vad annser ni om Betesbegränsare

Sv: vad annser ni om Betesbegränsare

Jag anser att troligen finns ett syfte till varför man använder en sådan och då är det väll okej. Annars finns det ju ingen anledning till det = onödigt.

Hej!

Jag skulle aldrig sätta en sådan på min häst. Har jag en häst som inte tål för kraftigt gräs är det (enligt mig) min skyldighet att hitta en lämplig hage. Jag har själv haft en fånghäst så jag vet hur viktigt det är. I mina ögon är det grymt att sätta på en sådan betesbegränsare. Det är som att släppa in mig i en godisaffär och jag skulle få stå där och peta in små godisbitar - hua ;) !

Jag vet också att allt inte är svart eller vitt. Ibland kanske det inte går att ordna praktiskt och då KANSKE en betesbegränsare kan vara nödvändigt. Men...jag vet inte. Hagar utan eller med lite gräs finns också - och är inte det bättre?

Som jag skrev, jag skulle aldrig använda en sådan.

Mvh / A

Jag tycker att det kan vara ett mycket bra tillbehör för att hjälpa de fångbenägna hästarna att slippa bli sjuka.
Dessutom kan de få gå tillsammans med de andra hästarna på betet, alternativet kanske annars blir att de får stå i en mindre avbetad hage och se på när kompisarna käkar gräs...?
Med en greenguard på så får de gå ihop med resten av flocken utan att riskera att få fång, de kan springa och busa med de andra pecis som de är vana vid resten av året.

Jag var själv lite rädd för att de skulle kunna få beteendestörningar så jag var väldigt tveksam innan jag vågade prova, men det fungerar verkligen bra!
Konrollera bara att den verkligen sitter bra så att hästen inte får skavsår.
Man får vänja in den lite försiktigt så att det inte blir några skavsår.

Förlåt om jag är okunnig, men kan någon förklara vad en betesbegränsare är/fungerar ? :)

Min häst blir nämligen JÄTTE tjock när hon går på bete, och har inte riktigt möjlighet att ha henne i mindre hage och det är lite gymt att hon får stå där själv och alla dom andra går i hagen brevid med mycket gräs... Hon rids normalt och har försökt att bli av med magen men inget värkar hjälpa...

Har betesbegränsare till våran fånghäst då inget annat funkar och jag tycker att det är hur bra som helst.
Hon får i sig tillräckligt med gräs för att inte magra av och hon kan dricka fritt med den på.

/I

till viss del tycker jag att det är bra att använda "munkorg" till hästar som lider av fång eller som man befarar kan få fång. MEN Det blir inte naturligt alls, kanske bättre då att försöka ställa hästen som blir för tjock på ett magrare bete och kanske variera mellan att beta på dagarna och stå på hö under nätterna samt motionera ordentligt under betessässongen.

Hästen måste kunna vara häst...de behöver äta en viss mängd gräs för att uppfylla sitt dagsbehov och ajg har svårt att tro att de kan uppfylla det om manhela tiden begränsar intaget med en munkorg.
Hur kommer dess tarmar att må?

Jag har använt det, och tycker det är suveränt nät det fungerar. Hellre en munkorg på än att stå i nerbetad hage utan sina kompisar. Att hitta en hel hästflock som har exakt samma betesbehov är ju omöjligt.

beror på varför man har den. om man har den för hästens hälsa så tycker jag att det är helt okej. men om man har den på bara för att man tycker att hästen blir rund så tycker jag inte att de e lika okej. låt hästar få vara hästar!

Min häst blir så himla rund att högerfram vrids nästan 90 grader då hon inte klarar av att bära sin egen vikt.

Så att bli rund kan vara hälsofarligt det med.

Svälter du hästen på vintern så att kroppen ställs in på sparlåga ? Då blir ju effekten att den går upp för mycket om den betar 24/7 på sommaren.
Om den är för tjock på våren blir ju effekten densamma.

TheHunted1 skrev:
Min häst blir nämligen JÄTTE tjock när hon går på bete, och har inte riktigt möjlighet att ha henne i mindre hage och det är lite gymt att hon får stå där själv och alla dom andra går i hagen brevid med mycket gräs... Hon rids normalt och har försökt att bli av med magen men inget värkar hjälpa...
Mager hage, installning med lite tid ute, eller munkorg. Grushage med begränsat med hö. Det finns olika alternativ faktiskt.

Jag har själv inga erfarenheter av betesbegränsare, men jag känner två som har använt sådana till sina hästar.

1) Halvblod som har väldigt lätt att lägga på sig, fick ha betesbegränsare under halva dygnet och beta fritt under andra halvan.

2) Islandshästar som också lägger på sig en hel del, släpps ibte i närheten av gräs överhuvudtaget utan betesbegränsare.

I det senare fallet blir hästarna överlyckliga när de får grimmor med betesbegränsare på sig, för det betyder att de får gå ut i gräshagen och beta gräs. De vet inte om något annat och verkar tycka det är helt normalt att beta med "munkorg". Den första hästen blev mest deprimerad när ägaren kom med betesbegränsaren, då var det ju "slut på friheten" och betesbegränsaren fick en negativ mening för hästen..

Så min slutsats av det hela är att om betesbegränsare ska användas (oavsett anledning) så borde det vara mindre grymt mot hästen om man kan få djuret att förknippa "munkorgen" med något bra (som i fall 2). Hoppas någon förstår vad jag menar, jag är inte så bra på att förklara.. :crazy:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 193
Senast: Görel
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: NilHe
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 751
Senast: Edla
·
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 439
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31