Vad anser ni är Promenad ridning??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mumas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 978
Sv: Vad anser ni är Promenad ridning??

Jag anser att jag promenadrider. Rider mest i skogen i alla gångarter max 1,5 timme. Ibland jobbar jag igenom honom lite på ängen utanför... Men varken tränar eller tävlar. (Min häst är 27 år)

Men han är pigg och ibland är han genomsvettig när vi kommer hem, för han ligger på som bara den. Svårt för att skritta... vill bara takta...

:banana: :banana: :banana:

Promenadridning är för mig när man "måste" anpassa ridningen efter hästen. Och man inte tränar för tävling.
Jag rider i princip alltid promenadridning i bemärkelsen att man anpassar efter hästen.

För vissa är skogsturer i skritt max, för dom som inte är halta utan bara sköra kan man allt dressyra lite också, men även där anpassat till hästen. Att man inte travar och galopperar utan att först vänja in det successivt, att man försöker få hästen gå avslappnat och lite samlat för att den ska slita på sig så lite som möjligt (om den inte har något fel som gör att den inte bör samla sig heller).

En kompis med häst som jag är medryttare till hade varit till kliniken för att kolla om hästen var okej att sätta igång. Det var en travare så veterinären mr eller mindre vägrade att gå vidare med hältutredning eftersom den inte var försäkrad och en billig häst. Han sa att "den här kan du aldrig begära ska gå dressyr eller gå i form, men promenadridning håller den för!".
Det dumma är ju att även om den rids väldigt lugnt och i förhållande till vad den har kondis och muskler till så vill man ju självklart att hästen ska gå i form! Den tränas redan i skolor och nosar lite på samlad trav. Tror snarare den skulle gå sönder av att aldrig gå i form.

skicka hästar på träning,som blir svettiga efter nån kilometer,anser jag att ägarn varit lat,vill få nån annan att göra det åt en .dålig stil!

för mig är dom flesta fritids hästar promenad hästar,sen kommer ju dom som är tävlings inriktade,som då tränar hårdare för instruktörer osv,

det sämsta man kan göra med en bronkit häst,är att låta den stå,den måste röras så mycket som möjligt,så lungorna får ventileras ordentligt,och det klarar dom. Är dom sämre vid fuktigt väder tex:då kan man ge lite stöd av medecin.det finns människor med astma som tävlar i olika sporter med astma,håller man den i schack så är det inga problem.

Jag anser att en promenadhäst är en häst med begränsningar. Tex att den inte kan hoppas/dressyrtränas=gå på böjda spår, ej klarar samling etc.
Promenadridning är för mig skritt och trav i skogen.
Jag har en gång sålt en häst för promenadridning. Trotts att detta stod tydligt i annonsen var det 90 % köpare som ville träna/tävla samt ridskolor:confused:

Promenadridning för mig är lättare träning, mestadels tillbringad i skogen.

Det är ungefär min defintion också. Inte en häst man kör till tränare och rider hårda dressyrpass med.

Nej. För mig är en promenadhäst en häst med en skada som dock inte påverkar den till att inte bli riden alls men till en viss gräns. :smirk:

Det är ungefär min defintion också. Inte en häst man kör till tränare och rider hårda dressyrpass med.

Jag skulle säga att det är en häst man inte -i första taget- kör till en tränare och rider hårda dressyrpass med, men om den är tillräckligt förberedd för det och tränaren tar hänsyn till vissa "krämpor" tycker jag inte det är fel att rida för instruktör.
Egentligen är väl promenadridning allt som inte innefattar träning avsedd för tävling eller inom samma fysiskt krävande nivå?

Hej!!!

Har upptäckt att folk ser olika på vad promenad ridning innebär och nu undrar jag vad ni anser?!! Är det endast skritt ? alla gångarter men bara skogen?? Paddock vad anser ni?
Vill höra åsikter! :bow:

Svenska akademins ordbok säger så här:
PROMENAD: handlingen att promenera l. företa en åk-, rid- l. båttur för sitt nöjes skull o. d.; äv. konkretare, om spatser-, åk-, rid- l. båtturen.
PROMENAD-HÄST(1 b). (i sht om ä. förh.) häst för promenadritt. 1T 1791, nr 29, s. 5.
PROMENAD-RITT(1 b). ritt (i maklig takt) för nöjes skull o. d. PLATEN HlednRytt. 15

Uttrycket syftar på de ridturer bättre bemedlade människor i de större städerna företog i tex parker. Man hyrde promenadhästen i ett hyrstall, går föresten fortfarande att göra tex i New York.

:idea:

När jag promenadrider min häst så rider jag ett lätt pass i alla gångarter. Traven är i joggingtempo och jag ställer inga högre krav på att hon ska samla sig, utan hon får gå längre och lägre än när jag tränar "på riktigt". Galloppen lägger jag ingen större energi på, 1-2 fattningar i varje varv för att se att "allt funkar".

När min häst vilar så skrittas hon en kortare stund och när hon inte rids alls så "står" hon.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: Mearas
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
980
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
901
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka