Vad är det för kvalite på denna sadel ?

urkella

Trådstartare
Har lånat hem en sadel som jag ska testa på pållen, det är en allround mot dressyr, affären där jag testar hade ingen renodlad dressyrsadel som skulle passa och då jag är hoppryttare så är det inget jätte behov av en dressyrsadel heller :p Det står GFS på kåpan och feildhouse på innerkåpan, dom ska ha 5000 för den är det ett rimligt pris för sadlen ? har aldrig hört om märket innan så :p

P1010032.jpg

Sv: Vad är det för kvalite på denna sadel ?

fanns bara träns och annat från det märket inga sadlar :/

Jag skulle inte betala 5000:- för en sadel som inte är en dressyrsadel om det var det jag behövde.

5000:- låter för mkt för en sadel av ganska okänt märke.
Satsa på en ren dresyr om du har en hopp!

jagskulle fortsätta rida i hoppsadel istället för den där, ska jag ha en dressyr ska det va en riktig som hjälper mig orddentligt med sitsen

Det är bara ett okänt märke i Sverige, i England är det rätt känt. Ingen skitsadel utan kan likställas med t.ex. Crown.

Har EJ skrivit att det var en skitsadel,bara ett udda märke här i Sverige,vilket gör den mer svårsåld och därigenom ska den vara billigare.
Sedan ifrågasatte jag om man ska köpa en allroundsadel när man egentligen söker en dressyrsadel!

Jag har inte heller skrivit att du menade att det var en skitsadel!
Bara för att märket är okänt i Sverige behöver ju inte värdet minska. Sadeln är ju värd lika mycket för det.

Jag skulle nog satsa på en ren dressyr sadel oxå..

Jag vet inte men allroundmodellerna även om de är "mot" hopp/dressyr känns som nån slags kompremiss, och blir aldrig riktigt bra.. har man vant sig att rida i dressyrsadel när man dressyrar blir man inte riktigt nöjd med nått annat sen..

jag tycker iallafall att den "duger" som dressyrsadel!
eftersom du är hoppryrttare såtror jag knappt du ska Tävla FEI i dressyr och då tycker jag denna sadlen verkar bra!

Men faktum kvarstår.Ett sadelmärke som ej är så känt här i Sverige får du mindre betalt för ,oavsett hur bra sadeln är!
Det är köparens marknad och självklart väljer de flesta ett känt märke istället för udda!

testade sadlen idag, tyvär så va den för smal och cutbacken va för liten :( annars va den väldigt skön, satt bättre i den än dom dressyr sadlar jag testat ( Henri de Rivel & Trainers). Har inget emot om det är en allround mod dressyr, då jag mest ska ha den som skolsadel, kommer nog inte tävla mer än klubbtävling i dressyr. Hittar jag en dressyr sadel som passar både mig och pållen så vore det super men är inget måste att den ska va renodlad dressyr. Någon som har något tips på sadel som skulle passa ? priset ska ligga mellan 5-7 000 kr.
P1010001-1.jpg

så här ser pållens rygg ut för stunden så han kommer ju behöva byta sadel senare därför så är det inte så jätte viktigt om den är red dressyr eller inte, för stunden ligger han MW i bom.

Men varför köpa en sadel för 5000:- bara för att den "duger"? Det är inget fyndpris direkt.

Hade den kostat en tusenlapp så visst. För 5000:- är det inga problem att hitta en duglig "riktig" dressyrsadel.

kollade lite på beg annonser och då låg dom på runt 10-12 000, och så mycket pengar har jag tyvär inte :(

Hej! Jag har en precis likadan sadel fast en riktig dressyrsadel. Och måste säga att jag är jättenöjd med min, men jag gav 10.000 för min så 5000 är nog ett bra pris. Fast ska du rida enbart dressyr i den hade jag nog köpt en sån då sittsen är avgörande/mvh Eva

köp inte en allround om du vill ha en dressyr, då kan du ju lika gärna spara dom pengarna och fortsätta rida i hoppsadeln...

testat wintec isabell??

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 932
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 216
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka