Vad är det här?

sthu

Trådstartare
Maken hade med sig två blommor när vi flyttade ihop.
Vad sjutton är det för nåt? Stora taggiga blad.
15642133679636451339147286615510.webp

De börjar bli för stora för sina krukor. Kan jag klippa av dem så de blir mindre?

Det är en aloevera. Jag brukar slänga den stora stammen när de blir för stora, de växer ju som ogräs och blir gärna så tunga att de faller ur fönstren annars. Sedan planterar jag om skotten istället. Klippa ner blir fult enligt mitt tycke. Möjligtvis om du klipper ner hela och låter den växa upp igen men det har jag aldrig provat så jag vet inte om de tar sig igen om man gör så.

Du kan använda den direkt på t.ex.solbränd hud och liknande. Bara bryt av en stjälk. Jag brände mig rejält en gång då jag somnat på en strand och hade bl.a. blåsor över hela näsan. Jag strök på gelén från en aloe vera-stjälk och det hade otrolig effekt!

Du kan använda den direkt på t.ex.solbränd hud och liknande. Bara bryt av en stjälk. Jag brände mig rejält en gång då jag somnat på en strand och hade bl.a. blåsor över hela näsan. Jag strök på gelén från en aloe vera-stjälk och det hade otrolig effekt!

Jag tål det inte :( testat både blad och färdig gel, men jag får stora blåsor och utslag..

Liknande trådar

Trädgård & Växter Eftersom jag fått många bra tips på denna sida så fortsätter jag att fråga här :) Jag skulle vilja ha en blomma eller flera olika...
Svar
8
· Visningar
443
Trädgård & Växter Är på jakt efter förvaring till trädgården. Gräsklippare, verktyg, redskap, krukor, allt som hamnar i växthuset "så länge". Är såna...
Svar
4
· Visningar
259
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Har fått hem Miscantusplantor som jag beställt. Det stod i beställningen att de inte skulle levereras förrän efter 17 mars, men de kom...
Svar
4
· Visningar
315
Senast: Tajger
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka