Vad är detta?

Silkisif

Trådstartare
Det var jag som gjorde den andra tråden "akut!" där jag efterlyste vet i skåne. Självklart var detta fel av mig, men med panikkänslan så kommer man inte ihåg det. Jag gjorde inte det i alla fall.

Här kommer bilderna från hur det såg ut, Kan han ha gått in i ett getingbo??

9077951.jpg

bulorna

blodplopparna närbild

9077953.jpg

Sv: Vad är detta?

87 som har kollat men ingen som vet vad det är? Snälla, har du minsta aning så skriv :)

Nu har skapet på vå andra hästar svullnat upp, de är nog ungefär dubbelt så stora som vanligt. Inget ömt. Ännu en häst hade fått knuta på undersidan av magen som vi satte på al*e vera gelly på, funkade kanon och nu är han helt ok igen :)

Pratade bara per telefon, där h*n sa att det inte var akut, efter mina beskrivningar... Om det inte har gått ner innan måndag så kallar jag ut vet så h*n får titta ordentligt.

Jag tycker det ser misstänkt likt ut knottangrepp. Knotten är hemska nu när de är nykläckta. Min häst hade en en vår en stor klase knott under magen, framför skapet och på skapet som jag fick skrapa loss. Blodet droppade. Jag smörjde på Nylanders hästkräm, tror jag det var, som luktar tjära. Skapet var svullet några dar men sen blev det bra.
Hoppas det går bra med din häst.

Jag tror också att det är knott. Inget livshotande ;) Mina hästar brukar se ut sådär på magen och framme vid virvlarna på bogen där huden är hyffsat oskyddad av pälsen pga virvlarna. Du bor nedåt landet, typ skåne va? Så då har nog knotten redan börjat härja. Smörj in och på med täcke. Skillingaryd brukar vara bra att kleta på på dessa områden som är speciellt utsatta. Lycka till!

Tror också det är insektsangrepp. De har varit för jäkliga idag. Fick ta in gamgubbarna som inte stod ut i hagen. De sprang efter mig och klagade sin nöd. En lite senare utevistelse efter klockan fem uppskattade däremot.

Jo, visst är jag bekant med knott alltid... Har en exemhäst som är överkänslig mot dessa... Men jag har ALDRIG sett dem sätta sig på bogen, bringan och mitt under magen, fast lite till höger på "bredden"...

Och visst har vi haft insektsexplositioner tidigare, men dessa hästar har aldrig bilvit drabbade såhär förut.

Och visst borde det klia om det skulle vara knott?? eller? Samt att jag inte såg sååå otroligt mkt flugor vmf med gårdagarna.. :confused:

*suck* varför hár man häst? :crazy:

Men det kom igår:confused:

Kan ju även berätta att det var första dagen i "sommarhagen", om det kan hjälpa?

Jodå, på just de ställena är ena ponnystoet i vårt stall bitet. När man tagit med handen på hästarna idag i hagen så har hela näven blivit blodig. Så de är starkt på gång!

En fråga man ställer sig är om hästen på något vis verkar påverkad?

ALLA: Tack för svar:bow: :bow: :bow:

Tycker dock att knott aldrig har gjort såhär stor "fara" förut. Och de har aldrig satt sig en miljon på samma ställe...

i princip alla hästarna har, utom lillhingsten med sin 1 dm tjocka päls:eek: De övriga har kort-5cm päls, är vallacker 7,7,8,16 och 18 år samt ett sto på 10 år. Har även en till vallack, 8 år, som gick i en hage bara 50 meter från den andra, han har inget alls...

När jag tog in honom såg han liksom drogad eller dåsig ut, gav honom kortison för dämpning av svullnad efter ca. 4 h och då blev han efter ca. en kvart mkt piggare och mer ätglad, som vanligt alltså. Det var med största sannolikhet kortisonet som gjorde detta..

Då verkar det ju vara en allergisk reaktion av något slag. Hur mår han idag?

Men det kom igår:confused:

Kan ju även berätta att det var första dagen i "sommarhagen", om det kan hjälpa?

sommarhagen.. kanske mer knott och insekter där än i tidigare hage? Om alla hästarna har fått det utom den med lång päls så är jag nästan säker på att det är knott. Den hästen med 1 dm lång päls har ju skydd mot insekterna och har därför inte blivit drabbad. Tycker att hästen på bilden ser ut att ha tunn päls-> känsligare och lättare för knotten att bita.
Som sagt så har jag sett det här flera gånger på alla hästar häromkring, kanske har du bara tur att dina hästar inte blivit drabbade innan.

Hmm... ja, kanske..

Jo, han är klippt så ;) Men hästen med minst päls fick också minst "skit"

En annan sak jag reagerar på är att vi har em mkt känslig exemhäst som inte pallar med Knott, han blir galen,galopperar som en idiot tills han upptäcker vindskyddet på andra sidan hagen...Därinne står han rest. tiden av dagen...

Justet, ja... Hagarna ligger kant i kant..

Känns bara så fel.. Haha jag borde kanske bara tugga och svälja?

Skönt, då tror jag nog du kan vara lugn i alla fall. Det går säkert bort.

Jag bor nog inte långt från dig (1,5 mil väst om Ystad) och både mitt sto och en av mina vallacker är bitna.
Hon hade en bulle framför ljuvret i gårkväll och han är svullen i skapet i dag.
Jag sprayade med tjärspray och släppte ut i morse. De får gå in innan insektsinvasionen kommer i kväll.
Så bra det är med internet:idea: Jag gick in och sökte efter "svullet skap" på "hästvård i morse och fick upp din tråd, som ju förklarar saken. Vi har insektsinvasion:eek:
Är dina bättre i dag?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 215
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 571
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka