Vad är detta?

Bukefalos 30 år!

astronaut

Trådstartare
Finns i tvättstugan min. Ser inkopplad ut men vad är det, hur lyfter man upp locket? Mangel?
20260630_132358.webp

Yep!

• This machine is a vintage stone mangle produced by Antonssons Mangelfabrik, commonly used for pressing large laundry items like bed sheets.
  • It features a heavy top structure, often referred to as a "stone mangle" because it utilized large stone weights to create pressure.
  • These industrial-style machines are frequently found in the basements of older Swedish apartment buildings.
  • Often requiring careful disassembly, these items are sometimes sold or given away through auctions or classifieds for specialized use. [1, 2, 3, 4, 5, 6]

Finns i tvättstugan min. Ser inkopplad ut men vad är det, hur lyfter man upp locket? Mangel?Visa bifogad fil 187487
Det är en gammal hederlig stenmangel där du rullar lakan, påslakan, dukar mm på trärullar som du lägger i mangeln. Det ska finnas ett reglage som lyfter stenkivorna så du kan lägga in rullen med det som ska manglas. Helt otroligt när man lärt sig hur det fungerar. :up:

Det finns ett reglage som du kan ställa in på två lägen. Ett där den tuffar på fram och tillbaka över trärullarna. Ett där den går "ända ut", viket gör att den vippar upp i ena kanten. (styrt av att den stora metallskenan som kuggarna går i böjer sig i yttre delen)

Minns inte helt om det var direkt med elens av/på-reglage man gjorde det, eller med en separat grej. Kanske beror på hur olika modeller är kopplade. Sedan vill jag minnas man slog stopp när den var max uppvippad och slog på igen efter man lagt dit sina rullar.

Kolla vad det är som händer mekaniskt om du flyttar på det blågröna handtaget?
Var har du av/på till elen och hur ser lägena på den brytaren ut?

I mitt minne vippade den upp mycket tydligare.
Men det är 25 år sedan jag bodde i huset där vi hade den.

Den hade ställts ner i källaren innan huset byggdes klart ovanpå, så jag antar den står kvar där fortfarande...

En sån fanns i huset bredvid mitt där mormor bodde när jag var liten. Det enda jag minns är att man aldrig fick kliva över tröskeln in till rummet när hon använde den.
Orsaken var att min morbror fastnade med armen i mangeln som liten.

Ja, jag bor alltså i samma BRF som min mormor bodde i och där min mamma växte upp :)

Det måste vara ett kort men intensivt stycke svensk industrihistoria. Ett malmölokalt FB-inlägg berättar att Antonssons Mangelfabrik hade sin storhetstid på 40- och 50-talet varefter deras stenmanglar tappade i popularitet mot modernare och kompaktare konstruktioner.

Fanns även i mitt barndomshyreshus. Min mamma, född 1939, tyckte att mangling var hopplös omodernt, så jag fick aldrig riktigt tillfälle att bekanta mig med den.
Haha, min mamma f 1935, himlade med ögonen när jag stolt berättade att jag manglat efter att jag flyttat hemifrån. :D

F ö har vi en sån där jag bor men jag har hittills varit för feg för att använda den och kör på de modernare.

Liknande trådar

• Hundsäker soptunna?
  • Vilket ansvar ligger på föräldrar
  • Ransonering - spinoff på tråden "Är vi i ett tredje världskrig"?
  • Gardiner

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka