Vad är en hästtransport

Sv: Vad är en hästtransport

Hästar är inte döda objekt, de ska inte själva kunna flytta på bommen. De är starka också.

Vilket är farligast, att hästan hoppar över bomen och fastnar eller att den lyckas sparka ner bomen så "utlösningsmekanisken" släpper.

Och om jag förstod rätt så hade Ifor Williams redan detta på sina släp.

Det blir juh en konstruktion liknade en bindning på skidorna, blir det för stor kraft släpper dem, och är det bara lite puffar så håller det.

Frågan är litet intressant som diskussionsämne på en teoretisk nivå. Men att omsätta tankarna i praktiken tror jag precis som de flesta i tråden är ett långskott utan dess like, som sannolikt kostar mer jobb och pengar än det är värt om man skall nå ett resultat som är ändamålsenligt och når upp till kraven i SJVFS 2000:113. Invändig höjd, golvutrymme, golvhöjd, funktionell lastanordning, tåliga dörrar/väggar, bomanordningar, inredning utan detaljer som hästen kan skada sig på, golv som tål hästurin etc. Om jag var uthyrare och någon kom tillbaks till mig med ett flyttsläp som stått några timmar med nån liter hästpiss längs golvkanterna så hade den människan fått köpa loss släpet asap, dyrt. :grin:
Det finns begagnade äldre hästtransporter med boggi från runt 15 000 kr som är ändamålsenliga och uppfyller kraven.

Var kunde jag hitta SJVFS 2000:113?

Är ett gammal hästsläp för 15000kr bättre än ett nybyggt släp som gjorts hemma i verkstaden?

Kanske utryckte mig lite oklart innan men jag kommer inte hyra släp utan isåfall bygga om ett eget släp.( dock är det samma släp som även går att hyra)

har du ett hästsläp så behöver du inget mc släp eller galler släp, :p mc kan stå i spiltan hästen inte brukar stå i med speciella fästen så den står stabilt.
allt som får plats i ett litet gallersläp får till 90% av gångerna plats i hästsläpet, de 10 övriga % kan man alltid hyra ett släp.

vattenskotern vet jag inte hur stor den är men beroende på hästsläp så kan den nog pressas in på ngt vis också:p.

vad jag menar är att det är både lättare, billigare och säkrare för hästen att ha en hästtransport som man har mc och övrigt i än att man tar ett mc/gallersläp och har hästen i.

Är ett gammal hästsläp för 15000kr bättre än ett nybyggt släp som gjorts hemma i verkstaden?

ett gammalt renoverat hästsläp för 5000kr är säkrare och bättre än ett ombyggt täckt släp.

Fast det är väl ändå svårt att avgöra. Vi vet ju inte HUR han tänkt konstruera släpet, med balkar, bommar, förstärkta väggar osv osv.. Jag tror inte han har tänkt köpa ett släp och bara skruva fast en bom i väggen och sen köra. Utan han har nog tänkt lägga ner lite jobb och material på det.

Så det är inte helt säker att det kommer bli helt värdelöst. Det beror ju som sagt på hur slutresultatet är. Och med den knapphändiga infon hittills har vi ju ingen aning om det.

Sen för lågt? Han kanske bara har små A-ponnysar och då är det nog många höga släp som funkar. Vet om en person som byggt hästtransport av en vanlig Caddy för sina shettisar. Funkar och är lagligt. Då borde en släpvagn vara högre invändigt. Vi har ju ingen aning om vad för hästar han ska transportera.

Sedan har ju alla hästtransporter någon gång utvecklats från andra släp. Kan inte tänka mig att hästsläpet var det absolut första transportmedlet för att frakta varor på marknaden. Och dem har ju bevisligen klarat av att i praktiken kunnat göra säkra släp till hästarna. Så vad säger att TS inte kan göra det? Det är väl bra med lite nya idéer.

Så innan vi ens vet vad för hästar han ska lasta och hur han tänkt bygga så är det ju svårt att bara skrika rakt ut att ett gammalt 5000kr-släp är bättre. För vad är det som säger att den gamla konstruktionen är bättre gjord för hästar än en ny konstruktion på 2012-talet? Som sagt, vi har ingen aning ännu om hur han tänkt bygga och förstärka släpet. Tror inte han lämnar den med vanliga kåpan och skruvar i den. För det kommer ju bevisligen inte funka. Och jag tror inte vi behöver vara rädda heller, går den igenom besiktingen så klarar den av ändamålet. ;) Klarar den inte besiktingen så är den inte nog bra för att transportera hästar i och då kommer den ju inte komma ut på vägarna heller..

Senast ändrad:

Google is your friend ;)

Om transport av levande djur 2010:2 (uppdaterad och ändrad 2000:133)
http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf
Bilagor och ändringar 2010:84
http://www.jordbruksverket.se/download/18.3229365112c8a099bd980005707/2010-084.pdf
Transport av hästar på SJV
http://www.jordbruksverket.se/amnes...ter/hastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html
Transport generellt på SJV
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter.4.207049b811dd8a513dc8000969.html

Hoppas du hittar något matnyttigt i någon eller några av länkarna i alla fall :)

Hur har du tänkt lösa det med väggarna? En vägg ska tåla en hästspark utan skador på släp eller häst. Klarar ett vanligt släp den rörelse som en häst kan åstadkomma under transport? De är ju byggda för stillastående last tänker jag... Jag antar att du inte kommer att ha stora hästar i släpet utan enbart en liten ponny.

Dörr framtill (för människor), är det nåt du funderar på att ha med eller skippa? Hur ser det ut med maxlast på sådana släp, i vikt alltså?

Måste dock ändå säga att jag tycker det är rent vansinne att ens försöka bygga om ett vanligt släp till hästtransport...

Nu har jag lite kvällsläsning:laugh:

Väggarna blir väl nån typ av plywood skiva.
Hästen i fråga går inte som ponny.

Vad ger dörren framtill för fördelar/ nackdelar?

Maxlasten ska passa till det man lastar, även efter det är ombyggt.

har du ett hästsläp så behöver du inget mc släp eller galler släp, :p mc kan stå i spiltan hästen inte brukar stå i med speciella fästen så den står stabilt.
allt som får plats i ett litet gallersläp får till 90% av gångerna plats i hästsläpet, de 10 övriga % kan man alltid hyra ett släp.

vattenskotern vet jag inte hur stor den är men beroende på hästsläp så kan den nog pressas in på ngt vis också:p.

vad jag menar är att det är både lättare, billigare och säkrare för hästen att ha en hästtransport som man har mc och övrigt i än att man tar ett mc/gallersläp och har hästen i.

Så kan man också lösa det.

Det beror förstås på vad det är för släp man bygger hemma i verkstaden...
Men ja, min uppfattning är att det med stor sannolikhet är en bättre lösning med tanke på hästen med ett begagnat hästsläp än en egen konvertering.

Jag förstår absolut poängen med ett multisläp, men då tror jag att du ska tänka om och utgå från det användningsområde som har störst krav och är mest kritiskt istället för tvärtom. Att utgå från ett "riktigt" hästsläp och bygga urtagbara vaggor/dollys till det för vattenskoter och mc tror jag är ett bättre upplägg ur nästan alla avseenden.

Precis min tanke! Utforma släpet för den transport som är hårdast reglerad, d v s hästsläpet. Och med det i åtanke bör det vettigaste vara att modifiera separat, uttagbar inredning till ett hästsläp. Hellre än att ta ett täckt släp och modifiera till en häst.

Som svar på TS fråga: självutlösande bommar är en helt vansinnig idé, det finns tillfällen då man behöver välja mellan pest och kolera, och att ha en häst utan någon form av lastsäkring som dessutom inte kan ta stöd vid en inbromsning - nej, aldrig.

går den igenom besiktingen så klarar den av ändamålet. ;) Klarar den inte besiktingen så är den inte nog bra för att transportera hästar i och då kommer den ju inte komma ut på vägarna heller..
Besiktningen tittar såvitt jag minns inte på hur inredningen i mitt hästsläp ser ut, utan bryr sig uteslutande om dess trafiksäkerhet som släpfordon. Chassi, bromsar, belysning etc.

Fast det är väl ändå svårt att avgöra. Vi vet ju inte HUR han tänkt konstruera släpet, med balkar, bommar, förstärkta väggar osv osv.. Jag tror inte han har tänkt köpa ett släp och bara skruva fast en bom i väggen och sen köra. Utan han har nog tänkt lägga ner lite jobb och material på det.

Så det är inte helt säker att det kommer bli helt värdelöst. Det beror ju som sagt på hur slutresultatet är. Och med den knapphändiga infon hittills har vi ju ingen aning om det.

Sen för lågt? Han kanske bara har små A-ponnysar och då är det nog många höga släp som funkar. Vet om en person som byggt hästtransport av en vanlig Caddy för sina shettisar. Funkar och är lagligt. Då borde en släpvagn vara högre invändigt. Vi har ju ingen aning om vad för hästar han ska transportera.

Sedan har ju alla hästtransporter någon gång utvecklats från andra släp. Kan inte tänka mig att hästsläpet var det absolut första transportmedlet för att frakta varor på marknaden. Och dem har ju bevisligen klarat av att i praktiken kunnat göra säkra släp till hästarna. Så vad säger att TS inte kan göra det? Det är väl bra med lite nya idéer.

Så innan vi ens vet vad för hästar han ska lasta och hur han tänkt bygga så är det ju svårt att bara skrika rakt ut att ett gammalt 5000kr-släp är bättre. För vad är det som säger att den gamla konstruktionen är bättre gjord för hästar än en ny konstruktion på 2012-talet? Som sagt, vi har ingen aning ännu om hur han tänkt bygga och förstärka släpet. Tror inte han lämnar den med vanliga kåpan och skruvar i den. För det kommer ju bevisligen inte funka. Och jag tror inte vi behöver vara rädda heller, går den igenom besiktingen så klarar den av ändamålet. ;) Klarar den inte besiktingen så är den inte nog bra för att transportera hästar i och då kommer den ju inte komma ut på vägarna heller..

Jag kunde inte sagt det bättre själv
Vem behöver tv när man kan ställa frågor på buke:angel:

Precis min tanke! Utforma släpet för den transport som är hårdast reglerad, d v s hästsläpet. Och med det i åtanke bör det vettigaste vara att modifiera separat, uttagbar inredning till ett hästsläp. Hellre än att ta ett täckt släp och modifiera till en häst.

Som svar på TS fråga: självutlösande bommar är en helt vansinnig idé, det finns tillfällen då man behöver välja mellan pest och kolera, och att ha en häst utan någon form av lastsäkring som dessutom inte kan ta stöd vid en inbromsning - nej, aldrig.

Fast frontväggen ska väl klara hästens vikt vid en inbromsning utan bom?
Även om det inte är bra så är det ett stopp för hästen.

Ligger hästen över bommen och man bromsar kraftigt så har man samma problem där, eller om hästen är under bommen.

Finns det några krocktester som stödjer något av våra påstående?

Besiktningen tittar såvitt jag minns inte på hur inredningen i mitt hästsläp ser ut, utan bryr sig uteslutande om dess trafiksäkerhet som släpfordon. Chassi, bromsar, belysning etc.

Nu åker jag på stryk men jag ger inte mycket för Bilprovningens koll av bilar/släp.
Visste du tex att en bil med ABS får nerslag om ABS lampan lyser även om ABSen fungerar?

Visste du även att en bil som ska ha ABS låser hjulen vid test,men har släckt ABS lampa går igenom (dvs även om de testar den ute på gården och hjulen låser sig så går den igenom besiktningen)

Som sagt det är bara en av alla "roliga" saker bilprovningen har i bakfickan

Nu är det ju faktiskt så att han får göra en reg. besiktning och typa om kärran till hästtransport, för det krävs en hel del dokumentation från hans bygge som han lär få uppvisa, garanterad axelbelastning, att ramen klarar si o så många kilos tryck, RUBBET! Vet ju när man ska regga om en bil till lätt lb, det är mycket att tänka på, tillverkarna gör ju tester på sina produkter om hur mkt de tål och jag tror inte att de kommer vara snällare mot en hemtillverkad.

De gör inte en vanlig kontrollbesiktning. :p

Rekommenderar 12 mm formplyfa till väggarna, de står emot väder och vind, vill du ha färg så finns det plastbeklädda med.

Jag TROR ärligt talat att det blir billigare för dig att köpa en bättre beg, istället för att bygga om en kärra och inte få den godkänd.

Ring bes och fråga om det överhuvudtaget är möjligt att få den godkänd, och isåfall vad som krävs.

Nu åker jag på stryk men jag ger inte mycket för Bilprovningens koll av bilar/släp.
Visste du tex att en bil med ABS får nerslag om ABS lampan lyser även om ABSen fungerar?

Visste du även att en bil som ska ha ABS låser hjulen vid test,men har släckt ABS lampa går igenom (dvs även om de testar den ute på gården och hjulen låser sig så går den igenom besiktningen)

Som sagt det är bara en av alla "roliga" saker bilprovningen har i bakfickan

De har massa roliga saker att slå ner på, slitet pedalgummi är ett vet jag.

Saken är ju den att lyser ABS lampan KAN det föreligga ett fel som inte visar sig, det kan vara en glappkontakt eller vad som. Jag tycker faktiskt det är rätt att de sätter en 2:a på det. Lyser lampan BÖR bromsarna kontrolleras.

De har ju sina regler, samt att det finns de som kopplar ur ABS och vad jag vet är det inget tvång att man måste ha det bara för att det en gång funnits.

Men lyser lampan ser de att ett fel föreligger, därför blir bilen inte godkänd.

Fast frontväggen ska väl klara hästens vikt vid en inbromsning utan bom?
Även om det inte är bra så är det ett stopp för hästen.
Skillnaden är att hästens rörelseenergi bromsas av en bom mot bogen, istället för av en vägg mot huvud och hals/nacke. Visst kan du betrakta en hästkropp som vilken last som helst i vissa avseenden, men det räcker inte riktigt med det.
Jo, och det är retligt men jag har viss förståelse för det. Strängt taget så ingår ju lampan som en del, om än perifer, i systemet och därför kan det vara formellt motiverat att underkänna. Sedan har Bilprovningen ju inte möjligheter att detaljundersöka varenda funktion och delsystem vid en vanlig kontrollbesiktning, det skulle nog bli orimligt dyrt, därför köper jag att kontrollampan ger underkänt.
Nu är det ju faktiskt så att han får göra en reg. besiktning och typa om kärran till hästtransport

Nja, utifrån det TS beskriver så kommer det nog inte att vara aktuellt med någon omtypning. Det han pratar om är ju att med löstagbar inredning anpassa ett standardsläp till att transportera mc eller vattenskoter eller häst. Själva grundtanken med hans idé som jag uppfattar den hittills är att inte göra några ingrepp, åtminstone inga väsentliga, i släpkärrans originalkonstruktion utan att låta hästinredningen vara urtagbar i sin helhet. Det krav som jag tror kommer att vara begränsande är Jordbruksverkets författning, när det står en häst i kärran - inte annars.

Senast ändrad:

Nja, utifrån det TS beskriver så kommer det nog inte att vara aktuellt med någon omtypning. Det han pratar om är ju att med löstagbar inredning anpassa ett standardsläp till att transportera mc eller vattenskoter eller häst. Själva grundtanken med hans idé som jag uppfattar den hittills är att inte göra några ingrepp, åtminstone inga väsentliga, i släpkärrans originalkonstruktion utan att låta hästinredningen vara urtagbar i sin helhet. Det krav som jag tror kommer att vara begränsande är Jordbruksverkets författning, när det står en häst i kärran - inte annars.

Jag tror inte han får nyttja den annars, lagligt, har för mig om att alla fordon som ska transportera levande djur måste vara godkända för det.

Nu är det ju faktiskt så att han får göra en reg. besiktning och typa om kärran till hästtransport, för det krävs en hel del dokumentation från hans bygge som han lär få uppvisa, garanterad axelbelastning, att ramen klarar si o så många kilos tryck, RUBBET! Vet ju när man ska regga om en bil till lätt lb, det är mycket att tänka på, tillverkarna gör ju tester på sina produkter om hur mkt de tål och jag tror inte att de kommer vara snällare mot en hemtillverkad.

Rekommenderar 12 mm formplyfa till väggarna, de står emot väder och vind, vill du ha färg så finns det plastbeklädda med.

Jag TROR ärligt talat att det blir billigare för dig att köpa en bättre beg, istället för att bygga om en kärra och inte få den godkänd.

Ring bes och fråga om det överhuvudtaget är möjligt att få den godkänd, och isåfall vad som krävs.

Reg besiktning tror jag inte kommer vara aktuellt, så det är möjligt att planerna läggs ner redan där om det inte går att undgå det.

Anledningen är ganska enkel.
Bilprovningen kollar på papper och inte på själva saken.
En så enkel sak som att registera om en lättlastbil till personbil kunde de inte godkänna för att jag inte hade intyg på att stolarna uppfyllde personbilsreglerna(det var samma stolar inget var ändrat på dem och de finns i "personbilsutgåvan" av denna bil, men utan papper så....

Och som du själv säger så lägger jag inte energi på ett papper utan på själva funktionen.

De har massa roliga saker att slå ner på, slitet pedalgummi är ett vet jag.

Saken är ju den att lyser ABS lampan KAN det föreligga ett fel som inte visar sig, det kan vara en glappkontakt eller vad som. Jag tycker faktiskt det är rätt att de sätter en 2:a på det. Lyser lampan BÖR bromsarna kontrolleras.

De har ju sina regler, samt att det finns de som kopplar ur ABS och vad jag vet är det inget tvång att man måste ha det bara för att det en gång funnits.

Men lyser lampan ser de att ett fel föreligger, därför blir bilen inte godkänd.

Att en lysande ABSlampa ger underkänt är inget konstigt men att funktionen inte ger underkänt är för mig en gåta.

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
824
Senast: Cavallo
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 905
Senast: Murray
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 543
Mat Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 639
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka