Äta i värmen

Jag brukar tänka att är det bara kortare perioder, som nu en vecka, skiter jag lite i vad det blir. Men när det är varmt äter jag mest:

Sill och potatis
Vattenmelon och fetaost
Rissallad med vegofilebitar (alltså ris istället för pasta)
Hemgjord potatissallad (färskpotatis, creme fraiche och örter) med kall kokt lax

Ja, alltså allt som går att serveras kallt typ. Ibland blir det vattenmelon till lunch, chips till middag, men så får det vara ^^
 
Proteinberikad keso med müsli-/nötblandning äter jag innan träning och blir ofta så mätt på det att jag faktiskt ibland helt skippar middagen. Jag gör egen granola men det går fint att köpa färdig musli eller bara ösa ner valfria frön/nötter/gryn/torkad frukt efter vad som nu finns hemma.
 
Jag slänger ihop en supergod sallad i en stor skål att ha i kylen som står sig 3-4 dagar. Gott till nått typ av protein och dressing till :). Jag har i: sallad, skär en bit gurka, ett gäng coctailtomater, en strut rädisor, ett par paprikor, en burk majskorn, en burk salladsost, ett par grovt rivna morötter och 1-2 färska broccolihuvuden :d.
 
Jag har stora problem med maten när det är varmt, som nu när det ska bli runt 30 grader en vecka i sträck. Aptiten förvinner all världens väg och jag har INGEN ork till att stå och förbereda/tillaga mat. Jag skulle alltså uppskatta förslag på mat som är VÄLDIGT enkel att förbereda, "lätt" att äta och relativt nyttigt och mättande.
Det jag kommer på är typ köpepotatissallad och nåt tillbehör, men det vill jag inte leva på i en vecka :cautious: Yoghurt och kräm är ju enkelt, men inte så värst mättande i längden. Typ pastasallad är okej, men jobbigt att skära alla grönsaker. Hur länge håller en färdig pastasallad i kylen? Är det skillnad på "torr" och "kladdig" pastasallad?
Andra bra förslag?

Wraps

Fyll med nån färdigsallad och typ fetaost.
Och/eller skinka eller grillad kyckling om du äter det. Skiva ett hårdkokt ägg och lägg till? Plus nån valfri dressing eller vinigrett

Koka 6 ägg i ett och förvara i kylen. Håller länge eller iafl en vecka, typ ett ägg om dagen
 
Nu har vart AC vader startat ... vilket innebar att jag kan anvanda spisen och ugnen sa mycket jag vill. :cautious: :p Nar vi har typ Svenskt bra sommar temperaturer och det blir svala natter grillar jag dock allt och allt som blir varmt innomhus ar vatten kokaren sa jag kan gora "press kaffe".
 
Jag älskar caprese och varianter av den. Brukar skiva några goda tomater (vanliga eller cocktail, viktigast är att de smakar och doftar gott) och varva med basilikablad samt skivad avokado och skivad nektarin. Sedan skivad mozzarella eller en burrata. Toppar med hackade saltade mandlar och en god olivolja samt balsamico. Flingsalt och svartpeppar.
Finns det gott bröd till tar jag det och doppar i ”såsen”.
 
Jag rekommenderar något sådant här:
https://www.niiinis.se/2020/06/17/k...nexRzDGL00S6MPXsS0yfKupijGYZJBvI_Odmj9ClBJrOQ
Speciellt dressingen var så ruskigt god :) !
I min sallad hade jag färskpotatis, rädisor, knaperstekta bacontärningar och grönsaker från en påse blandad sallad. Jag behövde alltså inte stå och skära en massa olika saker. Jag kokade potatisen. Samtidigt rörde jag ihop dressingen, knaperstekta bacontärningarna och skar rädisorna. När potatisarna var klara skar jag de i mindre bitar och blandade allt i en stor skål. Vi åt salladen med surdegsbröd. SÅ gott :d !!
 
Jag har stora problem med maten när det är varmt, som nu när det ska bli runt 30 grader en vecka i sträck. Aptiten förvinner all världens väg och jag har INGEN ork till att stå och förbereda/tillaga mat. Jag skulle alltså uppskatta förslag på mat som är VÄLDIGT enkel att förbereda, "lätt" att äta och relativt nyttigt och mättande.
Det jag kommer på är typ köpepotatissallad och nåt tillbehör, men det vill jag inte leva på i en vecka :cautious: Yoghurt och kräm är ju enkelt, men inte så värst mättande i längden. Typ pastasallad är okej, men jobbigt att skära alla grönsaker. Hur länge håller en färdig pastasallad i kylen? Är det skillnad på "torr" och "kladdig" pastasallad?
Andra bra förslag?

Jag äter heller knappt någonting när det är så här varmt. Vi har haft rejäl värme i två veckor nu, och jag kan då räkna på en hand hur många ”riktiga” måltider jag ätit. Har levt på mackor, yoghurt och soppa.

Igår var vi ute och handlade så då köpte jag ett happy meal när jag endå köpte ett till sonen också, blev verkligen PROPPmätt, och det var det enda jag åt igår. I dag åt jag en billys panpizza, och sen har det bara varit mackor i några dagar, sen åt jag en ost och broccolisoppa nån dag också. Köper räkor och har gjort räksmörgåsar några dagar, då får jag i mig både räkor och ägg iallafall. Även fruktsallad har jag ätit, jordgubbar och melon.

Köper sånna där soppor på påse så går snabbt att göra i ordning.

Jag har några kilon över så går ingen nöd på mig! Känner mig inte ett dugg trött eller hängig, så jag tänker att kroppen vet bäst, ingen idé att tvinga i den något den inte vill ha nu. Viktigaste är att man dricker ordentligt. Känner du att du behöver något mer så kanske någon proteindrink eller liknande går ner?
 
Jag älskar caprese och varianter av den. Brukar skiva några goda tomater (vanliga eller cocktail, viktigast är att de smakar och doftar gott) och varva med basilikablad samt skivad avokado och skivad nektarin. Sedan skivad mozzarella eller en burrata. Toppar med hackade saltade mandlar och en god olivolja samt balsamico. Flingsalt och svartpeppar.
Finns det gott bröd till tar jag det och doppar i ”såsen”.
Åh, har aldrig testat med nektarin och avocado också. Det ska jag prova!
 
Idag har jag gjort räkröra. Räkor, suramisticks, kokt ägg blandas ihop med cintronmajonäs. Läggs på macka eller så gör man Petit Choux eller liknande till , tillexemplel den där degen som flagnar när den varit i ugnen.
 
Jag har stora problem med maten när det är varmt, som nu när det ska bli runt 30 grader en vecka i sträck. Aptiten förvinner all världens väg och jag har INGEN ork till att stå och förbereda/tillaga mat. Jag skulle alltså uppskatta förslag på mat som är VÄLDIGT enkel att förbereda, "lätt" att äta och relativt nyttigt och mättande.
Det jag kommer på är typ köpepotatissallad och nåt tillbehör, men det vill jag inte leva på i en vecka :cautious: Yoghurt och kräm är ju enkelt, men inte så värst mättande i längden. Typ pastasallad är okej, men jobbigt att skära alla grönsaker. Hur länge håller en färdig pastasallad i kylen? Är det skillnad på "torr" och "kladdig" pastasallad?
Andra bra förslag?

Färskpotatis tycker jag är ett bra alternativ som man kan ha till mycket. Färskpotatis behöver i princip bara sköljas och kokas och sköter i princip sig själv. Kall färskpotatis skivar jag så många som jag behöver blandar jag med exempelvis lite cremé fraiche och kryddor eller gräddfil och kryddor och så har man en egen enkel potatissallad på nolltid om du inte tycker det är för mycket förberedelse. G Går också att köpa färsk gräslök att sätta till och kanske rödlök om man vill det. Går ju också att bara ta kalla potatisar om man inte orkar stå och förbereda, är dessutom gott på macka och lite rejält om du har svårt att äta. Brukar koka en större kastrull med färskpotatis håller sig ganska länge i vår kyl upp till en vecka men vi har tre grader i vår kyl så det beror ju lite på.

Är enkelt att ha något till potatissallad eller kall potatis tycker jag, t.ex. gravad lax som det finns mindre förpackningar av, kassler som man kan skiva kall eller lite sill som bara är att ta ur burken.
 
Jag har stora problem med maten när det är varmt, som nu när det ska bli runt 30 grader en vecka i sträck. Aptiten förvinner all världens väg och jag har INGEN ork till att stå och förbereda/tillaga mat. Jag skulle alltså uppskatta förslag på mat som är VÄLDIGT enkel att förbereda, "lätt" att äta och relativt nyttigt och mättande.
Det jag kommer på är typ köpepotatissallad och nåt tillbehör, men det vill jag inte leva på i en vecka :cautious: Yoghurt och kräm är ju enkelt, men inte så värst mättande i längden. Typ pastasallad är okej, men jobbigt att skära alla grönsaker. Hur länge håller en färdig pastasallad i kylen? Är det skillnad på "torr" och "kladdig" pastasallad?
Andra bra förslag?
Färsk pasta är väldigt trevligt också! Idag körde vi färsk pasta med smak av persilja och vitlök, kallrökt lax, skagenröra och kokta ägg. Lite sallad, gurka och tomat att plocka av sig till. Vi gillar lite olika i familjen så vi blandar sällan ihop en hel sallad. :D
Det känns betydligt enklare med färsk pasta som ska koka 3-4 min än torkad av någon anledning. :cautious: Det går även att köra vatten i vattenkokare och hälla på pastan och låta den stå med ett lock.
 
Hittills har det mest blivit;

Melon och rökt skinka/fetaost
Risfyllda tomater (superenkelt!)
Räkor med avokado, en klick creme fraiche och en bit bröd
Gravad/kall- eller varmrökt lax med mangosallad
Sill, potatis, gräddfil och gräslök
Pastasallader ex. ruccola, spenat, tomat, gurka, paprika, mango, creme fraiche, salladsost, grillad kyckling och lite pasta
Smoothies
Fruktsallad och vaniljgrädde
Yoghurt med färska bär och nötter

När jag gör pastasallad brukar jag lägga pasta, hackade grönsaker, bladsallad och ev. dressing för sig - i separata lådor. Så är det bara att ta en sked av varje när man ska äta. Tycker det håller sig mycket fräschare då :up:
 
Smoothiesar. Frysta bär, yoghurt, nötter, havregryn för mera "matighet", nån fruktjos över. Hiva ner i mixern. Klart.
Just nu är jag en grön period. Avokado, färsk spenat, nötter och yoghurt. Kalas, racersnabbt och mättande.
 
Jag steker kött, sparris och sånt för några dagars förbrukning på kvällen, smidigt att bara värma på lite eller äta kallt sen. Lite hemgjord potatissallad eller kall sås till det.
Melon blir det mycket. Likaså glass, jag käkar proteinglass för fulla muggar. Bananglass är ett bra alternativ också, likaså smoothies.
I övrigt blir det mest mackor. Ikväll svänger jag ihop en tysk ugnspannkaka med äpplen, blir nog bra att äta kallt.
 

Liknande trådar

Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 290
Senast: Fruentimber
·
Mat Nu behöver jag era bästa tips! Min aptit har sagt tack och hej och flytt nånstans långt borta. Jag bara ORKAR INTE göra krånglig mat...
2
Svar
23
· Visningar
5 148
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Behöver inspiration! Jag har absolut ingen aptit och ingen lust eller ork att laga mat när det är såhär varmt. Börjar dagen med mackor...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 044
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp