Vad är den lättaste boggien?

Sv: Vad är den lättaste boggien?

Jag köpte ett släp förra veckan med egenvikt 650, från 1995. (Sen som andra säger, så väger det kanske mer än så med inredningen, men det blir i alla fall inte olovlig körning.) Lastvikten är då 620 kg, så jag får plats med liten storhäst och ett lätt sadelskåp hoppas jag på.

Det här är en luring!

Det du skriver kan vara sant, MEN beror oftast på att tjänstevikten är satt utan nästan någon inredning öht. Och mellanvägg, matta, bommar och reservhjul väger ju en hel del...

Kontrollväg alltid äldre släp innan köp, tråkigt att upptäcka att vikten är fel när polisen talar om det. ;)

Det där funderade jag mycket på när jag letade släp. Mitt Thule Prestige som inte har varken sadelkammare eller fronturlastning och på det hela taget är ett "slimmat" släp inredningsmässigt har en tjänstevikt på 770 kg. Jag blir lite skeptisk när jag ser sadelkammarförsedda boggietrailers med fronturlastning där tjänstevikten anges till under 700 kg (ofta Startrailer). Det går inte ihop för mig.

*kl*
Dalavagnen (från 2005) har en tjänstevikt på 650kg (boogi)

Det där funderade jag mycket på när jag letade släp. Mitt Thule Prestige som inte har varken sadelkammare eller fronturlastning och på det hela taget är ett "slimmat" släp inredningsmässigt har en tjänstevikt på 770 kg. Jag blir lite skeptisk när jag ser sadelkammarförsedda boggietrailers med fronturlastning där tjänstevikten anges till under 700 kg (ofta Startrailer). Det går inte ihop för mig.

det finns mååånga olika material på marknaden att välja att bygga med så såå konstigt är det inte.

På jobbet stod jag och tvättade små kuber på ca 10x10x5 cm. Dessa var av material som jag inte kommer ihåg namnet på men densiteten låg strax under samma som guld har (19kg / liter)

det finns mååånga olika material på marknaden att välja att bygga med så såå konstigt är det inte.

På jobbet stod jag och tvättade små kuber på ca 10x10x5 cm. Dessa var av material som jag inte kommer ihåg namnet på men densiteten låg strax under samma som guld har (19kg / liter)

Naj iofs men eftersom båda fallen var plyfavagnar och den "lättare" vagnen hade hel plyfamellanvägg och den "tyngre" halv mellanvägg med plastskynke. Men visst Startrailern kan vara byggd i rymdmaterial men eftersom jag tittar efter hästar och inte zebror i första hand så misstänker jag att den är invägd naken till en tjänstevikt på 650 kg:cool:

Jag hade en plyfavagn med frontutlast, sadelskåp o mellanvägg i plyfa. När jag skulle väga upp den visade det sig att den var 100 kg tyngre än vad som stod i pappret :cool:

Hoppsan! Ligger man på gränsen för maxlast är det lite tråkig information. Särskilt om man får den vid invägningen i en poliskontroll...

Fast det är ytterst sällan polisen gör sånna vägningar. Det är för resurskrävande. Har frågat flera poliser om det och de säger samma sak allihopa. Oftast när de ändå gör sånna vägningar är det när släpet är uppenbart överlastat. MEN det är klart jag tycker att man ska sträva efter att köra lagligt och säkert.

Bor du i samma område som jag? Det är inte mer än tre veckor sedan maken fick stanna och visa kortet, med vägning av släpet (Bobcat).

Kör regelbundet förbi kontroller med vägning.

Ja, hoppsan kan man säga :crazy: Illa.

Har aldrig blivit stoppad med släp faktiskt, vi har inte så många sådana kontroller här omkring verkar det som. Kör förbi en station då och då längs motorvägen men har aldrig sett den vara i funktion så att säga! Lite konstigt faktiskt.

Det släpet vi har nu kollade vi så att den blev vägd på våg MED mellanvägg och bommar, innan den togs ut i trafik som ny, så den stämmer åtminstone.

Har en avlägsen bekant som blev stoppad (stor bil, stort släp, fel kort), Polisen hade vågen i bilen och hon fick inte köra ekipaget hem.

Det som är lite märkligt är att när man googla och kollar på olika sidor som säljer nya hittar jag med både 720 och 690 kg som tjänstevikt.

Vad är det som skiljer på till synes samma trailer?

Har en gammal Boj Bravo som väger 630 kg tom (tjänstevikt) och som var nervägd till 1330 kg totalvikt - det var lätt och inte så dyrt att väga upp den till 1600 eftersom det fanns "papper" på den.

Kl till flera. Klart det förekommer men på många ställen i landet är man av den åsikten att det är onödigt mycket arbete.

Jag slog upp våran på bilregistret och den låg på 700. Kollade även på själva transporten o även där stog de 700 på lilla plåten.

Säljaren sa 690 men 10 kg hit o dit gör ingenting för oss iallfall.

Nej tycker inte heller det spelar så stor roll blev mest nyfiken på varför det var så. :)

Det som är lite märkligt är att när man googla och kollar på olika sidor som säljer nya hittar jag med både 720 och 690 kg som tjänstevikt.

Vad är det som skiljer på till synes samma trailer?

En anledning kan vara att det ena släpet vägs in med inredning och det andra släpet har man rensat ur helt från bommar, mellanvägg osv.

En anledning kan vara att det ena släpet vägs in med inredning och det andra släpet har man rensat ur helt från bommar, mellanvägg osv.

Fast bommar och mellanvägg lär väga mer än 30 kg. Kanske det är skillnad på mellanväggarna, hel och med plast?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: IngelaH
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 281
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025