Vad anser ni om uteritt?

Hej, jag har egentligen 2 frågor angående detta ämne.
Den första är vad ni räknar som uteritt? Anser ni att rida på ett stort fält är en uteritt eller bara om man rider ut i skogen typ. Nu finns det fler platser att rida på men generellt tänker jag.
Fråga nr 2 är om alla här skulle rida ut ensamma på en häst ni inte känner och inte känner till området? Alltså du är omedveten om vilka hinder/farliga situationer ni kan stöta på.

Då jag skälv tillhör kategorin av säkerheten först (både för mig och hästen) och kommunikation först så har jag fått ställa mig denna fråga flera gånger om då jag blivit ombedd att rida ut hästar som jag knappt känner eller inte känner alls.
Hur tänker ni i denna fråga?
Jag tycker inte att det är en uteritt om man rider på ett fält. En uteritt för mig är när man ger sig ut i naturen.

Ja jag tycker det är ganska så helt okej att rida ut ensam på en häst man inte känner på ett ställe man inte känner till. Är så dom flesta nångång måste göra med en ny häst dom köper. Det är bara att ge sig ut.
 
Fält kan ju se hur olika ut som helst. Jag har förut haft häst där vi tex fick rida på stubbåkrarna som kunde vara hur långa som helst. Där kunde man ju fräsa på alt ligga och kantra i evigheter på ett sätt som inte går att göra i ridhus etc.

Ett annat ställe jag stod på fanns knappt uterittsmöjligheter alls. Dödstrist. Där fick man tex hållas i små pytteskogsdungar eller fält. Men något fält var ju väldigt kuperat med hyfsat branta och långa backar etc. Där kunde man ju också rida på ett annat sätt än ridbanan.

När jag stod i Stockholm tex så var det ju ofta så att folk red på preppade stigar/ridvägar. Det är ju många där som egentligen endast blir av med hörnpasseringar vid sina uteturer. I övrigt red man på platt underlag.
Jag minns när ett träd blåst ned över en ridväg och folk vände och skrev ut varningar i FB-grupper etc för att folk inte skulle rida den vägen. Det var ju för fasen bara att gå genom lite terräng ca 5-7 meter så kom man förbi.
Det hade nog snarare bara varit nyttigt för de flesta hästar att behöva ha lite koll på var de sätter fötterna.
 
Jag tycker inte att det är en uteritt om man rider på ett fält. En uteritt för mig är när man ger sig ut i naturen.

Ja jag tycker det är ganska så helt okej att rida ut ensam på en häst man inte känner på ett ställe man inte känner till. Är så dom flesta nångång måste göra med en ny häst dom köper. Det är bara att ge sig ut.
Tycker du inte att fält räknas till naturen? O_o
 
Tja du rider ju runt runt runt fältet eller fram och tillbaka. En uteritt tycker jag man ser nya saker nästan hela tiden. Tycker till och med att "uteritt" var att rida ett varv i skogen runt fältet i 15 minuter som framridning och sedan träning på fältet, typ miniuteritt, men hade jag ridit den vändan tio varv vartannat i galopp vette sjutton om det vore uteritt (då vore det väl konditionsträning).

Däremot om fälten är gigantiska så är det väl klart det är uteritt, dvs man rider över fält efter fält efter fält, det ena efter det andra. Eller en arabisk öken eller ungerska Pustan.

Alltså hm skillnaden är i se nya saker hela turen, istället för samma igen och igen. Så jag vet inte om jag skulle räkna tio gånger fram och tillbaka på en skogsstig som uteritt heller precis som jag inte räknar X varv i galopp runt runt ett fält som uteritt. Ett par varv runt typ Täby galoppbana (om den funnes) är ju liksom inte heller uteritt tycker jag.
Det beror säkert på hur man rider till vardags sas. Om man till största delen rider i ridhus eller på ridbana så är det ju verkligen ny miljö även om man rider runt på ett fält.
Jag tycker typ alla hästen brukar tycka att fält är väldigt spännande. Stora och öppna ytor brukar liva upp de flesta!
 
Fält kan ju se hur olika ut som helst. Jag har förut haft häst där vi tex fick rida på stubbåkrarna som kunde vara hur långa som helst. Där kunde man ju fräsa på alt ligga och kantra i evigheter på ett sätt som inte går att göra i ridhus etc.

Ett annat ställe jag stod på fanns knappt uterittsmöjligheter alls. Dödstrist. Där fick man tex hållas i små pytteskogsdungar eller fält. Men något fält var ju väldigt kuperat med hyfsat branta och långa backar etc. Där kunde man ju också rida på ett annat sätt än ridbanan.

När jag stod i Stockholm tex så var det ju ofta så att folk red på preppade stigar/ridvägar. Det är ju många där som egentligen endast blir av med hörnpasseringar vid sina uteturer. I övrigt red man på platt underlag.
Jag minns när ett träd blåst ned över en ridväg och folk vände och skrev ut varningar i FB-grupper etc för att folk inte skulle rida den vägen. Det var ju för fasen bara att gå genom lite terräng ca 5-7 meter så kom man förbi.
Det hade nog snarare bara varit nyttigt för de flesta hästar att behöva ha lite koll på var de sätter fötterna.
Jag hade uppfattat varningen helt annorlunda, hade också velat veta om det låg ett träd över en stig så man inte kommer i full fart där.
 
Jag hade uppfattat varningen helt annorlunda, hade också velat veta om det låg ett träd över en stig så man inte kommer i full fart där.

Det låg vid en raka på preppad ridväg som är ca 2 m bred. Du kan inte missa iom att det syntes på lååång väg. Och jag pratade ju med dem efteråt. De tyckte jag var komplett vansinnig som red förbi, dessutom med fler hästar den dagen. Så grejen var att man absolut inte kunde ta sig runt den slingan. Vilket man absolut kunde. Utan problem..
De som varnade rider inte i full fart någonstans heller.
 
Det beror säkert på hur man rider till vardags sas. Om man till största delen rider i ridhus eller på ridbana så är det ju verkligen ny miljö även om man rider runt på ett fält.
Jag tycker typ alla hästen brukar tycka att fält är väldigt spännande. Stora och öppna ytor brukar liva upp de flesta!
Njaej jag red ju alltid på fältet till vardags (om det inte var för blött så ridbanan blev grejen, eller regnigt, ridhus) men jag tror ändå jag framhärdar att ett fält (alltså väl beroende på dess storlek såklart, men om man lätt ser hela fältet) är för lite för en uteritt :p.

Tex ibland kallar ridskolan det för uteritt att rida till ett fält en bit ute i skogen och rida runt i en cirkel på det i 30 minuter och rida hem, eller rida ute i sommarhagen och hoppa lite. Jag tycker fortfarande inte det var uteritt :laugh: utan lektion utomhus på ett fält. Vilket iofs var jättetrevligt och kanske roligare. Men tja inte regelrätt uteritt för mig.

Dvs om man bara rider uteritt är ju ridbanan eller ridhuset en ny miljö, men det är ju fortfarande inte en uteritt, utan ett ridhus.

(Sedan håller jag såklart med om att fält är fantastiska att rida på och allting sådant. Jag håller bara inte med om att det är uteritt att cirkla på ett :D).
 
Senast ändrad:
Nej jag red ju alltid på fältet till vardags (om det inte var för blött så ridbanan blev grejen, eller regnigt ridhus) men jag tror ändå jag framhärdar att ett fält (alltså väl beroende på dess storlek såklart, men om man lätt ser hela fältet) är för lite för en uteritt :p.

Tex ibland kallar ridskolan det för uteritt att rida till ett fält en bit ute i skogen och rida runt i en cirkel på det i 30 minuter och rida hem, eller rida ute i sommarhagen och hoppa lite. Jag tycker fortfarande inte det var uteritt :laugh: utan lektion utomhus på ett fält. Vilket iofs var jättetrevligt och kanske roligare. Men tja inte regelrätt uteritt för mig.
Ja om fältet är så litet att man liksom bara rider på en normalstor volt så förstår jag lite hur du menar, men just ur miljö-byte-synpunkt så är det ju ändå något helt annat för en häst som mestadels går på ridbana eller i ridhus.
Men jag tycker iofs inte att det är jätteviktigt att särskilja. Jag tänker att hästar behöver gå på varierande underlag, att träningen ska varieras och att de behöver stimuleras av lite olika miljöer. Då kan ett fält funka utmärkt som ett av flera alternativt man kan variera mellan.
 
Ja om fältet är så litet att man liksom bara rider på en normalstor volt så förstår jag lite hur du menar, men just ur miljö-byte-synpunkt så är det ju ändå något helt annat för en häst som mestadels går på ridbana eller i ridhus.
Men jag tycker iofs inte att det är jätteviktigt att särskilja. Jag tänker att hästar behöver gå på varierande underlag, att träningen ska varieras och att de behöver stimuleras av lite olika miljöer. Då kan ett fält funka utmärkt som ett av flera alternativt man kan variera mellan.
Nej inte normalstor volt. Fältet jag brukade rida på var väl ca 9 fotbollsplaner stort. Men det var ju fortfarande inte en uteritt :D. Man hinner ju minst sagt ganska många varv runt det, eller fram och tillbaka, på 30 minuter om man säger så. Hästar är ju så snabba att i galopp så går det ju inte på några minuter mitt över direkt.

Ridskolan ute i hagen var väl tre ridbanor stort att rida runt, och sedan vika av och hoppa en bit bort. Och upp och ned och i gräs. Men jag tycker fortfarande inte det var uteritt. För vi red ju runt runt. Fältet i skogen blev väl bara dubbel normalvolt men.

Fast jag förstår inte vad det är för speciellt med att det måste heta uteritt? Vi håller med varandra om att det är kul och miljöombyte och bra med nytt underlag och på det hela taget fantastiskt. Och att ts hästägare borde vara jättenöjd.

Sedan ur ts synvinkel tyckte ju jag att det som ts gjorde var en uteritt, hon red ju över många fält, det är ju inte alls samma sak. Det skrev jag ju direkt när hon skrev att hon red över några fält.
 
Senast ändrad:
Nej inte normalstor volt. Fältet jag brukade rida på var väl ca 9 fotbollsplaner stort. Men det var ju fortfarande inte en uteritt :D. Man hinner ju minst sagt ganska många varv runt det, eller fram och tillbaka, på 30 minuter om man säger så. Hästar är ju så snabba att i galopp så går det ju inte på några minuter mitt över direkt.

Ridskolan ute i hagen var väl tre ridbanor stort att rida runt, och sedan vika av och hoppa en bit bort. Och upp och ned och i gräs. Men jag tycker fortfarande inte det var uteritt. För vi red ju runt runt. Fältet i skogen blev väl bara dubbel normalvolt men.

Fast jag förstår inte vad det är för speciellt med att det måste heta uteritt? Vi håller med varandra om att det är kul och miljöombyte och bra med nytt underlag och på det hela taget fantastiskt. Och att ts hästägare borde vara jättenöjd.
Jag hade definitivt kallat det uteritt om jag red runt på ett fält som var stort som 9 fotbollsplaner :D
Oavsett hur många varv jag hann rida ;)

Men ja, håller med om att det inte spelar så stor roll vad man kallar det!
 
Jag hade definitivt kallat det uteritt om jag red runt på ett fält som var stort som 9 fotbollsplaner :D
Oavsett hur många varv jag hann rida ;)

Men ja, håller med om att det inte spelar så stor roll vad man kallar det!
Haha men kanske inte om du red där flera gånger i veckan och hästen nervade om du gick till ridbanan :p och stelnade o himlade med ögonen av varje rådjur i skogen på uteritt.
 
Haha men kanske inte om du red där flera gånger i veckan och hästen nervade om du gick till ridbanan :p och stelnade o himlade med ögonen av varje rådjur i skogen på uteritt.
Kanske inte. Men jag är en sån som mest håller till i ridhuset stora delar av året så allt utanför väggar eller staket är uteritt för mig ;)
 
Nej jag tycker inte det räknas som en uteritt om man tränar på ett fält.

Ska man vara sån kan man ju isåfall även påstå att man rider uteritter i en paddock eller på rundbanan också, jag räknar det inte till uteritter.
Handlar det då mer om vad man gör än vart man är? Eller hur menar du?
 
Handlar det då mer om vad man gör än vart man är? Eller hur menar du?
Ja precis! Jag skulle absolut räkna det som en uteritt om jag red genom Stockholm, så länge jag inte typ passerade samma hus/plats/gata mer än två gånger under tiden. Uteritt -typ lång slinga som man tar en gång eller kanske två på hela turen.

(eller hm om man red genom Mall of Scandinavias alla våningar och plan och sedan in på Friends och tillbaka och det tog 30 minuter.)
 
Ja precis! Jag skulle absolut räkna det som en uteritt om jag red genom Stockholm, så länge jag inte typ passerade samma hus/plats/gata mer än två gånger under tiden.
Okej. Själv definierar jag nog uteritt enbart på om vi är utanför ridbanans staket eller ej, oavsett hur själva ridpasset sen ser ut.
 
Rider överallt när jag är ute. Att rida hemma i en av hagarna tycker jag väl inte är en uteritt men det är ju roligare än att rida på ridbanan, kanske. Om jag rider på någon annans fält måste jag ju ta mig dit på något vis så då blir det mer av en uteritt.

Praktiserar väldigt mycket "off road" ridning, tycker det är nyttigt och det är en härlig naturupplevelse. Har råkat sätta skräck i vissa som hängt med på en uteritt och har en annan definition, oftast att man främst ska rida på grus/skogsvägar.

Jag tror min definition är att man ska vara ute i naturen på något vis. Det kan ju inbegripa stadsmiljö också, kanske mest för att jag inte kan komma på något begrepp för en ridtur helt genom stadsmiljö? Man är ju utomhus och rider inte på något slags fyrkantsspår. Men det är väl inte vad jag ser framför mig när jag planerar en uteritt. :idea:

Med nya hästar brukar jag kanske rida första gången på ridbana eller iaf några varv på ridbanan och sen rida ut. Det beror ju alldeles på hästen men för mig är rida ut standardförfarande. Nu för tiden är jag väl lite mer mesig och skulle nog helst ha med mig hästsällskap i början. Förr red jag alltid själv. Senast jag var medryttare red jag en gång för ägaren på ridbanan, nästa gång var jag där själv och red ut. En annan häst där gick ägaren med på en uteritt, jag red iväg lite själv och så gick vi hem tillsammans, nästa gång red jag ut själv. Mina egna medryttare skickade jag ut i skogen med hästsällskap första gången.
 
Jag har svårt att förstå ”värderingen” ang uteritt öht i diskussionen.
det räknas inte att intervalla kilometrar runt ett fält, men däremot att rida på en skogsväg även om man måste vända . 😅😳 osv.

Varför blir det ens en debatt /värdering ? Alla är väl ute /inne utifrån samma grund - att det är viktigt för hästens träning och hållbarhet och psyke att ridas på olika sätt och på olika underlag och olika typer av jobb utifrån det .
 
Jag har svårt att förstå ”värderingen” ang uteritt öht i diskussionen.
det räknas inte att intervalla kilometrar runt ett fält, men däremot att rida på en skogsväg även om man måste vända . 😅😳 osv.

Varför blir det ens en debatt /värdering ? Alla är väl ute /inne utifrån samma grund - att det är viktigt för hästens träning och hållbarhet och psyke att ridas på olika sätt och på olika underlag och olika typer av jobb utifrån det .

TS första fråga var ju vad vi räknade som uteritt, det är väl fullt normalt att det är diskussioner om det då?
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp