Vad är detta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Express_Pearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 208
E

Express_Pearl

Köpte en sadel för ett tag sen, dressyrsadel som är urskön, bra kvalité på lädret och så. Men det står inget märke, bara SPRINGTREE MADE IN ENGLAND på insidan (det som ligger mot schabraket/vojlocken) Någon som känner till detta märke? Erfarenheter?

Sv: Vad är detta?

"SPRINGTREE MADE IN ENGLAND" är inget märke, det står för att bommen är tillverkad i England och springtree är en bom som har förstärkningar av fjäderstål.

Det står precis samma på min County sadel, men på min står det instämplat county både under stropparna och på kåpan (nedanför öglan man stoppar in stiglädret) satm att det sitter en graverad bricka bredvid stigbygelfästet.

Finns det inget annat instämplat eller nån fastskruvad bricka? Annars får den nog gå under märkeslös..

Finns det inget märke inpräglat i kåpan någonstans? Har en Sabre dressyr sadel mkt bra kvalitet men det finns präglat 2 hästhuvud på kåpan på den .Görs av Wasall i England ,står också samma som på din .

Du har ingen bild på sadeln?
Stod märkt så på min Wellington.Den hade också ett W ue vid manken på vardera sida!

Ja har den bild som ja fick när ja köpte den, otroligt dåligt ljus..Dessutom syns det inget, så jag tar inte med den men ska kolla om inte brorsan kan ta ett par bilder.. :d Jag ska kolla idag igen om jag hittar ngt märke men sadlar so mär "märkeslösa" brukar inte dom va av rätt dålig valité, den här är ju kanon.. :D

Men om bommen har förstärkningar av fjäderstål är det bra lr åligt? För/nackdelar?

Den behöver inte vara av dålig kvalite trots att den är märkeslös...

Hösten 1985 köpte jag och min kompis en Pinto-sadel hos B***s....
Den används fortfarande regelbundet varje vecka....
Okej, färgen har blivit nött men bommen är fortfarande hel och stoppningen utan klumpar....
Kort sagt, vi gjorde en kannonaffär när vi var där och köpte sadeln.....:)
Däremot vet jag inte om jag skulle köpa en ny sadel därifrån per postorder...

Håller med Palle, hade en märkeslös close contact sadel som jag var tvungen att sälja så den inte passar min nya häst. Sadelen var superskön att sitta i, satt perfekt, användes varje dag i 2 år - bommen är lika hel och stoppning ok. Men som sagt färgen var nött av - men absolut en sadel som jag saknar. Ps: Den var tillvärkad i England och inte i Indien då.

Express_Pearl skrev:
Köpte en sadel för ett tag sen, dressyrsadel som är urskön, bra kvalité på lädret och så. Men det står inget märke, bara SPRINGTREE MADE IN ENGLAND på insidan (det som ligger mot schabraket/vojlocken) Någon som känner till detta märke? Erfarenheter?

Har precis köpt en sådan själv.... Det är en county WB (warmblood) kanonsadel! Nypris ca 27000:- Så var rädd om den!

En fråga vad fick du ge för din?

Nej, det kan stå "spring tree made in England" UTAN att vara en County däremot såstår det så i County sadlarna och många andra sadlar gjorda i Walsall i England. /Cats

Precis. Det står samma på min Edinburgh. :)

Trådskaparen>> Kan du inte lägga ut bildne ändå? Finns säkert nån klurigt som kan luska lite. :D

QuickStar skrev:
Det står precis samma på min County sadel, men på min står det instämplat county både under stropparna och på kåpan (nedanför öglan man stoppar in stiglädret) satm att det sitter en graverad bricka bredvid stigbygelfästet.

Finns det inget annat instämplat eller nån fastskruvad bricka? Annars får den nog gå under märkeslös..
Ursäkta om jag smiter in här i din tråd :o

Räknas dom till märkeslös om dom inte har märken, typiskt :mad:

Jag har en Källquist i syntet som jag vet är en sådan för jag har köpt den ny, MEN den har inte ett märke på sig :(
Eller räknas Källquist till märken eller säljer dom märkeslösa sadlar??
Kan tillägga att sadeln kostade just 3000.- så det skulle inte förvåna mig :crazy:

Hur tror ni som kan lite om sadlar att det förändrar priset när den inte är märkt även om jag vet ordinarie pris? Sjunker dom mycket eller kan jag ändå begära kring 2500.-
Jag har ALDRIG ridit i sadeln, den är bara "tömd på stoppning" av sadelmakare, tydligen stoppas vissa sadlar alldeles för mycket (billighets problem?)
Hon skulle även stoppa om sadeln efter Harry men det blev aldrig av då vi bytte till western...

Såg att ngn hade plockat fram tråden igen å lägger till en bild på sadeln ifråga nu då.. :D
Springtree.jpg

Ngn som vet ifall det är en sådan som ovanstående sade?

Glömde svara på det, men 3000kr fick jag ge för min..

Den är lik en County, men jag tycker inte att den ser ut precis som County. Men jag vet inte om det kan vara en Edinburgh, jag har aldrig sett en äldre sån.

Aha, vore ju jätteroligt om jag kunde få reda på vad det är för ngn.. Men edinburgh och county är inte dom bra mkt dyrare? Typ 5000kr och uppåt..
//Ida som hoppas att hon gjort en bra affär som köpte sadel+vojlock+sadelgjord+stigläder+ stigbyglar för 3000kr.. :)

Edinburgh ca 15 000 och uppåt, County ca 22 000 och uppåt. Men de finns ju gamla begagnade för 2-3 000....

Sadeln på bilden är säkert 10-15 år gammal, så visst har du gjort en bra affär, men du kan ha råkat komma över nån som inte vetat värdet av grejerna.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka