vad är detta?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Litur_sötnos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 902
L

Litur_sötnos

Hej.Har ju ej hållit mig särskilt mycket här på forumet NH. Men jag tycker det är interssant. Har börjat läsa böcker om NH. Och brukar testa olika övningar som jag har hört tillhör NH... som att man alltid ska gå framför hästen. och när jag stannar ska hästen också göra det o.s.v.
Läste nu någon tråd här nedanför.. tror den heter osäker.
Där i slutet skrev det något om:
löslongering, linlekar, rundcorall.
Nu undrar jag om ni skulle kunna förklara vad man gör i dom här övningarna och kanske berätta om någon annan övning.

Tack på förhand! :bow:

det finns en hemsida med en sida med nh länkar, där kan du kika lite på vad detta kan vara...

Tyckte mest att det stod vad NH var?
Har kanske fel.. i så fall får du ta och rätta mig.
Vill bara veta vad man gör i dom olika metoderna t.ex Join up som jag har fått reda på i en annan tråd. Hur gör man i t.ex:rundcorall? Och linlekar?
Vet ej.. det kanske stod hur man gjorde sånt på dom där hemsidorna? Kanske är det abra jag som är dålig på att söka...förvånar mig inte :o

Du talar om övningar, rundcorall och löslongering. Kul prylar, onekligen, men jag undrar - vad är ditt konkreta mål med att börja hantera hästen enligt NH-filosofin..? Vad är det du vill uppnå som du känner att du inte har nu?

Hej. Äger ej någon häst som jag har problem med. Äger ingen häst över huvud taget.
Jag är bara nyfiken på hur man gör dom här metoderna...
antar att jag låter för oseriös?

Nej, du låter inte oseriös!

De här "metoderna", "övningarna" eller vad man ska kalla de är alla delar av olika tränares filosofier för att man ska få en bättre relation med sin häst genom att utveckla sitt eget sätt att kommunicera med hästen. Tyvärr har de blivit ryckta ur sitt sammanhang, och det kan vara svårt att få det rätt och få ut nåt av det om man inte vet vad som gör att det blir som det blir.

Löslongering (som många gärna gör i rundcorall, en rund inhängnad - helt enkelt) kan man busa loss med rätt rejält, bara man ALDRIG jagar eller hetsar hästen. Det är suveränt bra träning för att träna upp ens kroppsspråk, men för egen del så behövde jag en del kunskap om kroppsspråk och hästars sätt att reagera på saker och ting innan jag fick ut något av det. Jag lärde mig det via Pat Parellis böcker och texter, han har också "skapat" Seven Games. Samma sak med SG; det är suveräna övningar, men funkar bäst om man har det i ett sammanhang.

Join up kan du stryka ur ditt vokabulär - Monty Roberts (som utvecklat "metoden") är i mitt tycke en vedervärdig tränare som inte bör få röra en häst, och join up är en helt klockren metod för att knäcka hästpsyken... Men OJ vad "lydiga" hästar han får till.

ok. tack för svaret!
Måste bara berätta lite. Join up... (försöker ej försvara)
läste typ i någon hästbok.. hearthland böckerna.
Då kör dom nått som låter som Join up.Jag kan inte ha tagit fel.
Då står det att dom gör det typ för att kommunicera?

aja men tack för sitt svar Tassetass. det var bra svar!

ok. tack för svaret!

ok. tack för svaret!

Aldrig läst böckerna du hänvisar till, så jag kan inte svara på vad de menar. När jag pratar om Join Up så pratar jag om den Join Up som Monty Roberts lär ut och inget annat. Han påstår att han gör det för att bygga upp en relation, en kommunikation och visa hästen att han är en vettig individ som förtjänar en ledarroll, men om det råder delade meningar som du säkert förstår...

Liknande trådar

Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 305
Senast: TeamLundVer
·
M
Hästhantering Jag har hållit på med hästar nästan hela mitt liv. Jag har ridit på ridskola, haft häst och det har sett ut som det gör när man är... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 415
Senast: Yrja
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare... 2
Svar
25
· Visningar
7 478
Relationer Jag och min sambo har varit ihop i lite över två år, vi är strax innan 40, inga barn. I början hade vi jättemycket sex, både han och jag... 2
Svar
23
· Visningar
11 645
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka