Vad är en "måg"?

Magiana

Trådstartare
Jag hörde ordet "måg" igår och insåg att jag vet inte vad det det är. Kan någon upplysa mig?

Och medan jag ändå är igång och ställer dumma frågor så kan jag passa på att även fråga vad en svåger är. Det har jag aldrig fattat :o.
 
Jag hörde ordet "måg" igår och insåg att jag vet inte vad det det är. Kan någon upplysa mig?

Och medan jag ändå är igång och ställer dumma frågor så kan jag passa på att även fråga vad en svåger är. Det har jag aldrig fattat :o.
Måg = svärson.
Svåger och svägerska är partnerns syskon och/eller partnerns syskons partner. Min fd svägerska är exets syster, min fd svåger är hennes man.
 
Jag hörde ordet "måg" igår och insåg att jag vet inte vad det det är. Kan någon upplysa mig?

Och medan jag ändå är igång och ställer dumma frågor så kan jag passa på att även fråga vad en svåger är. Det har jag aldrig fattat :o.
En måg är det samma som svärson dvs, den som är gift med din dotter, en svåger är den som är gift med din syster eller så är det din mans bror.
 
Nja, en måg kan lika gärna vara gift med ens son och svågern kan vara gift med ens bror. Och de dottern och systern är gifta med behöver inte nödvändigtvis vara måg och svärson.
Ja, det handlar inte om parbildningens utseende.
En måg är en man och en svåger är en man. En svägerska är kvinna.

Wikipedia reder ut det på ett bra sätt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svärfamilj
 
Mycket att hålla reda på. Det här lär ju inte fastna i skallen direkt. Vad en svärson är visste jag inte heller.

Min familj är ju tydligen väldigt liten och vi har aldrig pratat i dessa termer.
 
Mycket att hålla reda på. Det här lär ju inte fastna i skallen direkt. Vad en svärson är visste jag inte heller.

Min familj är ju tydligen väldigt liten och vi har aldrig pratat i dessa termer.
Kanske en generationsfråga?

Jag kallar mitt ex bror för svåger trots att jag varit skild i många år. Barnets sambo har jag inte ens tänkt på att kalla måg.

Fast nog tycker jag att man hört svägerska och svåger många gånger? Att svägerskor är tillsammans på något evenemang t.ex.?

/gammaltanten
 
Kanske en generationsfråga?

Jag kallar mitt ex bror för svåger trots att jag varit skild i många år. Barnets sambo har jag inte ens tänkt på att kalla måg.

Fast nog tycker jag att man hört svägerska och svåger många gånger? Att svägerskor är tillsammans på något evenemang t.ex.?

/gammaltanten
Jo, jag har hört orden svåger och svägerska många gånger men aldrig förstått innebörden av orden.
 
Lånar lite.
Jag har en annan fråga ang släkt, finns det något ord för vad man är med sitt barns svärföräldrar?
 
Lånar lite.
Jag har en annan fråga ang släkt, finns det något ord för vad man är med sitt barns svärföräldrar?
Ingenting vad jag vet.
Ibland ska en till och med vara glad för det. Det kan räcka att anpassa sig själv till en ny kultur ( pratar svenskar, annars hade varit skitkul.) förutom att känna ansvar för att fyra andra som inte umgås frivilligt ska göra det.
 
Nja, en måg kan lika gärna vara gift med ens son och svågern kan vara gift med ens bror. Och de dottern och systern är gifta med behöver inte nödvändigtvis vara måg och svärson.
Ja det var dumt av mig att inte tänka längre än så, i dagens samhälle behöver de ju inte ens vara gifta.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 162
Senast: TinyWiny
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 931
Trädgård & Växter Jag har en Fönsterkrinum som jag är väldigt rädd om. Just nu har den (extrem) vintervila och det har bara varit stammen kvar (aldrig...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Corax
·
  • Artikel
Dagbok Ok TW om ni är allergiska mot ovetenskapliga metoder eller spiritualitet i största allmänhet. Jag är själv väldigt öppen men tar inte...
Svar
2
· Visningar
378
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp