Vad används bettet till?

Yttik

Trådstartare
Försökte googla fram bild på det då min kamera inte ville fungera.
Fick ett bett av en kompis idag som ser ut som en kombination av hackamoore med långa skänklar och tränsbett. Dvs sitter vanligt bett med på det. Någon som förstår hur jag menar :)

Vart lite nyfiken på vad för bett jag fått haha

Sv: Vad används bettet till?

Ja! Fast de jag fick var svart :) Inte brun..

hur funkar det haha :)

och var fäster man sidostyckena? Samma ställe som "kedjan"?

Det funkar som ett vanligt hackamore, tryck på nos och nacke...Används väl främst då ''helt'' bettlöst av någon anledning inte är aktuellt. Hade en häst för några år sen som jag använde detta på. Hon lyssnade bra på denna kombination (inte alls när jag bara använde tränsbett eller hackamore). Man måste tänka på att stängerna bara får ha en vinkel på 45 grader, så spänn kindkedjan lagom :) Nu är ju jag lite glömsk av mig men har för mig att jag fäste sidostyckena i själva bettringen. Borde bli lite mildare då med tanke på att stängerna blir kortare. Man kan säkert fästa sidostyckena i samma hål som kindkedjan, men om jag inte minns fel så var det ganska små hål? Testa och se vad som ser rimligt ut! :)

Okej.. så eg inte ett skarpt bett då? :) Var mest rädd det ska vara jätteelakt ;) Såg så.. STORT ut bokstavligen hehe

Jag läste lite om Mylers kombinationsbett igår, såg det på rea någon stans. Där beskrevs det som en vääldigt snällt bett, då du först får tryck på nosen och sen i munnen om man fortsätter hålla i = alltså inte jättetryck på nosen om hästen inte lyssnar som det blir med bara hack, eller jättetryck i munnen som det blir på bara bett. Det blir alltså en mjukare fördelning av trycket.

Skrev Myler själva.

Då kan jag förstå lite varför jag fick ett. Har en häst som inte klarar hack för han lyssnar inte, men ogillar bett. Så kanske är bra kombo då. För slipper bråka med honom :)

Ok, nu ändrar jag mig igen för nu såg jag att Mylers kombinationsbett inte såg lika dana ut som "vanliga" kombinationsbett.. Men kanske fungerar de på ungefär samma sätt?

Intressant läsning. Aja värt prova och se ad han säger om det ;) Trött på en stum häst.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 931
Senast: Palermo
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
437
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 531
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka