Vad är det för sits? Bomlös!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 254
M

moonlightgarden

Hur stor sits är det på en bomlös som har en anläggningsyta på 50 cm och en sits yta på 33 cm?

Sv: Vad är det för sits? Bomlös!

kolla på stall vrå hemsida http://www.stallvra.com/ de har en måttabell där som gäller för barefoot. Verkar hamna runt 17 tum på en engelsk sadel

Det beror på vad det är för bomlös.. Det skiljer väldigt mycket i 16" sits på en med uppbyggd sits (FreeForm t ex) och 16" på en utan uppbyggt sits (Barfeoot, Torsion, Sportssaddle mfl).

Jag ska bara hitta måttbandet så ska jag mäta min sits på min Freeform.. *söker*

Hittat måttbandet, men det var ju inte så lätt att mäta 'längs med' sitsen direkt, iom att den är uppbyggd och du ju inte sitter på bakvalv resp framvalv. Så det beror nog på hur man menar med sitsyta?

Men min 16" sits är 39 cm från mitt på framvalv till mitt på bakvalv, mått rakt över (inte 'ner' i sitsen alltså). Om jag mäter den del som man så att säga sitter på så är den cirkus 25 cm (svårt att mäta) om jag mäter så att måttbandet FÖLJER själva 'kurvan' på sitsen.

Men som sagt, en utan uppbyggd sits blir det helt annorlunda mått på.

Hur stor är anläggningsytan på din sadel?

33 cm blir ca 13 tum och det är ju ett konstigt värde. Var är den mätt?
// Linda

Den är mätt privat, därför jag vill veta hur ungefär storlek på den. Har ju c-ponny å får ju inte ha sadlar över en 16 1/2 i sits på vanliga engelska sadlar.
Funderar på att köpa en bomlös så att man har en reserv om sadeln måste skickas iväg på reparation eller liknande + att jag då kommer att kunna ha den på nästa häst i början innan man får sadel.

Okej, vad bra. Då vet ja :)

mätte min knights för skojs skull och den är ca 50 under från fram till bak just där ryggraden ligger liksom. Sitsen är ju lite svårt att mäta, men skulle tro att det måttet blir ungefär 35. Jag har den på min lilla d-ponny (141 cm) och funkar jättebra, Jag har också haft den på en större arab och ligger lika bra på henne. Det handlar nog mest om vad man vill ha till sin egen rumpa. En bomlös funkar ju så att trycket bara blir där man sitter, Men ska givetvis inte vara för lång ändå. Men anser att det är värre med en för "stor" engelsk sadel än en bomlös.

Okej, så om den är lite större på anläggningsytan än vad jag får ha på min engelska sadel så gör inte det så mycket utan jag kan ha en lite större anläggningsyta på en bomlös, med andra ord :)

precis, eftersom du bara har tryck under din "rumpa", sen ska givetvis inte sadeln vara föööör lång men 50 cm är ju inte så mycket från manken mätt. Anser att det är en kort bomlös, de flesta är faktiskt längre, i varje fall de jag provat.

Jo jag har läst det oxå, förstår allvarligt talat inte varför. Med sitsar som börjar på 17 tumen, finns en hel del mängd ryttare som vill ha mindre sadlar en så + att om man gör så pass långa sadlar så passar dom inte på ponnysarna å det är ju synd att ta bort en stor mängd kunder bara för att man inte har tillräckligt kort anlägningsyta.

ja, det är ju jättedumt, finns säkert en massa "ponnyryttare" som skulle vilja rida bomlöst. Men det kanske blir, för marknaden växer och fler och fler inser hur bra och skonsamt det är för hästen. Ryggmusklerna blir enorma, eftersom de får utrymme att växa. Skulle aldrig vilja vara utan min, väljer hellre den än min "vanliga" Har du fått tag i nån eller och vilken modell isåfall ?

Jag har hittat en Randols som säljs begagnad med alla tillbehören så jag slår nog till på den skulle jag tro. fast jag har inte hört talas om Randols tidigare så jag har lagt ut en tråd om dom nu för att se vad folk tycker. Den är helt komplett å använd sparsamt i 6 månader pågrund av för liten sits. fast jag måste troligtvis köpa en ny magjord till den 70 cm är lite långt för en ponny :D

*KL*

Det där med att trycket fördelas där man sitter och några cm till, och inte längs hela sadeln är ju räddningen för många, och för mig faktiskt anledningen att jag skaffade bomlöst. Jag 'gav upp' att hitta en bomsadel för dressyr som var tillräckligt kort, och skaffade bomlöst. 33 cm anläggningsyta på hästen är liksom rätt lite och inte så himla lätt hitta bomsadlar. Och nä, det är ingen B-ponny, det är en maxad D-ponny. Arab..

Oj då 33 cm anläggninsgyta det var inte mycket det. Antar att det nog var en omöjlighet att hitta en bomsadel till den om man inte ville specialbeställa en hos en sadelmakara, vilket är lika med svindyrt...

Bild på söttnosen?

hej!

Vilken bomlös köpte du till din d-ponny?

Jag funderar och funderar men jag vet inte ännu, han har oxå kort anläggningsyta.

MVH Therese

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: zarmino
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka