Bukefalos 28 år!

Vad analyseras?

I

Iccic

Ja, vad analyserar de egentligen på ett lab när man skickar in (hö)prover? Och varför får man inte veta mer än vatten, proteinhalt + ev. mineraler? (Eller får man det fast jag aldrig har fått se de papprena?)
 
Sv: Vad analyseras?

Jag gjorde en hö analys och fick då reda på följande:
*TS
*Smältbart råprotein (smrp)
*Energi
*Kalcium
*Fosfor
*Magnesium
*Kalium
Dels per kilo foder och dels per kilo torrsubstans
Kostade runt 500:- att göra denna analys
 
Sv: Vad analyseras?

Ja, vad man får reda på är ju en sak, men vad analyserar de? De borde ju analysera råprotein för att sen räkna fram det smältbara, eller? Och energin, vad analyseras för att få fram den?
 
Sv: Vad analyseras?

Jag fick en del av svaret när jag frågade Analycen om skillnaderna mellan analyserna när man kryssar i ko, häst mm. Det kostade enligt den personen inget extra att kryssa i flera djurslag man fick då bara fler värden utskrivna baserade på samma analys. Bra att veta om man planerar att sälja men inte vet om kunden ska ha fodret till stutar eller hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: mily
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 591
Senast: Bee
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 338
Senast: Twihard
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
703
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp