Vad är busridning för er?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare goldfish
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 541
G

goldfish

Ja, vad menar ni med busridning?
Gör ni det ibland, varför isf?

Har hört att endel är helt emot det, medans vissa gör det jämt när dom rider ut..Vad räknas som att busrida? inte att ge sig ut och långgaloppera i låg form väl?

Hoppas nån vet mer vad det är än jag :)

Sv: Vad är busridning för er?

När jag tänker på busridning så tänker jag ofta på tonårs eller yngre tjejer och killar som busrider i skogen. typ släpper hästen i vild galopp på smala skogsstigar eller ängar, utan att att ha kontroll på sin häst och utan att veta vad det kan få för konsekvenser.
Fast även många ryttare som (tror) att de kan rida gör så här, sedan blir de irreterade på att hästen sticker med dem på vissa ställen. Kanske inte hörde till tråden , men blir irreterad på vuxna människor som gör så här med sina hästar.:mad:

Ett annat ex är en tjej som hade en häst i stallet jag stod i förrut. Hon tog ofta upp 3st kompisar till stallet. Sedan skulle de hoppa en bana i ridhuset med hästen. De turades om hela tiden. Upp och ner. De kanske red 2-3ggr var på hästen:eek: runt, runt i galopp och över hinderna.Ca 11/2 h. Hästen var super stressad och hade ögon stora som tefat. Till slut blev jag så förbannad att jag sa åt dem att sluta.:mad:
Ska tillägga att de inte skrittade av.....:devil: Fast detta brukar ja kalla för att flårida, vilket jag aldrig har gjort i hela mitt liv.

Däremot har det ju hänt att man dragit iväg i vild galopp när man var yngre, utan att tänka på konsekvenserna:angel: :angel:

För mig har ordet busridning både positiv och negativ ton.

Att säga att någon bara busrider är detsamma som att säja att det går fort, hästen bestämmer och rytaren är oförsiktig.

Men att säga att idag ska vi bara busrida lite är för mig när man inte tar ridpasset på så stort allvar som man brukar. Låter hästen sträcka ut lite mer om det finns stigar/plats för det och inte kräver så mycket. Dock fortfarande har kontroll på hästen.

Det är mycket beroende i vilken ton man säjer det...

Busrida tycker jag är lite oskyldigt (ibland) annars tycker jag man flårider som föregående skrivare påpekade.

Att galoppera full fart över en åker, hästen inte i form och man är urlycklig - det är väl lite busridning. Att göra roliga saker som kanske inte alltid gynnar hästens kondition på bästa sätt men som inte heller skadar den. När man vet att man inte rider "som man ska", det tycker jag är busridning. När man inte vet om att man gör totalfel (som exemplet i förra svaret) är definitvt flåridning!

Jag tycker det är okej om hästen klarar av det. Kroppen brukar ju klara det men vissa hästar lägger till med fula vanor, som tex. de sticker när de kommer ut på ett fält etc. Så man bör ju känna sin häst och inte sitta upp och busa runt på vilken som helst!

Den ultimata busridningen var när man var liten och tävlade mot kompisens häst, det gick undan, var väl inte så säkert men jag åkte aldrig av och hästarna frustade glatt efteråt :)

Normalt sett så rider jag ganska seriöst. Jag har som ett litet schema i huvudet på vart jag ska rida, hur, vad vi ska träna på. Även när jag rider ut har jag oftast ett mål. t ex klättra lr intervallträna eller lätt jogging som vila. Om jag ngn gång rider ut och gör precis som jag vill utan att ha ett direkt mål så brukar jag antingen kalla det för utt å mulla(rida omkring i lugnare tempo i skritt, trav, galopp) Eller busrida(typ galoppera mot en kompis i fullt ös över ett fält).

Jag tycker att min busridning är ganska positivt eftersom hästen tycker det är jätteroligt när vi struntar i form och sånt utan bara rider ut och galopperar och har roligt, och jag tycker att det är skönt att få busa av mig lite ngn gång ibland. Det är rätt sällan jag busrider och när jag gör det är jag givetvis nogrann med underlag etc, precis som i vanliga fall.

Så lite busridning ibland under ordnade former är helt ok. att göra det varje dag är försås mindre bra om man inte vill slita på hästen/få en olydig häst.

Busridning för mig är nog mycket att rida ut för att hästen ska kunna få ladda ur sig mer än att träna. (jag red i ett turridningsstall)
Då hade vi vissa ställen där hästarna visste att här får vi släppa loss, när vi blir tillsagda, och sedan stannar vi där.

Man kan givetvis stanna men låter hästen bara sträcka ut i det tempot de vill, och rider man i grupp så blir hästarna bara ännu gladare, men kontrollerbara sedan.

busridning för mig har två olika sidor

vårdslös busridning med folk som far omkring utan att tänka på följderna och förstör marker genom att fräsa rakt över allting

"seriös" busridning, det jag sysslar med :rofl: min häst älskar att få släppa lös krafterna då och då annars blir han ledsen när man rider lugnt hela tiden. Har ofta en äng vi vet att vi får rida på eller någon lång icke trafikerad sandväg i skogen som vi släpper hästarna på, som man vet att underlaget är bra

eller sätta upp små hinder i skogen bakom stallet och låta dom galoppera och hoppa! Mycket uppskattat att få busa lite, behöver inte vara så allvarligt allting :)

Har själv haft erfarenheter av att folk flårider, och det får mig att vilja sätta på sadel och träns och köra skiten ur de här personerna precis som de gör med de stackars hästarna. Det gör mig så arg att jag nästan kokar över! När jag och min kompis är ute och rider så påstår de vuxna lite försynt att vi bara busar runt med våra hästar, men jag tror att hästarna tycker att det är lika kul som vi att hoppa över små diken och ömsom lunka på, ömsom sträcka ut på skogsstigarna emellanåt. Busridning med lagom mycket sunt förnuft är kul, både för häst och ryttare, tror jag. ;)

Positiv busridning är för mig när både ryttare och häst kan ha riktigt kul, man släpper kraven och det går ofta fort:) Som när jag jobbade på Irland och vi red ner ponnierna till hagen på kvällen och passade på att hoppa några stockar och galoppera genom vattenhindren barbacka, hästarna älskade det och det hände att det blev lite tävling bredvid varandra över ett fält men utan att man tappade kontrollen.
Den negativa busridningen är väl när det går över gränsen och ryttaren beter sig oansvarigt med risk för att hästen skadar sig, tappar kontrollen eller skrämmer andra människor/hästar.

busridning/flängridning klassar jag folk som rider helt utan vett och etikett,"tokgalopperar",skiter i underlaget mm,tänker mer på att ha kul själv än att tänka på hästen/ponnyn dom rider.

mvh Arabizar

Fritidsryttare skrev:
Har själv haft erfarenheter av att folk flårider, och det får mig att vilja sätta på sadel och träns och köra skiten ur de här personerna precis som de gör med de stackars hästarna.
Haha ja det vore nästan rätt!

Jag kände till några som endast flängde runt fortast möjligt på gamla hästar i skogen och harvade på med spö i varje steg hästen tog :S

Men när jag pratade om det med någon så började vi prata om busridning och funderade på om vi också höll på med det.

Det alla har skrivit om "positiv busridning" låter mer som det jag hålls med, som tur är!

Håller med om att det finns två typer av busridning:

Positiv busridning: häst och ryttare "släpper lös" ibland, lättar på kraven. Travar och galopperar i högre tempo men fortfarande kontrollerat. Man kollar så att underlaget är ok innan man galopperar fort osv. Jag kan få för mig att galoppera i högre tempo där underlaget är bra. Hästen tycker att det är väldigt roligt. Däremot så gör vi det inte så ofta.

Negativ busridning: man flängrider, värmer inte upp, galopperar fort fort varje gång man rider, skrittar inte av... Kollar inte underlag utan "flänger" bara på.

mvh Anna

när jag hör busridning så tänker jag mest på någon ung oansvarig person som galopperar vårdslöst i skogen i svängar och över nedfallna träd. gärna ska det vara trångt mellan träden oxå... men detta är (hoppas jag) en dålig bild jag har fått.
Den busridningen som jag föredrar är när man kan släppa loss och låter hästen galloppera i vilken takt och form den vill på en bra väg någonstans.
Detta pysslar jag med själv fast beroende på vilken häst jag har så kan busridningen ändras. Har jag den spralliga pållen blir det så som jag skrev överst. Har jag den hoppglada och slöe (konstig kombination) kusen så kanske det blir kontrollerad galopp över ett hinder i skogen, och sen skritt igen för jag vill inte snava över rötter:crazy:, eller full galopp barbacka på en åker, för då kan han verkligen ösa loss:D Bara för att jag rider barbacka och inte kan hålla i mig särskilt bra med varken ben eller händer(förutom i manen) så tycker han det är jätteroligt att slänga ner huvet i marken och slänga det lite fram och tillbaka samt studsa med rumpan:p nästan som glädjesparkut:d

kl*

Busridning för mig är när man lattjar runt i skogen med sin häst, inte tränar någonting eller så utan bara är ute och gör det man tycker om. Det betyder inte att man inte har koll på hästen eller utsätter den för fara eller andra heller för den delen. Men en liten extra sprallig galopp kanske eller så.

Annars är det flåridning och sådant = uhh, skulle aldrig falla mig in:O

Busridning är enligt mig är när man gör lite..hm..farliga saker medvetet:crazy:

Tänker inte; OM en bil kommer, OM någon som går kommer, OM det hoppar fram ett barn framför en, OM hästen blir skrämd osv. Busridning är när man skiter i andra eller hästen och ger gärnet (kom ihåg, enligt mig).

Jag tycker busrida är när man typ rider runt utan större krav på formen och flyger fram i galopp, och ja busar och har kul men ändå med kontroll.
Flängrida däremot tycker jag när man bara skiter i allt och liksom flänger fram och skiter totalt i konsekvenser och har typ noll kontroll, man rider helt ansvarslöst.

Lillkumpula skrev:
Busridning är enligt mig är när man gör lite..hm..farliga saker medvetet:crazy:

Tänker inte; OM en bil kommer, OM någon som går kommer, OM det hoppar fram ett barn framför en, OM hästen blir skrämd osv. Busridning är när man skiter i andra eller hästen och ger gärnet (kom ihåg, enligt mig).

OM en bil kommer tänker man väl alltid på? eller så rider man väl där det inte kommer någon trafik., men det var väl lite väl häftigt att strunta i bilar!

Jadu, det vet jag inte..Finns säkert dom som struntar i att bilar kan komma bakom ett vägkrök.

Jag har själv aldig busridit enligt vad jag tycker att det är. Men som andra förklara busridning (som ex. strunta lite i form osv) har man väl gjort:smirk:

goldfish skrev:
Ja, vad menar ni med busridning?
Gör ni det ibland, varför isf?

Har hört att endel är helt emot det, medans vissa gör det jämt när dom rider ut..Vad räknas som att busrida? inte att ge sig ut och långgaloppera i låg form väl?

Hoppas nån vet mer vad det är än jag :)

Som många andra i tråden, skiljer jag på positiv och negativ busridning.

Positiv busridning, är det jag och min häst ägnar oss åt, när vi jobbat intensivt i paddock eller trimmat rejält i skogen flera dagar. Då är det skönt att ta en kravlös tur i skogen i lite friare form och friare fart, men fortfarande under ordnade former.

Negativ busridning, det är för mig ren flängridning för flängridandets skull.

Busridning för mig är när ryttare flängrider i full fart helt utan kontroll.

Liknande trådar

Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 334
Senast: Tantan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 574
Senast: Badger
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Sassy
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 589
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka