Vad använder ni för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dessan_v
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 727
D

Dessan_v

Hurudana bett använder ni på era "skenande" (;) ) ponnyer? har någon av er testat en fullcheek? :confused: :confused:

fungerar det bra? vi har nämligen en welsh mountain som är JÄTTE framåt, och drar iväg hela tiden :P :p

:banana: tacksam för svar :banana:

Sv: Vad använder ni för bett?

Allmnänt olydig? Man ska inte betsla upp en häst utan att veta varför, och inte utan att först försöka lösa problemet på annan väg.
Men i vissa fall har jag hackamore eller kimblewick på min valack. Tex. När vi rider med andra i lite högre tempo, tex. galoppintervaller, galopp på åker eller så. Både hack och kimblewick ligger bra på honom och han älskar betten. Men för de mesta har jag tredelat tränsbett.

Vi hade rakt gummipelham på vår WM valack när vi skulle rida ut. Annars haade vi tredelat tränsbett.

Ju skarpare bett jag använder desto mer springer min ponny. Gummipelham och hackamore sprang han som en tosing på. Han trivs bäst på ett tvådelat tränsbett med fasta ringar i strl. 9,5 (d-ponny). Annars rider jag på det tredelade med fasta ringar (9,5) som också fungerar bra. Använder jag större bett än 9,5 så springer han pga. att det gör ont i munnen.

Låter som en olydig ponny. Rider du dressyr för tränare?

Fast Fullcheek anser inte jag vara att betsla upp, utan det är inget särskilt skarpare än ett vanligt två eller tredelat t.ex.
Bara det att du får mer "svängkraft" och att bettet ligger mer stilla i munnen.
Jag tror inte det skadar att prova fullcheek om du känner för det :) Kolla upp lydnaden med.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 258
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 088
Senast: lirco11
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka