Vad är det med Utrillo?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Johanna89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 6 066
Sv: Vad är det med Utrillo?!

Ja, har förstått att Stratos** är fiiin:love: men att han användes mest inom fullblodsaveln - till skillnad från hans helbror (rätta mig om jag har fel...)

Tack för tipset pastejja - ska in och regga mig direkt;)

/Kristin

Helt rätt. Cosmos** användes nästan bara i halvblodsaveln ,och har en massa fina avkommor där...

"kl"
Är det verkligen så negativt att ha Utrillo flera ggr. i stammen nu (såpass länge sedan han verkade i avel) att det är idé att oroa sig? Borde inte blodet vara såpass utspätt idag så att det inte är någon fara för inavel? Någon som vet? Finns det forskning om detta?

Och eftersom din mercedes är mitt stos mormor blir jag ju försås nyfiken på denne Stratos! Har undrat lite vad det är för någon men inte orkat kolla upp än. Lite info om varför han är så bra o fin kanske? ;)

Hej! Du kan läsa om Stratos på www.galoppsport.se, gå till fliken till höger Info & Regler, välj Galoppsportens historia. Scrolla ned på den sidan tills du kommer till rubriken Svenskuppfödda stjärnor. Där står Stratos. Jag hade ett fullblodssto; Strada f.74 efter Stratos. Hon var ingen stjärna som galoppör men en underbar ridhäst med bra psyke,steg och älskade att hoppa. Jag har även hört att Stratos kallades "Den mäktige" :)

Och eftersom din mercedes är mitt stos mormor blir jag ju försås nyfiken på denne Stratos! Har undrat lite vad det är för någon men inte orkat kolla upp än. Lite info om varför han är så bra o fin kanske? ;)

I mitt fall handlar det om ett stort intresse för Stratos** mamma AMACITA...jag har mkt info om henne.

Och Strada blir ju mitt stos gammelmormor! Jätteroligt om du kan berätta lite!

Du får gärna berätta om henne, även om det är lite längre bort i stammen så är det ju intressant!

Bra val :D

...och mycket Utrillo.

Vad skönt, man vet ju inte vad man ska välja.. Mitt sto har Utrillo ganska långt bak och bara en gång. Avkomman får det en gång i 6:e led från mamman.
En gång i 5:e led och en i 4:e från Nactus

Polarstern blir en gång i 5:e led och 2 i 6:e..Och på Nactus 1 gång i 6:e..
Diana 2 ggr i 6:e på stoet och 1 gång i 6:e på Nactus

Så i mitt sto känns det mer som mycket Polarstern..Och i avkomman mycket Maraton ;)

Upptäckte också att Mahrhu xx kommer att finnas med 2 ggr (6+7:e led i avkomman). En bit bak..

Hade varit lite skoj att veta vad man kan räkna med att råka ut för.. ;) genom att veta mer om karraktärerna på hästarna.

Vad jag har fattat så är det inga problem att ha Utrillo mer än en gång i stammen, det finns flera lyckade individer med det. Och nu finns han ju ganska långt bak i stammen, så det är väl ganska utspätt..
U
U

Hej! Du kan läsa om Stratos på www.galoppsport.se, gå till fliken till höger Info & Regler, välj Galoppsportens historia. Scrolla ned på den sidan tills du kommer till rubriken Svenskuppfödda stjärnor. Där står Stratos. Jag hade ett fullblodssto; Strada f.74 efter Stratos. Hon var ingen stjärna som galoppör men en underbar ridhäst med bra psyke,steg och älskade att hoppa. Jag har även hört att Stratos kallades "Den mäktige" :)

STRADA! Det är ju Mercedes mamma:eek::bump::rofl:

Pm:ar dig....världen ÄR liten:bow:

/Kristin

Ja, Ancan - berätta om Amacita!

Du kan ju alltid Pm.a mig och Ann80 om vi inte vill kapa denna tråden också;)

Vad skönt, man vet ju inte vad man ska välja.. Mitt sto har Utrillo ganska långt bak och bara en gång. Avkomman får det en gång i 6:e led från mamman.
En gång i 5:e led och en i 4:e från Nactus

Har för mig att Nactus har Utrillo två gånger (Napoleon-Maraton-Guvernör) men jag kan inte halvblodsstammar utantill längre.
Men Utrillo var ju en fantastisk hingst.

Och Nactus är absolut en av mina favoriter. Har fött upp tre efter honom, ue Torboldt-Urbino, Master-Krocket och Master-Torboldt. Jättefina hästar alla tre, två är i livet varav den förstfödde (-95) är kvar hos mig.
Synd att jag inte har nåt sto hemma som passar till honom, han är ju 20 i år.

Det är ju roligt att du är så nöjd med dina Nactus-avkommor. Det verkar somd e flesta som haft en Nactus-häst har varit nöjda. Jag tycker det verkar vara en hingst som passar väldigt många ston. Dessutom så ligger han bra till i blup, är A-premierad etc. Men det verkar som han får många svenskstammade ston, och många av dem innehåller ju Maraton och Napoleon ganska nära. Kan vara lite modigt kanske. Jag känner mig lite modig, men eftersom jag varit kär i Magini och Maraton sedan jag såg dem första gången så får det vara värt ett försök ;).
U

*kl* Har ett sto e: Urbino ue: Utrillo... många hingstar trillar bort på henne tyvärr så jag har börjat kika utomlands för å se vad jag kan hitta... Men hon är en attans så trevlig liten tant, om än något hoppig ibland..

Ingen som har ett intressant tips på hingst?

Nactus har Utrillo till farfarsfarfar (Napoleon e Iran e Chagall e Utrillo)
och morfarsfar då Maraton är en Utrilloson.

Jag har bara Utrillo en gång i min hästs stam och kommer inte lägga in mer utav honom eller någon annan hingst som hon redan har, i hennes avkommor.

Cuper, som ägs av Hästak. Han har Cor de la Bryere tre eller fyra gånger i stammen. Det kallar inte jag linjeavel.. utan INAVEL.. men men. Alla olika uppfattningar om det!

Nactus har Utrillo till farfarsfarfar (Napoleon e Iran e Chagall e Utrillo)
och morfarsfar då Maraton är en Utrilloson.

Jag visste väl att det var något sånt :)

Och så lite Utrillo från Master. Men det blev bara bra. Fina, tjocka svansar får de också!

Det beror ju på hur långt bak man väljer att lägga det. Jag tror inte ens det kommer att märkas att "min" om det blir något är linjeavlad på Maraton. Från pappan kommer han att ligga i 3:e led och från mamman i 5:e led. Så det blir inte så många % egentligen. Men det är ju klart att det finns fler namn.
Jag personligen har inte större problem med linjeavel om det görs på riktigt bra individer, och man vet att det blir bra. Jag har lagt lite tid på att kolla på närmare linjeavel med just Maraton än vad jag har valt att göra, och det har blivit flera riktigt bra tävlingshästar. Maraton anser jag är en riktigt bra hingst. Men visst, hade det funnits fler svensk-stammade obesläktade hingstar att välja mellan så hade det varit lättare att välja en sådan om det var det jag ville.
U

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 388
Senast: Murray
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade zappa förbi Efterlyst (ja jag är stofil och ser fortfarande på vanlig tv istället för streamingtjänster 😆) när de pratade om... 2
Svar
26
· Visningar
1 221
Övr. Barn Det är sportlov och dottern är på fritids. Hon har en hårsnodd med en stor dekoration på som hon ska släpa med sig överallt. Hon hade...
Svar
7
· Visningar
946
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka