Vad är det värt att slippa helgjour?

Eastwick

Trådstartare
En av inackorderingarna vill slippa sina helgjourer, 1 in eller utsläpp per helg. Vad är en rimlig summa för att betala sig fri?

Sv: Vad är det värt att slippa helgjour?

Det beror ju på hur många hästar det rör sig om och exakt vad jouren innefattar, hur lång ditt tar det att utföra den?

Men jag vet inte, kanske en 50:- per gång vore rimligt?
Dvs. runt 200:- i månaden?

Det beror ju helt på vem som får utgöra jobbet istället. Blir det du eller de andra hyresgästerna?
Blir det en annan av hyresgästerna får de kommer överens om priset. Är det du tycker jag faktiskt att du ska ta ut rejält betalt faktiskt. Minst 500 kr/månaden. Du måste ju också kunna få ledigt ibland!!

Det gäller 10 hästar varav 1 är hennes egen, i tid räknat tar det ca. 30-45min beroende på väderlek. Regn = täcken på vissa. /Utsläpp

Insläpp beror om alla hunnit dit och fodrat sina djur, oftast är det en el. två kvar att lägga fram kvällsmat till, i tid ca 30 min.

Sedan är det ju så att det blir jag som stallägare som får ta dessa pass trots att jag "skall" vara ledig på helgerna... Det är skönt att slippa passa 4 fodringar åtminstonde 2 dagar i veckan.

Då tycker jag också att du ska ta ut en något större kostnad eftersom det påverkar din ledighet samt att det tar ju även extra tid med täckesbyten m.m. .

Så Minst 500:- i månaden absolut .

Men sen får man ju fråga sig varför hon vill köpa sig fri med. Jag har en kompis som skall resa bort i två veckor pga. att hon har fått en resa till Thiland. Hon måste jobba från morgon till kväll på helgerna så hon har råd med det. Hon kan helt enkelt inte ta några helger förren i slutet av feb. Hon är student annars. Men att slippa i ren lathet skulle jag ta 1000kr för. Mina helger är mycket värda för mig med.

En av inackorderingarna vill slippa sina helgjourer, 1 in eller utsläpp per helg. Vad är en rimlig summa för att betala sig fri?

Summan som någon annan vill ha för att göra det. Varken mer eller mindre.

Tycker jag att det är skitjobbigt vill jag ha bra betalt för att göra det mer än jag behöver, eller kanske betala bra för att slippa. Om jag däremot tycker att det inte är så stor grej, jag kommer upp på morgonen, får den härliga stunden nyvakna glada tuggande hästar och hinner med hela stallbiten före lunch och kan ägna resten åt dagen till annat!

Det går inte att jämföra från ställe till ställe. Det är olika planerat och hästar är individer.

Aha, du är stallägaren med inackorderingar. Ingår det på vardagarna? I så fall är mitt förslag att du ska höja priset och ge dom chansen att minska sin stallhyra om de tar vissa in och utsläpp osv. Det viktiga är att du höjer så mycket att du kan rabattera hyran med den summan du själv skulle vilja ha för att göra det.

Rabatten utgår först månaden efter då du måste veta att det verkligen blir som utlovat och alla månader har ju olika många helgdagar.

I grannstallet får de som tar ett utsläpp med täckesavtagning (insläpp gör ägarna själva om de ska stå inne, eller samarbetar med ngn annan, grunden är lösdrift) 50 kronor i avdrag på stallhyran per gång. Några är snabba när listorna kommer upp och fyller i sig så mycket det går, andra gör det aldrig.

Hade min i kollektivstall ett tag. Det var ca. 15 hästar och en tjej som var ansvarig för hyreskontraktet. Då jag inte kunde alls åka ut och ta varken morgon, lunch eller kväll och dessutom ville köpa till mockningen (sen att jag gjorde det ändå när jag var där var en annan sak) frågade jag vad hon ville ha för det, 400,- ville hon ha (2002). Det tycker jag var billigt eftersom jag inte kunde då jag jobbade på annan ort och stallet låg ute på landet.

Det är ganska intressant att se att när det gäller vad man är villig att betala själv för service i stallet så är det näst intill ingenting, utan man utgår från att stallägaren skall göra det gratis. Men när det gäller vad andra ska betala, ja då ska det värderas högt och man skall ta ordentligt betalt!

Det är ganska intressant att se att när det gäller vad man är villig att betala själv för service i stallet så är det näst intill ingenting, utan man utgår från att stallägaren skall göra det gratis. Men när det gäller vad andra ska betala, ja då ska det värderas högt och man skall ta ordentligt betalt!
:bump: :bow: bra sagt! det har jag också tänkt på...inte för att det behöver gälla just nån här, men överlag...

Ja jag bor ju på gården så jag har ju inget viktigare för mig än att fodra och släppa in och ut alla hästar hela dagarna, har man eget stall har man ju inget annat liv... typ jobb, barn och inte minst en karl som undrar varför han aldrig ser mig och varför det inte är kliniskt rent överallt i huset... :angel: Så det är klart att jag inte behöver få betalt, det är ju så roligt med hästar!! :devil:

Jag skulle aldrig som stallägare acceptera mot betalning ens att inackorderingarna bytte bort jouren om det var så det var sagt i avtalet. Inga pengar i världen kan ersätta dig för att du blir låst 7 dagar i veckan om det inte var det som var sagt från början.

endera får man som inackordering acceptera strukturen som gäller när man flyttar in gällande service och vad som ingår/ej ingår, eller så får man leta andra alternativ. tycker jag......
Men det beror ju somsagt på hur mycket du värderar att ha lite egen fritid, eller hur tungt pengafrågan väger.

Jag tycker att du gott och väl kan ta 500 kr minst. Tycker att helgerna värderas högre än vardagar. I alla fall gör jag det.

Jag är böjd att hålla med Mackan. Annars: Ta så mycket betalt att inte alla andra också vill kunna köpa sig fria!

Jag misstänker att driften av ditt stall bygger på att alla inackoderade gör delar av jobbet. Ett scenario där flera får för sig att "kasta pengar på problemet* är således ohållbart. Du bör inte heller särbehandla kunderna alltför påtagligt - skillnad på djur och djur är ett enkelt sätt att skapa osämja. Alltså måste du vara beredd att erbjuda andra samma deal. Alltså måste du ta ordentligt betalt (om det inte finns ett skäl som de övriga kan acceptera - t.ex. inackorderingen i fråga är handikappad och har svårt att hantera andras hästar, jobbar skift e.dy.l.).

Detta kan tyckas barnsligt, men gå till dig själv. Vi kallar det bara avundsjuka när andra drabbas, när vi själva drabbas heter det orättvisa. Hur ofta skulle du t.ex. äta på en lunchresturang där din portion självklart var mindre än andras? Handla på en affär där andra kunder hade första tjing bara för att?

Hör med någon av de andra om de skulle kunna vara intresserade att ta hennes del. Lägg på extra på hästägaren som blir av med passet o dra av samma summa från hästägaren som tar hennes pass.
Då slipper du o får in samma summa.
// Linda

Jag håller med Mackans svar nedan om att inte gå med på några sådana lösningar. Det är bättre att inackorderingarna förhandlar med varann, vad vill någon annan ha för att ta extra jourer?

Men är det verkligen så? Och om det är på det sättet så blir det ju ingen affär och då får man minsann göra det själv. Det är först när tillgång och efterfrågan möts på marknaden som det ska bli affär!

Service i stallet skall givetvis prissättas minst efter självkostnad + vinst för arbetstid, och sedan upp till vad man kan ta från de som önskar tjänsten. Man ska aldrig sätta ett pris som man själv inte är nöjd med, i längden förlorar ALLA inblandade på det. Sedan är det upp till hästägaren om man önskar servicen till det priset eller inte.

Oj! vilket svenskt sätt att se det!

Fråga dig istället: hur mycket pengar ska det till för att det är lönt att göra det? Jag hade ALDRIG gjort det för under 500 kr/månad, men det är ju jag...

Ofta så har man lägre stallhyra för att man gör en del själv, och då är det inte rimligt att det är "nästan gratis" att betala sig ur sina åtaganden för att man är för snål för att betala fullinackorderingspris...

Ja jag bor ju på gården så jag har ju inget viktigare för mig än att fodra och släppa in och ut alla hästar hela dagarna, har man eget stall har man ju inget annat liv... typ jobb, barn och inte minst en karl som undrar varför han aldrig ser mig och varför det inte är kliniskt rent överallt i huset... :angel: Så det är klart att jag inte behöver få betalt, det är ju så roligt med hästar!! :devil:

OT:
Sen när klarade inte en person med manligt kön att städa ett hus ?? :eek:

Är "din karl" besvärad över städläget i huset, så tycker jag att du ska visa honom var städskåpet finns. Kanske en kurs i städning till julklapp kanske?

Närvaro kan jag förstå som ett argument, men för det finns ju förbättringar om make och barn kan följa med ibland ut till stallet och hjälpa till.

Men offra inte din fritid för pengar om du inte önskar det. Värderar du fritiden högre än extrapengarna så säg helt enkelt att det går inte att köpa till den servicen i ditt stall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 911
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
478
Senast: DeCloe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 017
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka