Vad är en hästtransport

Sv: Vad är en hästtransport

Glöm inte ventilationen, om du inte vill kväva hästen, samt att du bör ha en ramkonstruktion i "skåpet" och inte bara ett skåp av glasfiber lr liknande, en häst sparkar lätt igenom ett sådant, ramen menar jag förstärker om olyckan skulle vara framme. Dock tycker jag att saker och levande djur är en rätt stor skillnad... Men det är ju jag det. Spekulera kan man ju alltid :-S

För att slippa räkna så tog jag den lätta vägen med att lägga en extra skiva.
Dels för att få en golv som tål högre punktbelastning men även för att inte "nöta" på släpens "orginal"golv.
Sist men inte minst så kan man fästa saker i denna skiva istället för att göra detta direkt i det befintliga golvet

Vad är det för "saker" du tänker fästa i golvskivan?

Bommar etc måste fästas i ramen och inte bara skruvas genom väggar/golv.
600 kg osäkrad last alstrar rätt hög rörelseenergi när den färdas i 80 km/tim.

Det känns lite vanskligt att bygga nåt när man inte känner till det man ska lastas "egenskaper"

Bommen ska gå att ta bort för att en häst kan hoppa över den och då vill man ogärna gå in i släpet och lyfta ner den stressade hästen för handkraft...

Kolla på ex BOJ och Thule för att se hur de löst "lätt tas bort".

Problemet med en häst är att den inte går att "lastsäkra".

Naturligtvis menar jag att ett tryck över rekommenderat kultryck när jag säger "positivt", det är så det uttrycks i ex BE-boken.

Det är stor skillnad att känna till det som ska lastas och vad det finns för lagar och regler.

vad jag kan se av filmer på nätet så ska bomen fånga hästen från att flyga fram i fronten på släpet och hästen ska aldrig vara på bomen eller under den, så varför sätter man inte fast bommen så den lossnar av sig själv om den får tryck över eller under?

Då vet jag vad du menade

Det är stor skillnad att känna till det som ska lastas och vad det finns för lagar och regler.

vad jag kan se av filmer på nätet så ska bomen fånga hästen från att flyga fram i fronten på släpet och hästen ska aldrig vara på bomen eller under den, så varför sätter man inte fast bommen så den lossnar av sig själv om den får tryck över eller under?

Då vet jag vad du menade

Precis. Lagar och regler är en sak men den det räcker ju knappast om man inte kan relatera till det man ska lasta.

Så har Ifor Williams löst problemet på sina bommar :-)

Senast ändrad:

En annan sak är ju hur man har tänkt sig att få in hästen i släpet. Ramp, step-up, kombi-ramp... Vad håller de befintliga gångjärnen för? 600 kg häst som ställer sig och hoppar på rampen?

Sen som nån nämnt så är ventilationen väldigt viktig. Luft ska in, avgaser ska stanna utanför.

Varför måste så många låta så otrevliga när det kommer någon med frågor och funderingar?

Man måste inte kunna allt om hästar, men det är ju människor som TS som funderar å klurar å har lite nytänkande som gör att det kommer bättre hästtransporter i framtiden.
1000 ideér är dåliga men 1-2 av dom är riktigt bra och då tar man vara på dom...
Men för att komma dit måste man ju få fundera, ställa frågor och bolla med svaren..

Varför måste så många låta så otrevliga när det kommer någon med frågor och funderingar?

Man måste inte kunna allt om hästar, men det är ju människor som TS som funderar å klurar å har lite nytänkande som gör att det kommer bättre hästtransporter i framtiden.
1000 ideér är dåliga men 1-2 av dom är riktigt bra och då tar man vara på dom...
Men för att komma dit måste man ju få fundera, ställa frågor och bolla med svaren..

Det är levande varelser som ska transporteras. Det är kanske inte lämpligt att komma med hurrarop och ryggdunkningar så fort nån kommer med en idé, speciellt inte när det låter som att önskan att spara pengar riskerar att gå före djurets välmående.
Tycker fö att jag delat med mig med endel kunskap/saker att tänka på i den här tråden.

Bara som en sån sak som att beräkna var hästen har sin tyngdpunkt, det är ju inte bara att mäta ut mitten liksom, vilket man kanske tror om man inte vet hur en häst är byggd. Man kanske helt enkelt inte vet vilka frågor man ska ställa om man inte har någon baskunskap i ämnet.

Senast ändrad:

Hästar är inte döda objekt, de ska inte själva kunna flytta på bommen. De är starka också.

Eller går det lika bra med ett täckt släp från macken och en extra skiva i botten ?
Frågan är litet intressant som diskussionsämne på en teoretisk nivå. Men att omsätta tankarna i praktiken tror jag precis som de flesta i tråden är ett långskott utan dess like, som sannolikt kostar mer jobb och pengar än det är värt om man skall nå ett resultat som är ändamålsenligt och når upp till kraven i SJVFS 2000:113. Invändig höjd, golvutrymme, golvhöjd, funktionell lastanordning, tåliga dörrar/väggar, bomanordningar, inredning utan detaljer som hästen kan skada sig på, golv som tål hästurin etc. Om jag var uthyrare och någon kom tillbaks till mig med ett flyttsläp som stått några timmar med nån liter hästpiss längs golvkanterna så hade den människan fått köpa loss släpet asap, dyrt. :grin:
Det finns begagnade äldre hästtransporter med boggi från runt 15 000 kr som är ändamålsenliga och uppfyller kraven.

Senast ändrad:

Finns SJVFS 2000:133. tillgängligt online någonstans?

Med andra ord så räcker det med att sätta en plywoodskiva som delar in släpet på längden till lämplig storlek för hästen och en sätta dit en stång (som kan tas bort) minst 60cm från fronten

För att vara på säkra sidan lägger man även en extra skiva i botten.
Men halkfritt? finns det några fler lösningar på detta eller det är bara gummimatta som gäller?
Och en skylt bakpå släpet

Google is your friend ;)

Om transport av levande djur 2010:2 (uppdaterad och ändrad 2000:133)
http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf
Bilagor och ändringar 2010:84
http://www.jordbruksverket.se/download/18.3229365112c8a099bd980005707/2010-084.pdf
Transport av hästar på SJV
http://www.jordbruksverket.se/amnes...ter/hastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html
Transport generellt på SJV
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter.4.207049b811dd8a513dc8000969.html

Hoppas du hittar något matnyttigt i någon eller några av länkarna i alla fall :)

Hur har du tänkt lösa det med väggarna? En vägg ska tåla en hästspark utan skador på släp eller häst. Klarar ett vanligt släp den rörelse som en häst kan åstadkomma under transport? De är ju byggda för stillastående last tänker jag... Jag antar att du inte kommer att ha stora hästar i släpet utan enbart en liten ponny.

Dörr framtill (för människor), är det nåt du funderar på att ha med eller skippa? Hur ser det ut med maxlast på sådana släp, i vikt alltså?

Måste dock ändå säga att jag tycker det är rent vansinne att ens försöka bygga om ett vanligt släp till hästtransport...

Vad är det för "saker" du tänker fästa i golvskivan?

Spontant så måste någon form av infästning till väggar och bomar fästas och då får skivan ta den uppgiften innan den fästs i befintlig infästning i släpet.
Och "halk"skyddet som verkar bli gummi fästs i skivan med då

Det du beskriver låter ungefär som en växelflakskonstruktion på vanlig lastbil, men i släpvagnskaross. Kul tankeexperiment, men det framstår mot bakgrund av alla (mina och andras) kommentarer i tråden som mycket svårt att konstruera och tillverka något som faktiskt är ändamålsenligt på riktigt, till lägre kostnad och arbetsinsats än att köpa en begagnad riktig hästtransport.
Även som kommersiell designidé tror jag upplägget är dödfött.

En annan sak är ju hur man har tänkt sig att få in hästen i släpet. Ramp, step-up, kombi-ramp... Vad håller de befintliga gångjärnen för? 600 kg häst som ställer sig och hoppar på rampen?

Sen som nån nämnt så är ventilationen väldigt viktig. Luft ska in, avgaser ska stanna utanför.

Har inte tänkt så mycket på detta.
Men antagligen blir det ramp.
Håller gångjärnen för det så är det bra, annars får man förstärka dem.

Klarar ett vanligt släp den rörelse som en häst kan åstadkomma under transport? De är ju byggda för stillastående last tänker jag... Jag antar att du inte kommer att ha stora hästar i släpet utan enbart en liten ponny.

Snor sista bästa för min fundering.

På vilket vis skiljer sig ett hästsläps konstruktion mot ett vanligt släp just för att kunna vara stabilt när hästen rör sig?

På vilket vis sklijer sig golvet mot ett vanligt släp för att tåla punkttryck, och hästskutt mm? Eller hur man nu ska skriva ;)

Hade varit sjukt intressant att veta!

På vilket vis skiljer sig ett hästsläps konstruktion mot ett vanligt släp just för att kunna vara stabilt när hästen rör sig?
Det har ju, till skillnad mot de flesta (inte alla) enkla hyrsläp, golvet ovanpå hjulaxlarna istället för ovanpå hjulen vilket ger lägre tyngdpunkt och bredare stödyta, och därmed mindre vältrisk. Med boggi får man dessutom ofta bättre kursstabilitet och mindre oscillering/wobbel, möjlighet till högre lastvikt och/eller större säkerhetsmarginal, och större säkerhet vid punktering eller lagerhaveri. Många moderna hyrsläp med veckade plåtväggar upp till en meters höjd har väldigt bra styvhet och hållfasthet i karossen, men de flesta litet större flyttsläp med glasfiberkaross är mer flexibla. De flesta hästsläp är styvare i överbyggnaden, i synnerhet med rampen/bakdörren stängd.
På vilket vis sklijer sig golvet mot ett vanligt släp för att tåla punkttryck, och hästskutt mm? Eller hur man nu ska skriva ;)
Genom dels tillräckligt tjock golvskiva (ofta minst 21 mm), dels tätare bärande balkverk under skivan.

Det undrar jag också men vissa här är riktigt trevliga att prata med och har bra fakta.

Sen kan jag förstå dem som köpte det dyraste hästsläpet som säljaren sa var "the shit" och sen kommer de hem och läser i en tråd att någon ifrågasätter visa saker som finns på deras släp...

Då av någon som bara ridit en gång i hela sitt liv och nu funderar på att bygga om ett släp till hästtransport.:angel:

Vi har ett flertal flyttsläp som används till annat, och hästsläp till hästen. Jag skulle inte ens överväga att bygga om något av flyttsläpen till djurtransport. Främst för att det är på tok för lågt för att ens klara grundläggande regelverk, men också för att det är grymt mycket jobb till dålig utdelning.

Maken har jobbat med bl a att bygga hästlastbilar, men att bygga om släp till hästsläp verkar rätt meningslöst annat än som experiment och hobbyprojekt. Hellre då lägga samma peng och energi på att renovera upp ett gammalt Sinclair t ex.

visst kan man bygga om ett täckt släp till hästtransport, men det är mycket billigare och lättare att renovera en gammal hästtransport med plyfa, bara att byta golv, ramp, ev byta väggarna eller förstärka dem nedtill, se över elen och så är man klar.
hittar man en gammal boj stabilo med ok väggar så är det bara golv och ev rampen som ska ses över.

varför göra det jobbigare för sig?

Det är levande varelser som ska transporteras. Det är kanske inte lämpligt att komma med hurrarop och ryggdunkningar så fort nån kommer med en idé, speciellt inte när det låter som att önskan att spara pengar riskerar att gå före djurets välmående.
Tycker fö att jag delat med mig med endel kunskap/saker att tänka på i den här tråden.

Bara som en sån sak som att beräkna var hästen har sin tyngdpunkt, det är ju inte bara att mäta ut mitten liksom, vilket man kanske tror om man inte vet hur en häst är byggd. Man kanske helt enkelt inte vet vilka frågor man ska ställa om man inte har någon baskunskap i ämnet.

Det är väl lämpligare att svara på frågorna, men även att folk berättar vilka saker som kan tänkas "glömmas"

Vem har sagt något om att spara pengar?
I mitt fall handlar det snarare om att slippa ha 4 släp.
Mcsläp, hästsläp, vattenskotersläp, gallersläp
Det sparar plats, pengar, besiktningstillfällen, vinterdäck till minst 2 av släpen, mm

En vild gissning på tyngdpunkten är enligt bilden, rätta mig gärna om jag har fel.
Förövrigt så spelar väl inte tyngdpunken för en häst så stor roll, utan släpet måste väl kunna anpassas efter olika hästar, dvs flytta fram /bak bomen/hela skivan?

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
824
Senast: Cavallo
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 905
Senast: Murray
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Mat Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 618
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31