Är det skillnad på "torr" och "kladdig" pastasallad?
Andra bra förslag?
Tomatsoppa lever jag på vissa perioder. Funkar bra att äta kall också om man inte vill ha varm mat i hettan 🥵

Fräs lite lök, häll på krossade/passerade tomater, tomatpuré, lite buljong, vatten, matlagningsgrädde och kryddor - klart!
 
Tomatsoppa lever jag på vissa perioder. Funkar bra att äta kall också om man inte vill ha varm mat i hettan 🥵

Fräs lite lök, häll på krossade/passerade tomater, lite buljong, vatten, matlagningsgrädde och kryddor - klart!

Kan man laga en gång och förvara i kylen några dagar sen?
 
olika sallader. Grilla upp t.ex kyckling och ha kycklingsallad i några dagar.

Jag brukar hålla salladen för sig och bara bland i kyckling sen.

Hemmagjord potatissallad. stor skillnad mot köpet tycker jag. Kräver inte så värst mycket och har man väl gjort den står den sig ett bra tag i kylskåpet

I bygg/gräv branschen så äter de lunch/middag kl 9 på morgonen för att orka med hela dagen sen något lättare till lunch när det är varmt ute.

stekt ris är en rätt som är lätt att göra mycket utav och sen bara värma upp.
 
Jag har stora problem med maten när det är varmt, som nu när det ska bli runt 30 grader en vecka i sträck. Aptiten förvinner all världens väg och jag har INGEN ork till att stå och förbereda/tillaga mat. Jag skulle alltså uppskatta förslag på mat som är VÄLDIGT enkel att förbereda, "lätt" att äta och relativt nyttigt och mättande.
Det jag kommer på är typ köpepotatissallad och nåt tillbehör, men det vill jag inte leva på i en vecka :cautious: Yoghurt och kräm är ju enkelt, men inte så värst mättande i längden. Typ pastasallad är okej, men jobbigt att skära alla grönsaker. Hur länge håller en färdig pastasallad i kylen? Är det skillnad på "torr" och "kladdig" pastasallad?
Andra bra förslag?


Vill också tipsa om Lidls små burkar med coucscous- och bulgursallad, väldigt smidigt! Du kan äta dem uppvärmda eller direkt från kylen.

Vill du inte köpa Lidls så är ju ex couscous med stekta grönsaker supernkelt, ta frysta sommargrönsaker bara och fräs upp två dl - du behöver inte stå och hacka. Krydda med ex soja.

Soppan-i-koppen med smörgås, också superenkelt. Likaså andra snabbsoppor på burk som du bara värmer.

Kokt potatis håller sig ett tag i kylen - koka upp på måndagen och ät under veckan. Servera med cremefraiche och vilket snabbt tillbehör du nu gillar; sill, kassler, stekt svamp, stekt tofu...

Har du lunchlådor så ställ dig och gör en stor kastrull linsgryta eller liknande att frysa in i portioner och micra vid behov.

Sallad med tomat, päron, vattenmelon och fetaost.

Rostade rotfrukter (enkel hackning), kör in i ugnen i 30 min och ät med hummus.

...kommer inte på något mer sådär direkt. Men en pastasallad håller sig rätt länge i kylen, även en kladdig så länge den står kallt.
 
Matjessill, potatis och gräddfil är ju en klassiker.

Annat gott kallt är gravad eller rökt lax. Kan kompletteras med grönsaker eller bara ett gott bröd.

Ibland kan en äggmacka räcka som middag en varm dag.
 
Jag har stora problem med maten när det är varmt, som nu när det ska bli runt 30 grader en vecka i sträck. Aptiten förvinner all världens väg och jag har INGEN ork till att stå och förbereda/tillaga mat. Jag skulle alltså uppskatta förslag på mat som är VÄLDIGT enkel att förbereda, "lätt" att äta och relativt nyttigt och mättande.
Det jag kommer på är typ köpepotatissallad och nåt tillbehör, men det vill jag inte leva på i en vecka :cautious: Yoghurt och kräm är ju enkelt, men inte så värst mättande i längden. Typ pastasallad är okej, men jobbigt att skära alla grönsaker. Hur länge håller en färdig pastasallad i kylen? Är det skillnad på "torr" och "kladdig" pastasallad?
Andra bra förslag?

Vad är mat för dig?

Lite underlig fråga kanske men när det är varmt så brukar jag ha lite svårare att äta "klassisk" mat.

Mackor är kanon - påläggen kan ofta köpas färdiga eller göras i större satser och det tar bara några minuter att lägga ihop en lite lyxigare variant. Beroende på tycke, smak och bröd så är möjligheterna oändliga. Jag brukar äta hårt bröd med kall kokt färskpotatis och gräslök som lunch eller mörkt bröd med nötsmör och frukt eller ägg och avokado eller avokado och lax. Dagens lunch var Libabröd med hummus, oliver, tomater och salladslök. Mackor blir också en bra kombination med en del av de andra tipsen om sallader och på så sätt kan du maxa och växla mellan ett fåtal enkla ingredienser.
 
Jag har stora problem med maten när det är varmt, som nu när det ska bli runt 30 grader en vecka i sträck. Aptiten förvinner all världens väg och jag har INGEN ork till att stå och förbereda/tillaga mat. Jag skulle alltså uppskatta förslag på mat som är VÄLDIGT enkel att förbereda, "lätt" att äta och relativt nyttigt och mättande.
Det jag kommer på är typ köpepotatissallad och nåt tillbehör, men det vill jag inte leva på i en vecka :cautious: Yoghurt och kräm är ju enkelt, men inte så värst mättande i längden. Typ pastasallad är okej, men jobbigt att skära alla grönsaker. Hur länge håller en färdig pastasallad i kylen? Är det skillnad på "torr" och "kladdig" pastasallad?
Andra bra förslag?
Knäckebröd med Kalles kaviar på funkar för mig när det är varmt. Kroppen skriker efter något salt.
 
Många bra tips, tack alla! :bow:
Kaviar och fiskbullar får mig att skrika rakt ut i förskräckelse ;) men annars var det mesta sånt jag ska testa!
 
Gazpacho! Det här receptet är jättegott: https://www.koket.se/gazpacho-siri-barjes-recept
Håller absolut några dagar i kylen.

Annars äter jag mest kalla rester på sommaren. Sallad, kokt potatis, kokta ägg, vattenmelon, vad som finns i kylen, tycker allt går att komponera till en snabb måltid!

2:a på den! Finns ingen annan mat som går ner när det är olidligt varmt. Den är aptitretande också, så nästan precis vad som helst smakar bra till. Själv gillar jag en klick potatismos att äta till, hemmagjort eller pulver kvittar. Ibalnd en stekt/grillad korv till, eller någon kall rökt korv/ölkorv. Ett kokt ägg funkar också.

En del butiker har också klassisk gazpacho på tetra, fråga personalen var den står/om de har nån för den kan stå lite vart som helst i butiken.
 
Sallader i olika former. Det går ju att variera i det oändliga.
För att få det matigare kan man tex ha i linser/quorn/mathavre/bönor etc som man marinerar. Eller snabbt göra krutonger.
Att blanda olika bönor, hacka rödlök, skära upp tomat och marinera i vinägrett av något slag går fort och är gott till mycket.

Gaspacho som kan stå några dagar i kylen och serveras med valfritt av hackad paprika, tomat, ost, silverlök, pata negra etc.

Ibland när jag inte orkar göra mat skär jag upp Romantica-tomater, röd spetspaprika, fetaost och har på marinerade kronärtskockor och fetaost. Till det tar jag lite sånt tapas-kallskuret.

Enkelt och snabbt är att köra sparris i ugnen med citronolivolja och parmesan. Kan ätas som det är eller som tillbehör till ngt.
 
Jag har upptäckt proteinpulver som räddare vid dessa tidpunkter. Jag blandar proteinpulver med smak av choklad med vatten så det blir en mousse, frysta bär ovanpå, chia/lin/hampa för extra fett och fibrer. Finns som helmåltidsersättare så det är ok som ensammat vissa dagar om det blir så.

Även ägg är bra. Stek spenat/mangold/nässlor med lite svamp och tomat. Håller sig i kyl länge! Vispa sedan ihop ett par ägg stek, på med en stäng fyllning, klipp vårlök över, vik ihop och ät! Komplettera med en bit ost/tofu/etc om du vill. Kokta ägg med kaviar, mosa ihop på hårdbröd, på med valfri fryst krydda eller någon mild lök.
 

Liknande trådar

Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 290
Senast: Fruentimber
·
Mat Nu behöver jag era bästa tips! Min aptit har sagt tack och hej och flytt nånstans långt borta. Jag bara ORKAR INTE göra krånglig mat...
2
Svar
23
· Visningar
5 148
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Behöver inspiration! Jag har absolut ingen aptit och ingen lust eller ork att laga mat när det är såhär varmt. Börjar dagen med mackor...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 042
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp