Vad är en longerdelta/kapson till för?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare svintana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 2 151
S

svintana

Jag brukar själv använda ett vanligt träns när jag longerar.. så jag undrar hur man använder longerdelta och kapson?? Tack på förhand!

Longerdeltat fäster du i bettringarna och longerlinan i longerdeltats ring i mitten. Med delta slipper du byta sida på longerlinan när du byter varv..

På kapsonen har du flera alternativ att fästa longerlinan, fast ovanpå nosryggen. Exakt vad den har för inverkan vet jag inte.

Longerdeltan fäster man ju som sagts under hakan i bettringarna. Jag personligen tycker inte att de är jättebra eftersom när man tar i linan blir det väldigt ´drag i bettet.

Kapsonen, om man fäster den i ringen på mitten av nosen, inverkar på nacken på hästen så att den ställer i nacken. Den tar in huvudet mot dig på ett helt annat sätt än om man har longer linan fäst i ringen eftersom då drar man mer hela huvudet innåt, förstår du hur jag menar? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 204
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur