Vad är detta?

Septicemia

Trådstartare
Var inne på lite mer eller mindre kända e-butiker och hittade detta...
Kolla längst ner till vänster!
bettilbehor.jpg

Det gick under namnet Tongue Tie, alltså har det något med tungan att göra (det var bland bett) men vad är det??
Är det bara jag som är totalt okunnig eller finns det ens i Sverige??

Sv: Vad är detta?

Används för att binda ner tungan på hästar - Har hört att det används väldigt mycket inom travet, men har även hört det som tips till "ridfolk" vars hästar lägger tungan över better. Ytterligare en sån där "symptomdödare" som vi hittat på för att försöka tvinga hästarna att stå ut med våra galenskaper

Skulle gissa på att det är nåt slags tungband. Inom travsporten är det väldigt vanligt med tungband. Men de ser ju inte ut sådär.. Men det kanske är nåt sånt?!

i galopp stallet jag prao:ade band dom net tungan på vissa hästar tydligen för att de skulle "koncentreta sig bättre"

Men tungband ser ju inte ut sådär.. De jag har sett har varit i läder och har haft en tjockare del som ligger mot tungan, och en smalare som man spänner under käken. Dedär ser ju bara ut som en gummisnodd.

Vi hade tungband på en av våra travare. Men endast för att hon bet sig i tungan när hon sprang löp annars.. Men jag tvivlar starkt på att det är särskilt behagligt tyvärr =/

på galoppen såg dom typ ut sådär .... fast vissa hade dom vanliga tygremsor på ...

Det kanske används som tungband men ger hästarna lite frihet med tungan iomed att det är av gummi? (har ingen aning. har bara sett "vanligt" tungband och jag hatar det)

Det som heter bit burr är nog värre!
Det är som en bettskiva med små plastpiggar på. Man sätter det på bettet med piggarna mot hästen.Bra om hästen springer med huvudet böjt åt ena sidan, finns även en sort att sätta på tömmen. Dom är förbjudna i Sverige men används på travhästar i tex Frankrike :crazy:

uach! jag vet inte avrför jag är emot mycket av olika "hjälpmedel" om det ska vara till hjälp ska det ju vara bekvämt för hästen också? Eller?

Det får INTE vara av gummi eller något elastiskt material. Jättestor risk att det då "självdrar" och stoppar all cirkulation i tungan.
Bitt buss finns visst i sverige!!! Fast det är inte PIGGAR på insidan utan "borst" som i en ryktborste ungefär.

joneya skrev:
Används för att binda ner tungan på hästar - Har hört att det används väldigt mycket inom travet, men har även hört det som tips till "ridfolk" vars hästar lägger tungan över better. Ytterligare en sån där "symptomdödare" som vi hittat på för att försöka tvinga hästarna att stå ut med våra galenskaper

Visst om man vill undvika att hästan skall svälja tungan och dö kan man väl kalla det en symptomdödare :smirk:

För det är det den används till i första hand i galoppen iaf, dvs att de inte skall svälja tungan

rocketmin skrev:
Det som heter bit burr är nog värre!
Det är som en bettskiva med små plastpiggar på. Man sätter det på bettet med piggarna mot hästen.Bra om hästen springer med huvudet böjt åt ena sidan, finns även en sort att sätta på tömmen. Dom är förbjudna i Sverige men används på travhästar i tex Frankrike :crazy:

Bett skivor med borst, inte piggar används rätt flitigt i typ terräng eftersom det hjälper att svänga hästen

Jag har aldrig använt det själv men de som gjort det säger att det är bra.

Jag har använt mig av vanliga plattor och parrerbett istället.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Jag har ju sen förra våren börjat använda egenhändigt specialsydda leggings av kompressionsmaterial som arbetskläder eftersom jag... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 526
Senast: Sel
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 009
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka