Vad använder ni för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Don_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 081
Sv: Vad använder ni för bett?

Rider endast på Hackomore.
Tränar hoppning,dressyr/markarbete och distans/uteridning på det.

Hoppning: rakt gummi pelham, funkar kanon du han kan bli jäkligt stark.
Dressyr: 3 delat vanligt.
Ut: Pelham, red ur en gång med 3 delat. det var en pers, häst kräcke stegra vänder om å vill dra i väg. Å han då var de inte kul å sitta där på 3-delat som han inte tog för 5 öre.

Ett tredelat mässingsbett, går min häst på. Inne/ute, vid hopp, dressyr osv.
Men jag funderar även på ett vanligt rakt också att variera med.

Ska även prova lite olika bettlösa alternativ tänkte jag (har inte testat nåt ännu). Har köpt ett hackamore men har inte provridit på det ännu. Är nyfiken på Bitless Bridle också.

Letade o sökte men hittade ingen och vad spelar det för roll, detta är ett disskutionsforum och om man vill diskutera en sak o så ska man leta reda på tråden som tillhör det ämnet så skulle det aldrig funka:smirk:

har vi sett den förut? ;) tråden alltså....

hur som helst rider jag all dressyr och hoppträningar på tränsbett
på hopptävling och i terrängen rider jag oftast på gags el likn

Rider alltid storhästen på tredelat bett med mittdel i koppar.
Red honom på hackarmore i hoppningen ett tag, men det fungerade inte riktigt. Måste hitta något som passar oss båda, det tredelade är inte det ultimata, men det som fungerar bäst just nu i alla fall.

Rider med ett vanligt tvådelat gummibett.
När jag rider ut med andra så blir hon väldigt pigg och stark så då sätter vi på det "skarpa" bettet, ett tredelat med fasta ringar :D

rider på tredelat, varierar mellan vanligt rostfritt o ett med mittendel av koppar.
sen rider jag på kandar ibland, mest för att lära mig det själv. o ibland hoppar jag på delat pelhambett.

Jag har alltid samma, finner ingen anledning att byta.
Jag rider mest i skogen, lite tömkörning, lite westernlir och ibland kör jag med rockard.
Hästen tycker om det, och hon om någon visar när hon är missnöjd med något.
Bettet är ett tredelat fullcheek 13,5 cm.

Har oftast ett vanligt tredelat bett,men använder vid enstaka tillfällen ett applemouth hissbett .

Skogsbon skrev:
Hoppning: rakt gummi pelham, funkar kanon du han kan bli jäkligt stark.
Dressyr: 3 delat vanligt.
Ut: Pelham, red ur en gång med 3 delat. det var en pers, häst kräcke stegra vänder om å vill dra i väg. Å han då var de inte kul å sitta där på 3-delat som han inte tog för 5 öre.
Då är det inte skarpare bett som är lösningen, utan kommunikationsträning;)

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 326
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 065
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka