Vad är detta? bult? Popnit?

Digbil

Trådstartare
Först trodde jag det var en vagnsbult. Den är ca 7-8 cm lång. I ena änden finns ett runt hål. (Lite suddig bild)
Foto0185.jpg

Andra änden ser ut som änden på en vagnsbult.
Foto0187.jpg

Jag behöver lossa den. Hur gör jag?? Hålet är ju runt så det verkar inte vara något som går att skruva ur.

Digbil-tummen-mitt-i-handen....:crazy:

Sv: Vad är detta? bult? Popnit?

Var sitter den nånstans ?

Det kan vara antingen en rörnit eller en blindnit, beroende på hur "hålet" ser ut som och hur den sitter.

En rörnit så trycker man med ett dorn i "hålet" och niten delar sig då i två delar, varav en rörformig som den andra delen sitter inuti.

Är det däremot en blindnit och "hålet" bara är ett märke från fastsättningen så måste en av skallarna tas bort och sedan är det bara att dorna ur resten av niten. Enklast tas då skallen av med tex vinkelslip.

Det är mest bara popnit som man borrar ur, andra former av nitar är enklare att få bort på andra sätt.

Det skulle även kunna vara en form av mutter, men då tar du bara huggmejslen och gör ett spår alternativt sågar upp ett spår.

Som sagt var så är frågan var den sitter etc för att det ska gå att avgöra vad det är för nått. Men tar du bort skallen så går den ju garanterat att dorna ur hålet.

Det är bakre bomfästet till en hästtrailer. Sitter så genom vägg och metallprofil här. Öglan som syns sitter inte med samma nitar (svetsad).
Foto0188.jpg

Fästet (bilden vriden 90 grader).
Foto0186.jpg

Är det inte en insex eller någon torx bult ?jag ver att det finns sådana med "vagnsbultskalle"?

det är ingen popnit, popnitar har ingen synlig ände XD, svårt för otekniska jag att förklara, men popnitar borrar man ju bara hål, sticker i popniten och pumpar med popnittången tills niten sitter fast, inget som behöver fästas på andra sidan. sen har jag aldrig sett en popnit som är så stor.

men ngn nit är det,
har likadana konstiga nitar i min transport, man får helt enkelt borra/såga/bända loss dem.

Jo den är ju rätt stor. Jag har ingen aning. Har nog aldrig funderat över vad en popnit egentligen är. Det var förslaget jag fick på Bahaus när jag efterfrågade vilket verktyg man använder för att lossa en "sån här":D

Men ok. Jag tar helt enkelt med mig en hög verktyg inlusive borrmaskin och börjar meka. Jag tänkte fästa de nya fästena med vagnsbult eller liknande så de gör inget om nitarna går sönder.

vinkelslip är nog lättast att få loss dem med, är i alla fall det jag fått tipsat om.

Liknande trådar

Hästvård Någon som vågar sig på en gissning vad det här är för något? Prover är inskickat, men jag är väldigt nyfiken innan svar kommer. Vita...
Svar
4
· Visningar
680
Senast: Eloise
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 115
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 341
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 323
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka